خبرگزاری کار ایران

نصب سازه حفاظتی دو درگاه کاخ اختصاصی کوروش تا پاییز امسال

asdasd
کد خبر : ۳۸۲۰۰۰

با همکاری هیات مشترکی از کارشناسان مرمت ایران و مرکز عالی حفاظت و مرمت رم، سازه حفاظتی روی ورودی و دو درگاه کاخ اختصاصی کوروش در پاسارگاد تا پاییز امسال نصب می‌شود.

به گزارش ایلنا، در سومین فصل مشترک همکاری هیات مرمت ایران و ایتالیا، سقف پوششی دو درگاه کاخ اختصاصی کوروش که دارای نقوش برجسته هخامنشی هستند، با استفاده از تکنولوژی های جدید بازطراحی و نصب می شود.

«حمید فدایی» مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اعلام این خبر افزود: در قالب تفاهم نامه ای که میان معاونت میراث فرهنگی با موسسه و مرکز عالی حفاظت و مرمت رم منعقد شده قرار است پس از مرمت هایی که در کف کاخ اختصاصی کوروش انجام شد، سقف های حفاظتی که هم اکنون روی دو درگاه دارای نقش برجسته قرار گرفته اند توسط هیات ایتالیایی بازطراحی و در پاییز امسال نصب شوند.

او گفت: از آنجایی که نقوش برجسته ای که روی درگاه های کاخ اختصاصی کوروش در پاسارگاد اهمیت بالایی دارد پیشتر یک سقف اضطراری برروی درگاه ها نصب شده بود اما درحال حاضر با همکاری هیات مرمت ایتالیایی قرار است این سقف برداشته و پوششی مدرن تر و بزرگتر روی این دو درگاه قرار بگیرد.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، این سازه جدید که توسط ایتالیایی ها ساخته می شود نه تنها درگاه و نقوش برجسته ها را در مقابل نزولات جوی محفوظ نگه می دارد که نقوش را از آسیب های احتمالی  و اشعه نور خورشید دور نگه می دارد. این درحالی است که سازه جدید به دلیل داشتن پوشش پلی کربنات کمک می کند که بخشی از انرژی خورشیدی جذب شود و شب ها یک نورپردازی خفیفی در این بخش از محوطه ایجاد شود.

آنطور که فدایی اعلام می کند، بخش عمده ای از اعتبار انجام این عملیات های مشترک مرمتی و حفاظتی در مجموعه جهانی پاسارگاد به ویژه حفاظت و مرمت درگاه های کاخ اختصاصی کوروش از سوی گروه ایتالیایی تامین می شود ضمن اینکه ما نیز برای اجرای همکاری ها اعتبار مناسبی را اختصاص داده ایم.

او تاکید کرد: درحال حاضر پروژه ساخت سازه و مراحل طراحی سقف روی درگاه های کاخ اختصاصی پاسارگاد انجام شده است. امیدواریم در فصل بعدی همکاری هیات مشترک ایران و ایتالیا، سازه جدید نصب شود و به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز