خبرگزاری کار ایران

رئیس جامعه تورگردانان در گفت‌وگو با ایلنا:

مشکل سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی همچنان باقی‌ست/ گلایه گردشگران از شدتِ کثیفی

asdasd
کد خبر : ۳۸۱۰۷۰

رئیس جامعه تورگردانان ضمن انتقاد از وضعیت دستشویی‌های بین راه گفت: جای تعجب است که هنوز این مشکل در کشور حل نشده است.

ابراهیم پورفرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد ضرورت ایجاد سرویس‌های بهداشتی کافی، مناسب و تمیز در مسیرهای گردشگری گفت: ما کشور مسلمان هستیم و جمله «النظافه من الایمان» برای ما مسلمانان است، بنابراین باید در عمل نیز دیده شود  و گردشگرانی که به ایران می‌آیند نیز  این مساله را می‌دانند و به همین خاطر هم بسیار به بهداشت عمومی ما  و اینکه چگونه نظافت و بهداشت را رعایت می‌کنیم، توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در زمان سفر وقتی می‌خواهیم شهر به شهر گردشگران را ببریم، در مسیر دستشویی وجود ندارد و اگر هم باشد؛ آنقدر کثیف است که قابل استفاده نیست و گردشگر ترجیح می‌دهد؛ دستشویی نرود تا به مقصد برسد، در حالی که در تمام این مسیرها افرادی هستند که حاضرند؛ پولی دریافت کنند و دستشویی‌ها را تمیز نگه دارند.

رئیس جامعه تورگردانان اظهار کرد: تفاوتی ندارد؛ مسافر ایرانی یا خارجی است، اما به هر حال هر دو گروه در کشوری هستند که  مردمش به پاکی و نجسی اهمیت می‌دهند و  نیاز به دستشویی‌های تمیز دارند و باید این مساله نمود داشته باشد.

وی با بیان اینکه  برای حل این مشکل باید هر چند کیلومتر امکاناتی مانند نمازخانه، رستوران، دستشویی و... ایجاد شود، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که ایجاد کردن دستشویی یک بخش از کار است، اما نگه‌داری و رعایت بهداشت آن بخش مهم‌تری است، زیرا وقتی دستشویی وجود دارد و کثیف است، مردم بر اساس آن قضاوت می‌کنند  و وضعیت بهداشت  و اهمیت آن در جامعه را با آن می‌سنجند.

پورفرج تاکید کرد: زمانی که یک خانواده به سفر می‌رود؛  واقعا در این زمینه با مشکل روبرو است و مردم حالشان از دستشویی بین راه به هم می‌خورد،  واین مساله پیچیده‌ای نیست.

وی توضیح داد: اتفاق افتاده که در یک تور به ویژه تورهایی که افراد مسن در آن هستد برای دستشویی ناچار شدیم در دشت و بیابان توقف کنیم و گردشگر با تعجب گفته است که باید از کجا استفاده کنم؟ و ما هم گفته‌ایم همین جا، که این باعث خجالت می‌شود، زیرا افراد دارای حرمت هستند.

رئیس جامعه تور گردانان در پاسخ به اینکه آیا برای گردشگر خارجی دستشویی فرنگی، در مسیرها موجود است؟ گفت: معمولا دستشویی فرنگی وجود ندارد، از طرف دیگر هم اگر نظافت در دستشویی فرنگی رعایت نشود؛ وضعیت بدتر است.

پورفرج همچنین در مورد اظهارنظر برخی مسئولان که تامین هزینه نگهداری و نظافت از دستشویی‌های بین راه را  وظیفه مردم می‌دانند، گفت: دولت باید خرج کند و افرادی بگذارد تا بهداشت دستشویی‌ها رعایت شود، حال وقتی مردم دیدند؛ دستشویی تمیز است؛ ممکن است، بخواهند پولی هم بدهند. در همه دنیا همین گونه است که اگر خدماتی دریافت کنی که خیلی از آن راضی باشی، ممکن است؛ پول اضافی هم بدهی، اما اول باید دولت هزینه کند تا کارگری که آنجا هست؛ بی‌نیاز از انعام مردم باشد.

وی تاکید کرد: بودجه مورد نیاز این کار زیاد نیست و اگر سراسر کشور را مجهز به سرویس بهداشتی خوب و تمیز بکنیم؛ شاید ماهی یک میلیارد تومان هم هزینه نیاز نداشته باشد. آیا یک کشور مسلمان نباید این مقدار هزینه کند و سلامت جامعه را حفظ کند؟    

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز