خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در سازمان بهزیستی:

10 سال پیش به هشدارها درباره طلاق توجه نشد

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از استقرار سامان رصد آسیب‌های اجتماعی طی سال 95 خبر داد و گفت: دبیرخانه این سامانه به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید رضازاده در حاشیه نشست هم‌اندیشی چشم‌انداز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران از رونمایی از سند چشم‌انداز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: در تدوین این سند از رویکرد مداخلات اجتماعی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در مبحث سلامت اجتماعی قصد داریم؛ به صورت ویژه و با رویکرد اجتماعی موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

رضازاده با بیان اینکه سازمان بهزیستی دو دهه است که موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را مدنظر قرار داده به آموزش‌های خانواده محور، آموزش‌های ازدواج و مباحث پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و افزود: این برنامه‌ها مقیاس کشوری داشته، اما به دلیل کمبود بودجه گستردگی برنامه‌ها در برخی مناطق کم بوده است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری اظهار کرد: پیش از این برنامه‌های ما رویکردهای روانشناختی داشته، اما رویکردهای اجتماعی همچون رویکرد ارتقاء سرمایه‌ اجتماعی و توسعه اجتماعی کمتر مورد توجه قرار گرفته است که در جلسه امروز به این موضوعات پرداخت شد.

وی با تاکید بر اینکه قصد داریم در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از مشارکت‌های مردمی استفاده کنیم اظهار کرد: در این رویکرد محلات مشکلات خود را در این حوزه احصاء می‌کنند و به کمک دولت و سایر نهادها مشکلات موجود را برطرف می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری تاکید کرد: در این رویکرد مردم به سبکی از توانمندی می‌رسند که هر قدر تغییر در مسائل اجتماعی پیش آید؛ توانمندی ضروری جهت مراقبت از خود را خواهند داشت.

رضازاده در ادامه از طراحی سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی خبر داد و عنوان کرد:‌ این سامانه پس از دو سال مطالعه در سال جاری مستقر خواهد شد و دبیرخانه آن نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی تاکید کرد: آنچه پیش از همه مدنظر قرار داشته و مسئولان ارشد کشور دغدغه آن را داشتند مباحث طلاق و اعتیاد بوده که برای پیشگیری از این موارد برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رضازاده درخصوص میزان رشد آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: در این خصوص مطالعه مستندی نداریم اما باید میان مشکل اجتماعی و آسیب اجتماعی تفاوت قائل شد. به عنوان مثال ما طلاق را آسیب‌ اجتماعی نمی‌دانیم بلکه طلاق نوعی مشکل اجتماعی است که ممکن است تبعات آن آسیب اجتماعی همچون کودکان کار یا روابط فرازناشویی باشد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری با اشاره به اینکه براساس آمار نسبت طلاق به ازدواج 4 به 1 است گفت: آمار 9 ماهه سال 94 نشان می‌دهد که رشد طلاق متوقف شده است. همچنین درخصوص اعتیاد در حال پیمایش و نتیجه‌گیری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر مراکز ما جذاب باشند آسیب‌دیدگان اجتماعی به این مراکز مراجعه می‌کنند اما وقتی بگیر و ببند رخ می‌دهد مراجعان مراکز کاهش آسیب ما کاهش می‌یابد لذا با بررسی تعداد افراد وارد شده به مراکز بهزیستی نمی‌توانیم آمار رشد آسیب‌های اجتماعی را احصا کنیم.

رضازاده همچنین با بیان اینکه سیستم مددکاری ما به سمت خانه محور و محله محور شدن می‌رود و سازوکار قانونی آن نیز در حال ایجاد است اضافه کرد: در حال حاضر ما 250 تیم سیار داریم که مددیار هستند و برای مددکاری دوره آموزش دانشگاه ندیده‌اند بلکه بهبودیافتگانی هستند که سعی در جلب و کمک به معتادان دارند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری در ادامه با اشاره به خط مشاوره تلفنی 1480 سازمان بهزیستی کشور گفت: عمدتا زنان با این خط تماس می‌گیرند که یک میلیون و 100 هزار نفر در سال گذشته با این خط تماس گرفته و درخصوص مشکلات زناشویی خود مشاوره گرفته‌اند. همچنین سامانه 9628 مربوط به خط اعتیاد نیز 400 هزار تماس داشته است. همچنین سازمان بهزیستی هزار و 600 مرکز مراجعه حضوری برای ارائه مشاوره دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته اورژانس اجتماعی توانست از وقوع 4 هزار و 200 مورد خودکشی جلوگیری کند اظهار کرد: ما بخشی از اطلاعاتمان را برای رصد آسیب‌های اجتماعی از سامانه 123 دریافت می‌کنیم اما این اطلاعات آنالیز نمی‌شوند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری با یادآوری اینکه خط مشاوره 1480 ده سال پیش به ما نشان می‌داد که مسائل زناشویی خانواده‌ها دچار اختلال شده است تصریح کرد: شاید اگر امروز جامعه دچار مشکل طلاق شده است دلیل آن عدم توجه لازم به داده‌های 10 سال پیش است.

رضازاده با اشاره به وجود 18 تا 20 کودک که والدین خود را به علت ابتلا به اچ‌آی وی‌ از دست داده‌اند گفت: وظیفه دولت رسیدگی به این کودکان است و اکنون حمایت از آنان برعهده سازمان بهزیستی گذاشته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر هیچ کودک بی‌سرپرستی پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی نیست.

کد خبر : ۳۷۶۰۷۰