خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران عنوان کرد:

دولت خود را درگیر امور تصدی‌گری نکند/ قوانین و مقررات اصلاح شود

شهردار تهران با بیان اینکه ضرورتی ندارد دولت خود را درگیر امور تصدی‌گری کند، گفت: بگذارند نهادهای عمومی غیردولتی همچون شهرداری و شورا کار خود را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهردار تهران با حضور در بیست و هشتمین جلسه شورای عالی استان‌ها گفت: ما به عنوان افرادی که در حوزه مدیریت شهری فعالیت می‌کنیم باید توقعات خود را از نهادهای تصمیم‌گیرنده کشور همچون مجلس، دولت و شورای نگهبان مشخص کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید این باور را داشته باشیم که شوراهای اسلامی شهر و روستا مقبولترین نهاد مردمی در نظام مردمسالاری دینی است و هیچ نهادی به وسعت و اثرگذاری و مردمی‌تر از شوراهای شهر و روستا نیست.

قالیباف با اشاره به اینکه شوراها امانتی در دست همه ما است و باید از آن به درستی صیانت کنیم، خاطرنشان کرد: هرچند در سال پایانی چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا هستیم اما هنوز از قدمت زیادی برخوردار نبوده و در حال طی دوره نوجوانی هستیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه تجربه جهانی می‌گوید کشور مولد می‌تواند پیشرفت کند، بیان کرد: اگر بخواهیم نظام جمهوری اسلامی به عنوان نظامی مستقل و دور از سلطه کار خود را پیش ببرد و استقلال ما حفظ شده و پیشرفت کنیم باید تولیدکننده باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه تولید قدرت، تولید ثروت، تولید معرفت و تولید منزلت 4 اصل در تولیدات کشورها هستند، خاطرنشان کرد: وقتی کشور می‌تواند استقلال خود را حفظ کند که این 4 مورد را تولید کند.

وی تصریح کرد: برای پیشرفت کشور باید بتوانیم این 4 نوع تولید را به یکدیگر تبدیل کنیم یعنی بتوانیم منزلت را به ثروت، معرفت، قدرت و قدرت را به معرفت، ثروت و منزلت تبدیل کنیم و...

قالیباف با بیان اینکه اگر در کشوری این مکانیزم‌ها به درستی اجرا شود جامعه مولد و مستقل بوده و با سرعت به سمت پیشرفت حرکت می‌کند، اظهار کرد: به عنوان مثال اگر در بعد فرهنگی نتوانیم تولید معرفت کرده و سپس آن را به قدرت، ثروت و منزلت تبدیل کنیم هیچ کار فرهنگی انجام نداده‌ایم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه تولید قدرت در مراکز جمعیتی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: مراکز جمعیتی مرکز تولید و مولد 4 عنصر منزلت، قدرت، ثروت و معرفت هستند و هر قدر این مراکز بزرگتر باشند اثرگذارترند. همچنان که اگر این مراکز در مدار نباشد می‌توانند تهدید بزرگی به حساب آیند.

وی با تاکید بر اینکه مراکز جمعیتی مرکز تولید و حس استقلال هستند، عنوان کرد: امروز نقش اداره‌کنندگان مراکز جمعیتی پیچیده است.

قالیباف با اشاره به اینکه مدیریت یکپارچه شهری به معنای تبیین درست رابطه میان شهروند و مکان است، گفت: هدف فعالیت‌های مدیریت شهری آن است که رابطه میان شهروند و محل زندگی وی را تبدیل به رابطه‌ای منظم کند.

وی با بیان اینکه ما مفسر قانون اساسی نیستیم اما می‌توانیم درخصوص حوزه فعالیت خود نظرات کارشناسی بدهیم، خاطرنشان کرد: مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است و آنچه او مصوب کند قانون است و ما آن را اجرا می‌کنیم اما می‌توانیم نظرات کارشناسی خود را ارائه دهیم.

شهردار تهران با اشاره به سخن امام راحل مبنی بر اینکه دولت در کاری که مردم انجام می‌دهند دخالت نکند، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شهر و روستا امور تصدی‌گری است که به معنای امور خدماتی است. این درحالی است که تولی‌گری امور حاکمیتی است.

وی ادامه داد: گاهی امور تولی‌گری اموری کوچک هستند و امور تصدی‌گرایانه گسترده و ضرورتی ندارد دولت خود را درگیر امور تصدی‌گری کند.

شهردار تهران با بیان اینکه دولت بگذارد نهادهای عمومی غیردولتی همچون شهرداری‌ها و شورای شهر کار خود را انجام دهند، تصریح کرد: گاهی مسائل اجرایی به گونه‌ای است که فرقی میان تمرکززدایی و تراکم‌زدایی دیده نمی‌شود.

قالیباف اضافه کرد: ما در دولت‌ها شاهد بودیم که می‌گفتند تهران شلوغ است، پایتخت را از تهران خارج کنید. به عبارتی دیگر می‌خواستند وزارتخانه‌ها را به شهرهای دیگر منتقل کنند. یعنی ساختمان‌ها موجب تراکم‌ شده‌اند و باید ساختمان‌‌ها را به جای دیگر برد.

وی با تاکید بر اینکه تراکم‌زدایی مشکلات موجود را حل نمی‌کند خاطر نشان کرد: ما نیاز به تمرکززدایی داریم به این معنا که تصمیم‌گیری و برخی مقررات را به جمعیت مرتبط بدهیم تا خودشان مشکلاتشان را حل و فصل کنند. یعنی قوانین و مقررات در این زمینه اصلاح شود.

کد خبر : ۳۷۴۷۸۹