خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

مُهرتائید بر انتشار سوالات امتحانات نهایی در فضای مجازی/ ورود پلیس فتا و حراست برای پیگیری ماجرا

آموزش و پرورش در تازه‌ترین واکنش خود به لورفتن سوالات امتحانات هماهنگ استانی، با تایید انتشار سوالات درس جغرافیا در فضای مجازی گفته است؛ سوالات جغرافیا زمانی در فضای مجازی منتشر شده که دانش‌آموزان به آن دسترسی نداشتند؛ یعنی در زمان انتشار سوالات آنها در مدرسه بودند و امکان دسترسی به سوالات وجود نداشته، بنابرین سوالات لو نرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از حواشی مربوط به سخت بودن امتحانات نهایی که منجر به اعتراضات سراسری دانش‌آموزان (لینک گزارش) شد؛ این بار امتحانات نهایی حاشیه ای دیگر با خود به همراه داشت. ماجرا از اینجا شروع شد که هفته گذشته سوالات امتحان آمادگی دفاعی دانش‌آموزان دوم متوسطه تهران که به صورت هماهنگ برگزار شد، در فضای مجازی منتشر شد و در اینجا این شائبه به وجود آمد که آیا سوالات پیش از برگزاری امتحان در فضای مجازی منتشر شده یا پس از آن؟ موضوعی که از همان ابتدا توسط اداره کل آموزش و پرورش تهران تکذیب شد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش: تخلف صورت گرفته است

در حالی زمزه‌هایی از  لو رفتن سوالات امتحان نهایی آمادگی دفاعی پیش از ساعت برگزاری امتحان مطرح شد، که در همین رابطه شنبه 15 خرداد ماه، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، به نوعی لو رفتن سؤالات و تخطی از قانون در برگزاری امتحان را تایید کرد و گفت: بسیار کم اتفاق می‌افتاد و در برخی موارد، مانند حادثه‌ای که متاسفانه چند روز قبل پیش آمد، علی‌رغم وجود قوانین و ضوابط، توسط خطای انسانی، تخلفی صورت گرفته است که باید با این موضوع برخورد قانونی شود و سیستم طبق ضوابط با آن برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه برای صیانت و حفاظت از امتحانات، ضوابط و قوانین مختلفی اعم از انتخاب طراح سؤال، تعداد افراد و ویژگی‌های طراح، قرنطینه کردن سؤالات، صیانت از سؤالات، بانک سؤالات و در مرحله بعد برگزاری امتحانات و مراقبت از امتحانات، تدوین شده است، گفت: در این مسئله به نظر من، در اجرای قانون تخطی شده است، مانند آنکه به فردی می‌گویند که این خیابان ورود ممنوع است و ورود می‌کند و خطای انسانی بوده که با آن برخورد خواهند کرد.

تغییر موضع/لو رفتن سوالات را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب!

این اظهارات در حالی مطرح شد که دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش روز گذشته اعلام کرد؛ لو رفتن سوالات را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب! او همچنین تاکید کرد که شورای عالی آموزش و پرورش نیز در رابطه با این موارد بحث نمی‌کند.

در این میان اما محمد فاضل؛ مدیر کل دفتر وزارتی و مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با قاطعیت لو رفتن سوالات امتحان آمادگی دفاعی را رد می‌کند.

رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش: اگر سوالات لو رفته باشد، شهر تهران باید پاسخگو باشد

از سوی دیگر عبدالرسول عمادی؛ رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش به لو رفتن سوالات واکنش نشان داد و گفت:  طی 50 سال اخیر تاکنون سوالات امتحانات نهایی لو نرفته است و تمامی اخبار در این رابطه صحت ندارد. لو رفتن سوالات امتحان درس آمادگی دفاعی مربوط به شهر تهران است و این درس جزو امتحانات نهایی نبوده، بلکه امتحان آن داخلی است و اگر سوالات آن لو رفته باشد؛ شهر تهران در این زمینه باید پاسخگو بوده و موضوع را بررسی کند.

