خبرگزاری کار ایران

در واکنش به مصائب حیوانات باغ وحش شیراز؛

مدیریت باغ وحش شیراز استاندارد نیست/ امکان تعطیلی وجود ندارد

وضعیت اسفناک نگهداری از حیوانات در باغ وحش شیراز و تصاویر دلخراشی که از این باغ وحش در فضای مجازی منتشر شده، سبب شده است که بسیاری از مردم خواستار تعطیلی این باغ وحش شوند؛ این درحالی‌ست که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس تعطیلی باغ وحش را به دلیل فقدان مکانی برای نگهداری از حیوانات ممکن نمی‌داند.

حمزه ولوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در‌ مورد باغ وحش شیراز گفت: تاکنون ۱۰۰ بار به این باغ وحش اخطار داده‌ایم تا وضعیت خودش را اصلاح کند.

وی در پاسخ به اینکه چرا این باغ وحش را تعطیل نمی‌کنید؟ اظهار کرد: اگر این باغ وحش را تعطیل کنیم، جانوارانش را کجا ببریم؟ اگر کسی یا جایی پیدا شود که این حیوانات را بپذیرد؛ بلافاصله باغ وحش را تعطیل می‌کنیم. حیوانات این باغ وحش اغلب گونه‌های بومی نیستند که بتوانیم آن‌ها را در طبیعت‌‌ رهاسازی کنیم.

ولوی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ الی۳۰۰ حیوان در این باغ وحش زندگی می‌کنند؛ افزود: مدیریت این باغ وحش علمی و استاندارد نیست، همچنین شرایط نگهداری از حیوانات نیز استاندارد نیست، هرچند نسبت به گذشته شرایط این باغ وحش بهتر شده است، اما اینکه بگوییم مانند باغ وحش‌های استاندارد دنیا فضای ویژ هر جانور مشخص شده است یا رژیم غذایی متناسب و مطالعه شده دارند، چنین نیست.

وی با تاکید بر اینکه باغ وحش از نظر بهداشتی، تغذیه‌ای و.. مورد قبول اداره کل حفاظت محیط زیست نیست، توضیح داد: ما به باغ وحش کمک کردیم، نامه دادیم و معرفی‌اش کردیم تا بتواند وام و زمین بگیرد تا وضعیتش را بهتر کند، مسئولان باغ وحش هم در حال تلاش هستند، اما هنوز به وضعیت مورد قبول نرسیده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه خرس قهوه‌ای، انواع میمون گرگ، مار و... از جمله گونه‌های جانوری است که در این باغ وحش نگهداری می‌شوند، گفت: اگر متقاضی برای نگهداری از حیوانات باشد؛ می‌توانیم برخورد بیشتری با این باغ وحش انجام دهیم.

کد خبر : ۳۸۳۸۱۲