خبرگزاری کار ایران

معاون فرماندار تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

۵ دستگاه مقصران احتمالی حادثه شهران/ نتیجه هفته آینده مشخص می‌شود

معاون فرماندار تهران گفت: علت وقوع حادثه شهران و مقصر یا مقصران وقوع این حادثه تا یک هفته آینده اعلام خواهد شد.

غلامحسین آرام؛ معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره علت  وقوع حادثه شهران و جزییات آن توضیح داد و گفت: دستگاه‌های خدمات رسانی که در آن منطقه تاسیسات داشتند را دعوت کردیم و در حال حاضر منتظر نظر کارشناسی‌شان هستیم، از طرفی کار‌شناسان رسمی دادگستری را هم دعوت کردیم که توسط معاون محترم دادستان معرفی شده‌اند.

وی افزود: این تیم هم اکنون در حال بررسی کار‌شناسی و دقیق این حادثه است و انشااله در چند روز آینده هم جلسات مشترکی را هم با این افراد و هم با مسئولان استانی و شهرستانی ترتیب خواهیم داد. در حال حاضر نمی‌توانیم، بگوییم چه سازمانی مقصر بوده است؛ چون کارهای کار‌شناسی دقیق باید انجام شود و بعد از آن، نتیجه نهایی در خصوص علت وقوع حادثه و مقصر یا مقصران وقوع آن تا یک هفته آینده اعلام خواهد شد.

آرام با اشاره به بازدیدش از محل حادثه، درباره اینکه گفته شده؛ برخورد با لوله گاز عامل انفجار بوده و از طرفی دیگر این موضوع رد شده، گفت: نشست زمین در این حادثه محرز هست و گودال بر اثر نشست زمین ایجاد شده است. عامل این حادثه می‌تواند؛ انفجار، انباشت گاز، و یا نفوذ آب باشد و یا اینکه آب از زیر به لایه‌های مختلف زمین آسیب رسانده باشد، اینها حدس و گمان است که کار‌شناسان در حال بررسی آن هستند. ولی به هر حال هر یک از این‌ها می‌تواند؛ عامل نشست باشد.

وی درباره احتمال برخورد با لوله گاز و ارتباط آن با عملیات اجرایی مترو در زیر زمین، گفت: در این محل لوله آب، لوله گاز، تاسیسات برق و هم تاسیسات مخابراتی یعنی ۴ شرکت خدمات رسان ما آنجا درگیر بودند. علاوه بر این، پایین و در عمق ۲۲ متری زمین نیز مترو در حال انجام عملیات اجرایی بوده است. یعنی ۴ دستگاه بالا و یک دستگاه هم پایین و این یعنی ۵ دستگاه درگیر این حادثه هستند.

معاون عمرانی فرمانداری تهران اضافه کرد: عوامل وقوع حوادث یا باید طبیعی باشد و یا غیر طبیعی. این حادثه طبیعی نبوده؛ یعنی بر اثر زلزله و این‌ها نبوده پس قاعدتا غیر طبیعی بوده و باید مشخص شود که کدامیک از این دستگاه‌ها نتوانسته به موقع سرویس‌دهی کند و در حقیقت در خدمات رسانی‌اش دچار مشکل شده که این چنین حادثه‌ای رخ داده است. همچنین باید بررسی شود و ببینیم نظر کار‌شناسان چه هست، چرا که نظر آن‌ها برای ما ملاک عمل است و ما هم بر اساس نظر کار‌شناسان رسمی دادگستری و انشااله جلساتی که با شرکتهای خدمات‌رسان خواهیم گذاشت، اعلام نظر می‌کنیم.

آرام همچنین در پاسخ به این سوال که آیا گاز، آب و برق خانه‌های مسکونی آن منطقه که بر اثر این حادثه قطع شده بود، وصل شده است؟ افزود: آب و برق و گاز وصل شده و فقط تلفن‌های ثابت قطع بوده که از روز گذشته کم کم در حال وصل شدن است.

وی درباره خسارات وارد شده به منازل مسکونی ناشی از این حادثه و جبران خسارات توضیح داد و گفت: در این بین آن دسته منازلی که بیمه هستند، شرکت‌های بیمه مکلف به جبران خسارات‌شان هستند. آنهایی هم که بیمه نیستند؛ بعد از اینکه نظرات کار‌شناسی مشخص شد؛ هر دستگاه و هر یک از این شرکت‌هایی که مقصر شناخته شود، قطعا ملزم به پرداخت و جبران خسارت آنها هستند. در حال حاضر هم شهرداری تهران در حال خدمات‌رسانی است.

معاون عمرانی فرمانداری تهران در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه گفته می‌شود؛ عملکرد مدیریت بحران در این حادثه ضعیف و به کندی صورت گرفت، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟ انصافا همه دستگاه‌ها خوب خدمات‌رسانی کردند، چرا که وقتی مطلع شدند تا لحظهٔ کنترل حادثه، حداکثر یک ساعت بیشتر طول نکشید و به هر حال این لوله‌های تاسیساتی که در آنجا وجود دارد؛ بخصوص آب و گاز، مسیر طولانی را خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: در‌‌ همان ابتدای وقوع حادثه، ماموران آب و گاز و همچنین ماموران مخابرات و برق کارشان را به موقع انجام دادند. و البته ماموران آتش‌نشانی که انصافا در کمترین زمان یعنی در زمانی کمتر از ۲ دقیقه خودشان را به محل حادثه رساندند و شروع به امدادرسانی و اطفای حریق کردند.

آرام ادامه داد: آن ۵ مورد حدس و گمانی هم که ذکر شد؛ در حقیقت مربوط به دستگاه‌هایی است که در محل حادثه تاسیسات دارند و درگیر هستند. حالا شاید هم آنجا یک قناتی بوده که فعال هم بوده است و موجب این حادثه شده باشد که اصولا هیچ ارتباطی با هیچ‌یک از این ۵ دستگاه ندارد.

معاون فرماندار تهران همچنین درباره اظهار نظر برخی مسئولان مبنی بر اینکه در تهران هر لحظه باید در انتظار چنین حوادث مشابهی بود، واکنش نشان داد و گفت: لازم است؛ یک اطمینانی را به مردم بدهیم که از این دست حوادث خیلی کم رخ می‌دهد و انشاله که دیگر هیچ موقع رخ ندهد. من در خبر‌ها می‌دیدم که مردم را نگران کردند. به هر حال این صرفا یک حادثه است. یک اتفاقی افتاده و نزدیک به ۸ کیلومتر تونل زده شده است و ببینید در این ۸ کیلومتر تنها در ۲۰ متر آن، این اتفاق افتاده است؛ یعنی در ۷۹۸۰ متر هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی اضافه کرد: این یک حادثه غیرمترقبه بوده که اتفاق افتاده و ما باید کنترلش کنیم. مردم هم با آرامش به زندگی خود ادامه دهند و هیچ مشکلی وجود ندارد. دستگاه‌های خدمات‌رسان ما انصافا خدمات‌رسانی خوبی انجام می‌دهند و همه هم پای کار هستند. آّب، برق و گاز بر امور و تمام خطوط کنترل دارند، ولی به هر حال یک غلفت کوچکی صورت گرفت و این حادثه رخ داد. انشاله که دیگر تکرار نخواهد شد.

کد خبر : ۳۸۳۲۹۲