خبرگزاری کار ایران

قالیباف:

تهران در حوزه زیر ساخت های شهری استاندارد نیست

شهردار تهران با حضور در صحن شوراگفت : اگر می خواهیم شهری ایمن داشته باشیم باید شبکه استاندارد زیر سطحی و یا کانال مشترک تاسیسات شهری را ایجاد کنیم که این امر هم مستلزم ایجاد مدیریت یکپارچه است.

به گزارش ایلنا، محمد باقر قالیباف در دویست و شصت و هشتمین جلسه شورا ضمن تشریح اقدامات پس ازحادثه آتش سوزی شهران گفت: در‌‌ همان دقایق اول نیروهای آتش نشانی در فاصله زمانی ۲ دقیقه در محل حادثه حضور یافتند. اگر بخواهیم منصفانه برخورد کنیم باید بگوییم در مدیریت و کنترل حادثه در ابعاد انسانی، ایمنی و خدماتی بدون شک یکی از بهترین عملیات‌های بعد از حادثه را شاهد بودیم. 

وی ادامه داد: لطف خدا بود که این حادثه در زمانی اتفاق افتاد که خسارت‌های ما نزدیک به صفر بود که اگر این حادثه در ساعاتی غیر از آن ساعت اتفاق می‌افتاد منجر حادثه‌ای هولناک می‌شد. این مهم باعث شد که نیروهای امدادی با کمترین ترافیک در مسیر مواجه باشند و در رسیدن به محل حادثه تعجیل کنند. 

شهردار تهران افزود: در بررسی حادثه شهرداری تهران از موضوع دفاع از حقوق شهروندی وارد شد و خواستار تهیه گزارش دقیقی از خسارت‌های به بار آمده و صورت برداری از این خسارات شدیم. 

قالیباف در ادامه سخنان خود شائبه برخورد دستگاه‌های حفاری با لوله گاز را رد کرد و گفت: برخورد بیل مکانیکی یا لودر و یا ماشین حفاری با لوله گاز کاملا منتفی است چرا که از تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه هیچ فعالیت کارگاهی در تونل مترو که از این مسیر عبور می‌کرده انجام نشده و البته این تونل استحکام سازی نیز شده بود. 

شهردار تهران ادامه داد: از تاج تونل تا سطح زمین ۲۲ متر ارتفاع وجود داشته است که این ارتفاع تا لوله گاز بالغ بر ۲۰ متر می‌شده است. 

شهردار تهران در ادامه سخنان و در واکنش به سخنان اعضای شورای شهر گفت: اینکه حفاری در تونل‌های مترو با چه روش‌هایی انجام می‌گیرد بر حسب شرایطی است که زمین به ما دیکته می‌کند. همانطور که می‌دانید در دنیا حفر تونل به دو روش «اتریشی» یا دستی و تی بی‌ام صورت می‌گیرد و اینگونه نیست که روش دستی رد شده باشد. این شرایط زمین است که به ما می‌گوید باید از چه روشی استفاده کنیم، به عنوان نمونه اگر ما بخواهیم تونل صیاد را بسازیم بدون شک ۴ کیلومتر آخر آن را باید از تی. بی.‌ام استفاده کنیم چرا که راهی جز آن نداریم. 

قالیباف افزود: در خصوص کنترل ژئو تکنیکی خاک نیز باید بگویم ما تمام رفتار‌های خاک را میلی متر به میلی متر توسط ابزار دقیق کنترل می‌کنیم که این سبب می‌شود برخی مواقع نیم متر حفاری کنیم بعد شات کریت انجام دهیم و برخی مواقع ۵ متر حفاری و بعد شاتکریت. 

قالیباف گفت: اینکه گفته می‌شود تونل مترو مقاوم سازی نشده درست نیست. دقیقا از این دست شایعات نیز در زمان اجرای تونل توحید نیز ایجاد کرده بودند زمانی که حجم عظیمی از خاک بر تاج تونل ریخت و حفره‌ای ۱۸ متری ایجاد شده بود تا کف خیابان نواب. این در حالی است که از تاج تونل تا خیابان نواب ۴۰ متر ارتفاع وجود داشت. این در حالی بود که این حفره هیچ ارتباطی با تونل نداشت ولی چون آن قسمت را هنوز لاینینگ نکرده بودیم حجم عظیم خاک بر تاج تونل وارد شد. 

شهردار تهران همچنین با اشاره به تبدیل انرژی‌های فسیلی به الکتریسیته گفت: تبدیل انرژی‌های فسیلی به الکتریسیته یک موضوع اجتناب ناپذیر است. در دهه چهل که گاز در تهران کشیده شد تبدیل این انرژی به برق مقرون به صرفه نبود بنابراین‌‌ همان شکل فسیلی انرژی مورد استفاده قرار گرفت اما امروزه با گسترش شهر تبدیل انرژی فسیلی به الکتریسیته یک امر اجتناب ناپذیر است. 

قالیباف تصریح کرد: نیروگاه گازی می‌بایست در بدو ورود به شهر ایجاد شود که بخش خصوصی هم مایل به فعالیت در این موضوع است. استفاده از انرژی الکتریسیته هم اقتصادی است و هم آلودگی‌های به مراتب کمتری دارد و هم اینکه مخاطرات را کاهش می‌دهد. 

شهردار تهران در ادامه افزود: ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری موضوع دیگری است که باید مد نظر قرار داد. امروزه می‌بینیم هر دستگاهی حفاری می‌کند و همه تاسیسات کنترل هم قرار می‌گیرند که این خود یک عامل تهدید زا است. در حالی که اگر مدیریت یکپارچه وجود داشت با ایجاد کانال مشترک تاسیسات چنین وضعیتی به وجود نمی‌آمد. 

قالیباف ادامه داد: ممکن است برخی بگویند که چرا شهرداری این کار را نکرده است و در پاسخ باید گفت وقتی از برنامه سوم تا برنامه پنجم موضوع مدیریت یکپارچه مطرح می‌شود، قانون می‌شود و حتی ابلاغ هم می‌شود اما اجرا نمی‌گردد دست شهرداری بسته می‌ماند. 

شهردار تهران گفت: ما در شهرداری رصد خانه‌ای ایجاد کردیم و در آن تمام اقدامات عمرانی که در ۷، ۸ سال گذشته در شهر تهران انجام شده را به صورت نقشه‌های دقیق ذخیره کردیم که بالغ بر ۱۰۰ نوع اطلاعات در لایه‌های زیرین شهر می‌شود، در حقیقت یک شبکه اطلاعاتی در تاسیسات زیر سطحی به وجود آوردیم. 

وی ادامه داد: شهرداری تهران این ضرورت را درک کرده چرا که تهران ۴۰۰ نقطه مشابه شهران دارد که احتمال بروز حادثه در آن می‌رود بنابراین باید اطلاعات زیر سطحی قابل دست یابی باشد. 

شهردار تهران گفت: امروزه شهر‌هایی در دنیا ایمن هستند که شبکه عظیم استاندارد زیر سطحی داشته باشند، شبکهٔ حمل و نقل، فاضلاب، آب‌های زیر سطحی و اگر بخواهیم تهران را از این منظر مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم شهر ما در حوزه زیر ساخت‌های شهری استاندارد نیست و با استاندارد‌های دنیا فاصله‌ای زیاد دارد.

کد خبر : ۳۸۲۵۰۶