واکنش مشاور وزیر به لو رفتن سوالات آمادگی دفاعی

البته حواشی امتحانات نهایی امسال و لو رفتن سوالات امتحان آمادگی دفاعی به همین جا ختم نشد، چرا که پس از آن صحبت از لو رفتن سوالات درس جغرافیا به میان آمد! تازه‌ترین واکنش آموزش و پرورش به موضوع لو رفتن سوالات مربوط به محمد فاضل مدیر کل وزارتی و مشاور وزیر آموزش و پرورش است که در این رابطه به خبرنگار ایلنا توضیح می‌دهد و می‌گوید: لو رفتن سوالات امتحان آمادگی دفاعی به هیچ وجه صحت ندارد؛ چرا که امتحان ساعت 10 و نیم بوده و سوالاتی در ساعت 8 و نیم صبح در فضای مجازی منتشر می‌شود که معلوم نیست از کجا این مسئله ناشی شده است، البته احتمال می‌رود از سوالات سال‌های گذشته بوده است؛ بنابراین ربطی به سوالات اصلی امتحان نداشته و کاملا متفاوت بوده است.

حاشیه‌ای دیگر/آیا سوالات امتحان نهایی جغرافیا لو رفته‌است؟

فاضل همچنین درباره لو رفتن سوالات درس جغرافیا در فضای مجازی پیش از برگزاری امتحان به خبرنگار ایلنا، توضیح می‌دهد و می‌گوید: سوالات جغرافیا زمانی در فضای مجازی منتشر شده که بچه‌ها به آن دسترسی نداشتند؛ یعنی در زمان انتشار سوالات دانش‌آموزان در مدرسه بودند و امکان دسترسی به سوالات وجود نداشته، بنابرین سوالات لو نرفته است. سوالات این امتحان پخش شده، اما دانش‌آموزان دسترسی برای رویت سوالات نداشتند، بنابرین لو رفتن سوالات جغرافیا هم رد می‌شود.

در اینجا یک نکته حائز اهمیت است و آن اینکه چرا و چگونه سوالات یک امتحان حتی زمانی که دانش‌آموزان دسترسی نداشتند، در فضای مجازی منتشر می‌شود؟ مشاور وزیر آموزش و پرورش در ادامه بر این موضوع تاکید می‌کند که "پلیس فتا" و "حراست وزارت آموزش و پرورش" و "اداره ارزیابی و عملکرد" پیگیر این موضوع هستند که اگر احیانا فردی در داخل یا خارج از مدرسه در انتشار سوالات تقصیر داشته، با او برخورد شود.

خرید و فروش سوالات امتحان نهایی در فضای مجازی؟

در روزهای اخیر در شبکه‌های مجازی بالاخص تلگرام، کانال‌هایی تحت عنوان "خرید و فروش سوالات امتحان نهایی 95" ایجاد شده است. کانال‌هایی که حتی برای خرید سوالات قیمت تعیین کرده‌اند و حتی برای واریز پول دو راه عنوان شده است؛ "درگاه بانکی" یا "کارت به کارت"! این موضوعی است که توسط آموزش و پرورش تکذیب می‌شود.

طراحان سوال تا زمان برگزاری امتحان در قرنطینه هستند/بسته‌های سوالات لاک و مهر است

مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش درباره ایجاد چنین کانال‌هایی در فضای مجازی می‌گوید: سوالات در کمال امنیت پخش می‌شود؛ یعنی ما مطمئن هستیم، کسی به سوالات دسترسی ندارد. طراحان سوال تا بعد از برگزاری امتحان در قرنطینه هستند، از سوی دیگر سوالات تا زمان امتحان، لاک و مهر است و سر جلسه صحت لاک و مهر سوالات باید توسط ممتحنان تایید شود و صورت جلسه کنند. این روند چیزی شبیه به آرا انتخابات است.

اینکه کسی بتواند سوالات را بفروشد؛ قابل تایید نیست و یک اخاذی محسوب می‌شود. عده‌ای با تخریب اذهان عمومی و عده‌ای با سوءاستفاده‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند و این وظیفه سیستم امنیتی کشور (پلیس فتا) است که با آنها برخورد کنند.

در همین رابطه رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش به خانواده‌ها هشدار داده است که افراد و یا شبکه‌های مجازی که ادعای فروش سوالات امتحانات نهایی را دارند کاملاً کلاهبردار هستند و از آنها خواست که فریب این افراد را نخورند.

کد خبر : ۳۷۷۹۶۲