خبرگزاری کار ایران

ابتکار خبر داد:

کمک‌های ۲۰ میلیون یوانی و ۳ میلیون دلاری به صندوق ملی محیط زیست

asdasd
کد خبر : ۳۷۵۶۲۶

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از کمک ۲۰ میلیون یوانی چین و ۳ میلیون دلاری اتریش به صندوق ملی محیط زیست خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ معصومه ابتکار در نشست خبری خود که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات ما، محیط‌بانان در آستانه اعدام بودند که خوشبختانه ۲ نفر از آنها پیش از سال ۹۵ آزاد شدند و در مجموع ۷ محیط‌بان از طریق طی کردن فرآیندهای قضایی و تغییر رای و یا با گذشت خانواده‌ها آزاد شدند.

وی ادامه داد: همچنین برنامه آموزشی محیط‌بانان در سال ۹۵ آغاز شده است و ۱۶۰ محیط‌بان در ایران دوره‌ای پیشرفته در حوزه‌هایی مانند مسائل حقوقی، دفاعی، تنوع زیستی، مسائل مربوط به سلاح و اقدامات نظامی آموزش می‌بینند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه افزایش جرائم ضرر و زیان شکار در سال گذشته به دیگر اقدامات این سازمان اشاره کرد و افزود: احیاء تالاب‌ها و توجه به موضوع تالاب‌ها یکی از برنامه‌های ما بوده است. شاهد بودیم  وضعیت دریاچه ارومیه بهتر از قبل شده که قطعا بخشی از این مسئله به دلیل اقدامات دولت از جمله سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

ابتکار ادامه داد: همچنین شاهد آبگیری ۳ حوضه دیگر در تالاب هورالعظیم بودیم به طوری که ۴۰ الی ۶۰ درصد این تالاب آبگیری شده است و هر چند که بارش‌ها تاثیر داشته، اما نقش اقدامات انجام شده غیرقابل انکار است. همچنین در مورد تالاب هامون اگر پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست وجود نداشت، دایک‌ها مانع ورود آب به هامون می‌شدند. من تاکید ندارم که تالاب‌های ما کلا احیا شده‌اند، اما برخلاف گذشته که کاملا نسبت به آنها بی‌توجهی می‌شد اکنون تالاب‌های ما دارای برنامه هستند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوا توضیح داد: برای ارتقای کیفیت سوخت، حذف بنزین پتروشیمی، تغییر سوخت نیروگاه‌هایی همچون نیروگاه رجایی و اهواز تلاش‌های بسیاری صورت گرفته که نتایج آن حاصل تلاش، رایزنی و سیاستگذاری است. در اصفهان شاهدیم که با وجود آنکه میانگین بارندگی از میانگین بارندگی کل کشور کمتر بوده، اما تعداد روزهای پاک ۳ برابر شده است که این مسئله اتفاقی نیست.

ابتکار گفت: برای موضوع مهمی همچون آلودگی هوا هنوز راه و کار زیادی در پیش داریم. در این زمینه به همکاری رسانه‌ها برای جلب مشارکت مردم نیز بسیار نیاز است بویژه برای تشویق مردم در همکاری با برنامه‌هایی همچون کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو که با فرهنگ‌سازی موجب بهبود وضعیت آلودگی هوا خواهند شد.

وی توضیح داد: دولت همچنین در زمینه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدامات مهمی انجام داده و طرح آن برای تاکسی‌های فرسوده با موفقیت در حال اجرا است. همچنین این طرح برای مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها نیز در حال تدوین است.

ابتکار با اشاره به تقویت صندوق محیط زیست در دولت جدید اظهار کرد: این صندوق در دوره اصلاحات تصویب شد اما در دوره‌های دیگر تاسیس شده بود که دوباره آن را احیا کردیم و در طی تفاهم‌نامه‌هایی که با یک بانک اتریشی، ایتالیا و چین در زمینه وام‌های محیط‌زیستی صورت گرفت، اقدامات خوبی انجام شد؛ از جمله آن که طی تفاهم‌نامه‌ای با چین این کشور ۲۰ میلیون یوان برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به صندوق ملی محیط‌زیست کمک کرد. همچنین ایتالیا نیز ۳ تا ۳.۵ میلیون دلار به صندوق ملی برای کاهش آلودگی هوا کمک کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: هیچ‌کدام از تفاهم‌نامه‌های ما بر روی کاغذ نمانده و ۱۲ تفاهم‌نامه‌ای که داشتیم بطور قاطع اجرا شده است ازجمله دوره آموزشی محیط‌بانان در اتریش و یا کارگاه فنی تجربیات مربوط به آلودگی‌های نفتی که کشور نروژ آن را انجام داد.

