خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم شیرازی:

از فرار مغزها جلوگیری شود

asdasd
کد خبر : ۳۷۴۱۱۷

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، گفت: پرهیز از جناح‌بازی یکی از موضوع‌های اولویت‌دار دانشگاه‌هاست، زیرا جناح‌بازی‌ها چهره دانشگاه‌ها را تخریب می‌کند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله مکارم شیرازی امروز در دیدار وزیر علوم تحقیقات و فناوری که در مدرسه امام سجاد(ع) قم برگزار شد، با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور است، اظهار داشت: خروجی این وزارتخانه در سطوح مختلف جامعه اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین علت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید سرمایه‌های بزرگ خود را نگهداری کرده و در راستای تعالی آن گام‌های مناسبی بردارد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه اهمیت موقعیت وزارت علوم باید مورد توجه مسئولان این نهاد قرار گیرد، افزود: علوم انسانی اسلامی باید در دانشگاه‌ها تدریس شود تا بتوانیم دانشجویان را به خودباوری مناسبی برسانیم .

آیت‌الله مکارم شیرازی  با بیان این که  فرهنگ اسلامی به جای فرهنگ غربی به دانشگاه تزریق شود، گفت: در دوران قبل از انقلاب اسلامی دانشگاه مقابل حوزه قرار داشت، اما دانشجویان و حوزویان در انقلاب اسلامی در کنار یکدیگر قرار گرفته و ایران اسلامی را به قله‌های سرافرازی رساندند به همین علت باید تعامل این دو نهاد مورد توجه قرار گیرد.

جناح‌بازی‌ها چهره دانشگاه‌ها را تخریب می‌کند

ایشان با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، تصریح کرد: پرهیز از جناح‌بازی یکی از موضوع‌های اولویت‌دار دانشگاه‌هاست، زیرا جناح‌بازی‌ها چهره دانشگاه‌ها را تخریب می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بر تامین آینده کاری دانشجویان تاکید کرده و گفت: وزارتخانه‌ها باید در کنار یکدیگر برای آینده دانشجویان برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

این مرجع تقلید جلوگیری از فرار مغزها را از دیگر رسالت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد و گفت: وزارتخانه علوم  باید از فرار مغزها جلوگیری کند و نباید به راحتی بگذارد که محصول کشور که سال‌ها برای آن تلاش و هزینه کرده‌اند به راحتی از دست برود؛‌ مهم‌ترین سرمایه جامعه اسلامی نخبگان است، کشورهای مختلف در جنگ‌های جهانی نابود شدند، اما با تکیه بر نخبگان خود توانستند کشور خود را بازسازی کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه تدریس علوم کاربردی باید در دانشگاه‌ها توسعه یابد، مطرح کرد: آزادی اندیشه از اولویت‌های اصلی اسلام و نظام است، اما در این راستا خط قرمزهایی تعیین شده است، زیرا بشر باید در چارچوب سعادت آزادی داشته باشد به همین علت باید حدودی را بپذیرد؛ کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌ها باید خطوط قرمز را رعایت کنند تا آزادی اندیشه به طغیان اندیشه منجر نشود.

وی فضاهای مجازی ناسالم را از معضلات کنونی دانست و گفت: این بسترها مشکلات بسیاری برای اقشار مختلف جامعه اسلامی به دنبال دارند و در دیدار با رئیس جمهور رفع این مشکل مورد تاکید قرار گرفته است تا جوانان از خطر این بسترها در امان باشند.

فضای مجازی کشور را به سمت فضای ناسالم سوق می‌دهد

ایشان افزود: امروز شبکه های مجازی دنیا را به لجن زار تبدیل کرده است و کشور ما را نیز به سمت فضای ناسالم سوق می دهد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه گروه‌های تکفیری مشکلات بسیاری برای جهان اسلام به دنبال داشته‌اند، مطرح کرد: استادان دانشگاه در روشنگری و تبیین اسلام ناب محمدی رسالت مشخصی دارند که باید به آن عمل کنند.

تفکیک جنسیتی به رشد علمی  و اخلاقی دانشجویان کمک می کند

این مرجع تقلید در ادامه  با ذکر این مطلب که مسئله دانشگاه های تک جنسیتی در کشور های غربی همچون آلمان نیز سابقه دارد گفت: در این دانشگاه ها  رشد تحصیلی و مسائل اخلاقی و تربیتی نسبت به دیگر دانشگاه ها بیشتر بوده است.

ایشان با بیان این که در ایران نیز باید تفکیک مناسبی بین دانشجویان دختر و پسر صورت بگیرد بیان داشت: دانشگاه حضرت معصومه(س) کاملا دخترانه است و ضمن رشد علمی گسترده دانشجویان، به قول مدیران این دانشگاه در ۸سال فعالیت آن،  حتی یک مسئله غیر اخلاقی گزارش و یا مشاهده نشده است.

گفتنی است: در این دیدار دکتر فرهادی گزارشی از عملکرد وزارت علوم در بخش های مختلف آموزشی ، پژوهشی و دانشجویی و ارتقای دیپلماسی علمی کشور ارائه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز