خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

۸۰ درصد ریزگردها منشاء خارجی دارد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۸۰ درصد ریزگردها منشاء خارجی دارد، گفت: منشاء ۵۰ تا ۶۰ درصد ریزگردها مربوط به کشور عراق است.

به گزارش ایلنا، اسماعیل نجار در «نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور» که با حضور رییس سازمان محیط زیست کشور و جمعی از مسئولان کشوری و استانی مرتبط با موضوع گرد و غبار، در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: منشاء ۸۰ درصد گرد غباری که وارد کشور ما می‌شود، خارج از کشور و عمدتا از عراق، سوریه و عربستان است.

وی به سهم بیشتر عراق در این بین اشاره و تصریح کرد که ۵۰ تا ۶۰ درصد ریزگرد‌ها از عراق منشاء می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه هورهای پر از آب عراق اکنون از آب خالی شده است، گفت: سدسازی در ترکیه از جمله سد آتاتورک از دلایل ایجاد بیابان‌ها در عراق است.

به گفته این مسئول، این سد به طول ۱۵۰ کیلومتر ۴۸ میلیارد مترمکعب آب در خود جای داده که این آب در گذشته در هورهای عراق جاری بوده است.

نجار معتقد است بخش زیادی از این هورهای عراق و سوریه در اختیار داعش است و مقابله با این کانون‌های گرد و غبار در اولویت آن‌ها نیست و در عربستان هم به دلیل مواضع سیاسی که نسبت به ما دارند، مقابله با کانون‌های ریزگرد را در اولویت ندارند.

وی با بیان اینکه دولت از طریق مجامع بین‌المللی کار را دنبال می‌کند، یادآوری کرد: اگر قرار باشد در مجامع بین‌المللی و از سوی سایر کشور‌ها کاری صورت گیرد، ما هم کمک می‌کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه کانون‌های اصلی ریزگرد‌ها در خارج از کشور است، اما در داخل کشور هم در نقاطی از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و... کانون‌هایی داریم.

نجار تغییرات اقلیمی، خشکسالی، تغییر نوع بارش‌ها، بیابان‌زایی و... را از عوامل اصلی افزایش چشمه‌های گرد و غبار گرد در داخل و خارج از کشور دانست و اظهار کرد: این بحران همه جنبه‌های زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: ریزگرد‌ها بر اقتصاد، کشاورزی و حتی هنگام تعطیلی ادارات و دستگاه‌ها بر مدیریت کشور اثرگذار است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه اگر پیشنهاد علمی برای مقابله با ریزگرد‌ها وجود داشته باشد دولت از آن استقبال خواهد کرد و آن را با کمک مسئولان بلندپایه دولت و همچنین مجلس به اجرا می‌گذارد، اظهار کرد: متاسفانه اکثر راهکارهایی که ارائه می‌شود بعد روانی و قانع کردن افکار عمومی را دارد.

نجار گفت: اگر پیشنهادی باشد سازمان مدیریت بحران کشور هم کمک خواهد کرد که مشابه این کمک‌ها را برای اطفای حریق یا خشکیدگی جنگل‌های بلوط نیز داشتیم.

کد خبر : ۳۸۷۷۳۱