وی اظهار کرد: اجلاس بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ را با همکاری یونپ و یونسکو انجام دادیم که ریاست یونپ آن را از بهترین برنامه‌های خود دانسته است.

ابتکار با اشاره به مشکل گردوغبار گفت: در سطح ملی اقدامات مختلفی در این زمینه انجام گرفته که در جای خود به تشریح آنها خواهیم پرداخت اما در زمینه با گردوغبار با منشأ خارجی که مهمترین منشأ گردوغبار ایران است و از کشورهای همچون عراق ،عربستان و به تازگی از صحرای قره قوم نشات می گیرد؛ با مقاومت و مخالفت برخی کشورها روبه‌رو بودیم، بنابراین این مسئله را به سازمان ملل بردیم و بان کی مون موظف به تهیه گزارش در این باره شد. در اجلاس منطقه اسکاپ نیز قطعنامه‌ای برای مقابله با گردوغبار امضا شد و در نایروبی نیز قطعنامه پیشنهادی ایران به همراه همکارانش رأی قاطع آورد. ایران اکنون اسپانسر و پرچم‌دار بحث مبارزه با گردوغبار است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به سفرهای استانی خود گفت: در چهارمحال و بختیاری لوح ذخیره‌گاه زیست کره را در طی یک مراسم مناسب به منطقه منتقل کردیم. در سیستان و بلوچستان نیز مراسم لوح ذخیره‌گاه هامون را داشتیم در لرستان مراسم آموزش سوارکاری میزبانان را برگزار کردیم و بازدیدهایی نیز از مناطق حفاظت‌شده دماوند و سمنان انجام دادیم.

وی در ارتباط با سفرهای بین المللی خود به سفرش به کره جنوبی اشاره کرد و گفت: امضاء تفاهم‌نامه دوجانبه‌ای را با کشور کره داشتیم که دستاوردهای فنی و اجرایی خوبی ازجمله پیشنهاد دوره آموزش تخصصی برای کارشناسان محیط زیست داشت. همچنین با خانم پارک رئیس جمهور کره جنوبی ملاقات دوجانبه‌ای را داشتم که رسانه ملی با لطفی که داشتند انتشار اخبار مربوط به این سفر را حذف کردند.

وی همچنین به دیگر سفرهای خود ازجمله نشست وزیران محیط زیست اجلاس منطقه اکو، ملاقات با رئیس اسکاپ اشاره کرد و گفت: در حدود ۲ سال فعالیتی که داشتیم درصد کمی از کارهای ما از طریق رسانه ملی منعکس شده است که خوب حتما اهمیتی نداشته است. رهبر معظم انقلاب در سال ۹۳ تاکید کرده بودند که رسانه ملی به وظیفه خود در ارتباط با نشر مسائل محیط زیستی فعالیت کند، اکنون امیدواریم با حضور آقای عسگری این شرایط تغییر کند. رسانه ملی حق ندارد که اقداماتی را که مربوط به کشور و یک سازمان است حذف کند. من اگر در جایی حضور دارم نماینده مردم ایران هستم. البته این مشکلات در حوزه معاونت سیاسی و اخبار وجود دارد اما در دیگر بخش‌ها آقای جعفری جلوه بسیار در زمینه محیط زیست خوب عمل کردند.

ابتکار به جشنواره فیلم سبز اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ فیلم و ۴۱ کشور در این جشنواره حضور داشتند و ده‌‌ها هزار نفر این فیلم‌ها را دیدند و ۱۰۰ کارگاه آموزشی برگزار شد همچنین جشنواره هنرهای تجسمی سبز را داشتیم که با نمایش آثار بسیاربرجسته ای انجام شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز