خبرگزاری کار ایران

تجریشی:

تشعشعات فرابنفش پس از خشک شدن دریاچه ارومیه دو ونیم برابر افزایش داشته‌است

رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: با خشک شدن دریاچه ارومیه تشعشعات فرابنفش دو و نیم برابر در منطقه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود تجریشی رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشست خبری خود در مورد دریاچه ارومیه گفت: امسال نسبت به سال گذشته بارندگی‌ها چهار درصد کمتر بوده است اما طراز دریاچه ارومیه نسبت به سال آبی گذشته نیم متر بالاتر رفته است.

وی در مورد اقدامات این ستاد برای احیای دریاچه ارومیه گفت: ما رودخانه زرینه‌رود و سیمینه رود را به هم متصل کردیم. رودخانه‌های حوزه دریاچه ارومیه لایروبی شده‌اند و رهاسازی آب از سدها را داشتیم. البته سال آینده باید رهاسازی آب ۸ درصد کاهش داشته باشد تا منابع آب کافی برای معیشت کشاورزان باقی بماند.

عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به این سوال که آیا مجدداً شاهد خشک شدن آب دریاچه ارومیه خواهیم بود یا خیر گفت: طراز آب دریاچه ارومیه یک متر نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. اما با توجه به میزان تبخیر آب در سال‌های گذشته احتمالاً‌در شهریور یا مهرماه قسمت‌های شمالی یا جنوبی دریاچه جدا می‌شوند و بخشی از دریاچه خشک خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۳۰۰ پروژه برای احیای دریاچه ارومیه فعال است، گفت‌: این مسئله یک مشکل محلی نیست بلکه اثرات آن در منطقه و کشور دیگر نیز اثر می‌گذارد. براساس مدل‌سازی که در سال ۲۰۱۲ انجام شده غبار ۲۵۰ کیلومتر از سطح دریاچه به سمت شمال حرکت می‌کند. همچنین تا ۵۰۰ کیلومتر طوفان‌های گرد و غبار می‌تواند جابجا شود و به کرج برسد. همچنین گرد و غبار به سمت شرق و به سمت غرب حرکت خواهد کرد.

تجریشی افزود: براساس مطالعه‌ای که در سه روستای اطراف دریاچه ارومیه بر روی ۸۸ دانش‌آموز انجام دادیم ۳۰ نفر از آنها مبتلا به آسم بودند و سه نفر از این دانش آموزان ۸۰ درصد گرفتگی ریه داشتند.

وی اظهار کرد: البته تمامی گرد و غبار آن منطقه مربوط به دریاچه نیست بلکه بخشی از آن مرتبط با شخم زدن زمین‌ها، چرای بی‌رویه دام و یا گرد و غبار با منشاء خارجی است که گروهی برای تفکیک سهم گرد و غبار این مناطق مسئول شده‌اند.

این عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه توضیح داد: از زمانی که دریاچه خشک شده است دو و نیم برابر تشعشعات فرابنفش در آن منطقه افزایش داشته که همه این مسائل بر روی سلامت مردم تاثیر می‌گذارد. همانطور که شاهدیم در اصفهان نیز به دلیل خشک شدن تالاب میزان سرطان و همچنین میزان مشکلات اجتماعی مانند بیکاری و اتفاقات جانبی آن افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه زنبور عسل در اطراف دریاچه کم‌کم در حال از بین رفتن است توضیح داد: نمی‌توانیم بگذاریم که اکوسیستم منطقه از بین برود. زمانی که دریاچه خشک می‌شود دمای حداقلی و حداکثری منطقه افزایش می‌یابد برای نمونه شاهد بودیم که دمای مراغه به ۴۳ درجه رسید که سابقه نداشته است. همچنین دمای زیر صفر نیز در منطقه زیاد شده است که همه این تغییرها در اکوسیستم باعث ایجاد بیماری می‌شود.

وی ادامه داد: در احیای دریاچه ارومیه باید برای کمک به گاوخونی، پریشان و... حرکت کنیم. مسئله احیای دریاچه ارومیه به صورت فنی قابل حل است بنابراین اگر بخواهیم این مشکلات را رها کنیم به قول دکتر کلانتری باید کشورمان را رها کنیم و برویم.

تجریشی در مورد راه حل کاهش تبخیر آب در دریاچه ارومیه گفت: با توجه به شوری آب امکان استفاده از مواد شیمیایی که مانع از تبخیر آب می‌شود وجود ندارد. همچنین شاهد هستیم که در تالاب‌هایی با وسعت ۵ الی ۶ هکتار از توپ‌هایی برای جلوگیری از تبخیر آب استفاده می‌کنند. اما استفاده از این توپ‌ها در جایی با وسعت دریاچه ارومیه امکان‌پذیر نیست. بنابراین نتوانستیم راهی برای جلوگیری از تبخیر آب پیدا کنیم. اما اینکه در چه زمانی آب را رها کنیم که کمترین میزان تبخیر را داشته باشیم مسئله‌ای که در کارگروه ویژه به آن پرداخته می‌شود.

کد خبر : ۳۷۵۸۴۲