خبرگزاری کار ایران

کشف ۴۰ عدد ابزار سنگی کشاورزی در تپه باستانی جم

asdasd
کد خبر : ۳۸۹۸۸۶

سرپرست هیأت کاوش و گمانه‌زنی تپه جم اظهار کرد: کشف 40 عدد ابزار سنگی در تپه جم نشان داد ساکنین این محوطه باستانی در گذشته به فعالیت‌های کشاورزی مشغول بوده اند.

به گزارش ایلنا، این مطلب را لیلا بنی جمالی با اشاره به وسعت و پراکندگی سفال در تپه جم هدف از انجام این پروژه را گاهنگاری نسبی و دقیق از این محوطه اعلام کرد و گفت: با کاوش در این محوطه ۱۰هزار و چهارصد و ۱۷ قطعه سفال کشف شد که از بین این تعداد زیاد، ۲۵۰ قطعه سفال طراحی شد.

بنی جمالی تصریح کرد: با مقایسه این سفال‌ها با نمونه‌های مشابه پنج دوره، مس و سنگ، مفرغ، اشکانی، ساسانی و متأخر اسلامی برای گاهنگاری محوطه تعیین شد.

او با اشاره به سایر کشفیات این محوطه اظ‌ها رداشت: در این فصل ۴۰ابزار سنگی، تعدادی سرباره، تکه‌های فلز، ظروف سنگی، پاشنه در سنگی و... کشف شد که وجود این تعداد ابزار سنگی نشان ازرونق فعالیت کشاورزی در محوطه جم در گذشته دارد.

او با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته در این محوطه و دشوار بودن کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن اظهار داشت: به منظور کاهش تخریبات و تعرضات کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه جم با حفر ۵۰گمانه در ۴مرحله صورت گرفت.

او محوطه جم را یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های حاشیه رودخانه لعل واره عنوان کرد که یکی از محوطه‌های حائز اهمیت و بزرگ استان مرکزی است و در سال ۱۳۸۸ در طرح بررسی باستان‌شناختی شهرستان محلات به سرپرستی مشترک لیلا بنی جمالی و جواد علایی شناسایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز