خبرگزاری کار ایران

در بازدید نماینده رییس قوه قضاییه؛

مسائل و مشکلات مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران بررسی شد

معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اولین روز سرکشی مسوولان عالی قضایی از سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضاییه در استان تهران، از مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران بازدید کرد.

به گزارش ایلنا، تویسرکانی در این بازدید که بیش از چهار ساعت به طول انجامید از نزدیک در جریان روند رسیدگی به امور مراجعان و هم‌چنین مسائل و مشکلات کارکنان این مجموعه قضایی قرار گرفت و از 28 شعبه حقوقی مستقر در این مجتمع بازدید کرد.

او در جمع رییسان شعب و مدیران دفاتر حقوقی این مجتمع با اشاره به ضرورت توجه بیش‌تر به دستگاه‌های قضایی مستقر در تهران گفت: خوشبختانه با دستور ریاست قوه قضاییه از امروز این اقدام آغاز شده و همه مسوولان قضایی مامور شده‌اند تا برای بررسی وضعیت این واحدها از مجتمع‌های قضایی و سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضاییه در استان تهران بازدید کنند.

معاون رییس قوه قضاییه افزود: امر قضا و موضوع رسیدگی های قضایی در حکومت اسلامی یک امر اساسی و قاضی و قضاوت وجه حکومت اسلامی است و مسوولیت‌های شرعی که بر این جایگاه مترتب است این وظیفه را بسیار سنگین و حساس کرده است.

وی اظهار کرد: وظیفه کارکنان دستگاه قضایی و به طور خاص در محاکم، در تمام کشور کار بسیار حساس و دشواری است ولی در تهران به دلایلی مشکل‌تر از سایر بخش‌های کشور است و بنابراین نیازمند رسیدگی و توجه ویژه است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اهمیت و حساسیت پاسخگویی دستگاه قضایی به خواست مردم و حاکمیت و لزوم تامین ابزار و امکانات کافی برای انجام این مهم گفت: قوه قضاییه و در راس آن آیت الله آملی لاریجانی پیوسته پیگیر ارتقاء وضعیت دستگاه قضایی و حل مشکلات کارکنان و ارائه خدمت مناسب‌تر به مردم هستند و قطعا درخواست‌ها، انتقادات و پیشنهادات سازنده شما قضات و کارکنان دستگاه قضایی به ایشان منتقل و در تصمیم گیری‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: البته هیچ مابه ازای مادی برای کار حساس قضات و امر قضاوت به خاطر مخاطرات و دشواری آن نمی‌توان تعیین کرد لکن شارع مقدس هم بر تامین مالی و معیشتی قاضی به جهت سلامت امر قضاوت و اجرای عدالت تاکید کرده است.

معاون رییس قوه قضاییه اظهار کرد: به هر حال این دستگاه عظیم حاکمیتی با حجم عظیم تکالیف و ماموریت‌ها مواجه است که منشاء بخش عظیمی از مشکلات و پرونده‌های ورودی به آن متوجه سایر دستگاه‌ها و خارج از اراده قوه قضاییه بوده و در حقیقت موج آخر ناشی از اقدامات سایر بخش‌ها به دستگاه قضایی می‌رسد که قطعا این مسائل باید در تخصیص بودجه و امکانات از سوی دولت و مجلس مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی افزود: قطعا در فضایی این‌چنین که این دستگاه مواجه با حجم فزاینده پرونده‌هاست، علاوه بر لزوم تامین منابع انسانی و مالی لازم باید تغییر در فرآیندها، بهره‌گیری از مکانیزم‌های جدید و فن‌آوری‌ها نیز به جهت افزایش بهره‌وری مورد توجه قرار گرفته و از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود چرا که متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود در جاهایی از امکانات فراهم شده استقبال و بهره‌گیری خوبی انجام نمی‌گیرد.

او در پایان اظهار کرد: با وجود همه مسائل، مشکلات و کم لطفی ها باید با انگیزه معنوی که لازمه حضور در امر قضاوت است، روز به روز انگیزه‌های کارکنان دستگاه قضایی مضاعف شود.

در این دیدار رییس مجتمع قضایی شهید بهشتی و برخی از رییساینشعب و مدیران دفاتر حقوقی این مجتمع ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های بخش‌های مختلف این مجموعه، به بیان مسائل، مشکلات و پیشنهادات خود پرداختند.

کد خبر : ۳۷۶۲۵۲