خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

وضعیت"خوابگاه" و "تغذیه"در اثرگذارترین دانشگاه ایران/ واکنش به حواشی "آیین‌نامه جدید شورای صنفی"

دبیر شورای صنفی دانشگاه شریف درباره وضعیت "خوابگاه" و تغذیه" در اثرگذارترین دانشگاه ایران توضیحاتی ارائه کرد.

علی اکبر مومنی ملک شاه (دبیر شورای صنفی دانشگاه شریف) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: از زمانی که ریاست دانشگاه عوض شده، یکسری ریزش‌ها و تغییرات در معاونت‌ها صورت گرفت که به نفع دانشگاه بود. رویکرد تغییر کرده است و در دوره جدید خوابگا‌ه‌ها رسیدگی می‌شود. چند سالی بود که تعمیرات اساسی در خوابگاه نداشتیم و در حد یک رنگ ساختمان بود، اما کف اتاق‌ها سرامیک شد، به اتاق ها گلیم و فرش تعلق گرفت و کمدها ام دی اف و قفسه‌ها از چوبی فلزی شد. ادامه این پروژه عمرانی به این دلیل که سنگین بود، در تابستان امسال ادامه می‌یابد.

رییس قبلی، شورای صنفی را معزل تلقی می‌کرد

دبیر شورای صنفی دانشگاه شریف با اشاره به اینکه دیدگاه ریاست قبل دانشگاه این بود که شورای صنفی معزلی است و نباید وجود داشته باشد، افزود: اما در دوره جدید دید رییس دانشگاه و معاون دانشجویی دانشگاه که به گفته وزارت علوم بهترین معاون دانشجویی کشور است، نسبت به فعالیت شواری صنفی بسیار بهتر است. دید معاونت این است که شورای صنفی باید باشد تا بگوید که مشکلات کجاست و چه چیزهایی باید در اولویت قرار بگیرد.

مومنی ادامه داد: در دوره قبل، در ۲، ۳ سال اول رییس قبلی اینترنت آزاد بود و اکانت نداشتیم؛ در سال ۹۱ "شریف آی دی" ساخته شد و با وی پی ان وصل می‌شدیم؛ اول سرعت شریف آی دی خوب بود، اما با گذشت زمان سرعت کم  شد و به ۶۰ کیلووات رسید. رایزنی که کردیم، گفتند که اینترنت برای دانلود فایل پی دی اف است و کاملا دیدشان اشتباه بود؛ چرا که اینترنت تنها یک وسیله آموزشی نیست، وسیله رفاهی هم هست. اما نگاه این بود که اینترنت فقط آموزشی است.

وضعیت اینترنت دانشگاه بهبود پیدا کرد

وی اضافه کرد: بعد از ورود رییس جدید دانشگاه رایزنی‌هایی صورت گرفت و با اعتراضات گستره "شریف آی دی" تا ۶۰۰ کیلو وات سرعت رسید، اما ظرفیت حجم به صورت محدود ماهیانه برای هر دانشجو مشخص شده است و پهنای باند خریداری نشده است. البته اخیرا به تمام خوابگاه‌ها فیبر نوری کشیده شده و اگر این اتفاق بیفتد، سرعت اینترنت به ۲ مگ افزایش می‌یابد و سرعت فوق العاده می‌شود و به سطح لول یک دانشگاه‌های ایران می‌رسیم.

وضعیت کیفیت غذا/ راه اندازی فود کورت دانشگاه

دبیر شورای صنفی دانشگاه شریف با بیان این مطلب که در بحث "تغذیه" طرح‌های خوبی اجرا شده و کیفیت غذا بهتر شده است، گفت: منوهای جدیدی به غذا اضافه شده و از سوی دیگر در نظر داریم؛ سایت ی برای اداره تغذیه طراحی کنیم که این امکان را به دانشجو می‌دهد که اقلام غذایی را رزور کند نه اینکه یک بسته‌ای را رزو کند و نداند؛ در آن چه چیزهایی وجود دارد. باید به سلیقه دانشجو احترام گذاشته شود. از طرفی در نظر داریم فود کورت دانشگاه را راه‌اندازی کنیم و از طرف دانشگاه تا حدودی موافقت شده است و قرار است؛ اجرایی شدن آن به پیمانکار داده شود و بار مالی برای دانشگاه ندارد.

مومنی با بیان این مطلب که از ۱۰۰ رتبه اول دانشگاه حدود ۹۰ نفر به این دانشگاه می‌آیند و اینجا دانشگاه شریف است و قاعدتا مشکلات کمتری دارد، خاطرنشان کرد: البته کیفیت غذا همچنان جا برای بهتر شدن دارد؛ ما برای افزایش کیفیت غذا حتی سرآشپز با حقوق ۷-۸ میلیون آوردیم، ولی باز آن چیزی که می‌خواستیم نشد. طرح‌های جدید در دستور کار داریم به طوری که شام و ناهار را دو پیمانکاره کنیم تا رقابت باعث افزایش کیفیت غذا شود که البته اجرایی شدن این طرح بستگی به موافقت امور مالی دانشگاه دارد.

واکنش به آیین نامه جدید شورای صنفی/حذف "بند سلبی فرهنگی" از نقاط قوت

وی درباره آیین‌نامه جدید شورای صنفی دانشگاه‌ها که به تازگی توسط وزارت علوم ابلاغ شده و حواشی ایجاد شده پیرامون آن، گفت: آیین‌نامه جدید نسبت به آیین‌نامه گذشته بسیار بهتر شده است و این نتیجه ۳ سال پیگیری و جلسات شورای صنفی دبیران شورای صنفی دانشگاه‌هاست. در آیین‌نامه قبلی حق هرگونه دخالت فرهنگی از شورای صنفی گرفته شده بود و بند سلبی فرهنگی در آیین نامه وجود داشت، در حالی که در آیین‌نامه جدید این بند برداشته شده است. به طور مثال تنها نهادی که شایسته گرفتن هدایت اردوهاست، شورای صنفی دانشگاه است؛ چرا که جهت‌دهی سیاسی ندارد و فقط هدفش این است که دانشجو رفاه داشته باشد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه شریف تصریح کرد: در این رابطه با نهاد رهبری صحبت خواهیم کرد تا اردوی ورودی‌ها در دست شواری صنفی باشد. مورد بعدی در آیین‌نامه جدید این است که بحث شورای نظارت موسسه و شورای نظارت کل داریم. مسئولان شورای نظارت موظف هستند؛ هر دو ماه یک‌بار جلسه برگزار کنند. طبق این آیین‌نامه اگر در دوماه جلسه برگزار نشود، شواری صنفی می‌تواند شکایت کند که چرا جلسات برگزار نشده است. مورد بعد در آیین نامه جدید،  دو سطحی شده آن است. یعنی شورای صنفی واحدها و شورای صنفی مرکز داریم که این طرح در دو دانشگاه امیرکبیر و شریف پیاده می‌شد، اما از امسال برای سایر دانشگاه‌ها نیز اجرا می شود.

کد خبر : ۳۷۹۴۴۸