خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا بررسی شد؛

آیا ریزگردها به فلزات سنگین و موادآلی آلوده هستند؟

برخی محققان خارجی عنوان کرده‌اند که احتمال دارد؛ ریزگردهایی که از عراق به ایران وارد می‌شود؛ آلوده به فلزات سنگین باشند، این در حالی است که مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها تاکید کرد که خطری در این زمینه سلامت مردم را تهدید نمی‌کند.

علیرضا زراسوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با احتمال آلودگی گرد و غبار انتقالی از عراق به ایران  به فلزات سنگین، گفت: 6 سال است که به سنجش آلودگی ریزگردها از نظر فلزات سنگین و مواد آلی می‌پردازیم.

وی ادامه داد: در مورد ریزگردهای خارجی نیز تحقیقاتی را در حدود سال 91 با کارفرمایی وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست انجام دادیم و  اگر امریکایی‌ها بر روی 3 الی 4 عنصر در این زمینه کار کردند، ما  بر روی 60 عنصر کار کرده‌ایم.

مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها در مورد نتایج به دست آمده در این تحقیقات اظهار کرد: نتایج در اختیار وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و آنها باید در این مورد اظهارنظر کنند، اما به لحاظ ترکیب شیمیایی، شایعات و نگرانی‌هایی که مطرح می‌شود، صحت ندارد و مردم خیالشان راحت باشد، زیرا این نتایج، حاصل 6 سال پایشی است که ما  با استانداردهای روز دنیا انجام دادیم.

وی با بیان اینکه پایش‌ها و آنالیزها به طور مرتب ادامه دارد، توضیح داد: البته به لحاظ مواد آلی شاید جای بحث باشد، زیرا این گردوخاک مسیرهای متعددی از حوزه‌های نفتی را طی می‌کنند تا به ما می‌رسند، اما به لحاظ فلزات سنگین واقعا مشکلات ومسائلی که مطرح می‌کنند، وجود ندارد.

 زراسوندی با اشاره به اینکه این پایش‌ها به دلیل حساسیت محیط زیست خوزستان انجام شده است، افزود: اگر می‌خواهیم که دیگر نگرانی وجود نداشته باشد، دولت باید پایش مستمر در استان‌های تحت نفوذ گردوغبار را در دستور  کار قرار دهد. در  واقع در تمام استان‌های نیمه غربی کشور باید این پایش‌ها انجام شود.

وی در ارتباط با پایش کانون‌های داخلی گردوغبار اظهار کرد: در حال بررسی کانون‌های داخلی از نظر 30 شاخص‌های زمین زیست‌محیطی هستیم.

زراسوندی در پاسخ به اینکه آیا ریزگردها از نظر آلاینده‌های میکروبی و ویروسی نیز پایش می‌شوند؟ گفت: بررسی مواد میکروبی و ویروسی بر عهده ما نیست و همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی روی آن کار کرده‌اند.

کد خبر : ۳۷۹۶۹۹