خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد:

کشف بزرگ‌ترین محموله هروئین توسط گمرک/ توقیف بیش از ۵ هزار خودرو

asdasd
کد خبر : ۳۹۰۰۸۷

ایلنا: سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف بزرگ‌ترین محموله هروئین توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز افشار امروز در نشستی خبری در این باره گفت: یک دستگاه کامیون مربوط به شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی قرقیزستان با یک راننده تبعه ترکیه از مبدأ این کشور به سمت مرزهای شرقی کشور در حال حرکت بود که در بندر لطف‌آباد دره گز واقع در خراسان شمالی که مرز مشترک ما با کشور ترکمنستان است، مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: طی بررسی‌ها مشخص می‌شود؛ فیمابین فضای راننده و فضای بار محفظه‌ای سربی وجود دارد که به دلیل مشکوک بودن موضوع با دستور رئیس گمرک محفظه باز و از آن ۵۲۵ بسته هروئین یک کیلو و ۱۶ گرمی با مارک خرچنگ و عقرب کشف می‌شود.

افشار با تاکید بر اینکه این محموله بر اساس بارنامه از مبدا ترکیه حرکت کرده و پس از گذر از کشور ترکمنستان به سمت قزاقستان در حرکت بود، عنوان کرد: پس از باز شدن محفظه توسط ماموران راننده ترک به مامور گمرک پیشنهاد رشوه می‌دهد که مامور نیز این موضوع را صورتجلسه می‌کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: برخی شرکت‌های بین‌المللی و رانندگان خاطی گمان می‌کنند که با باز شدن فضای تجاری می‌توانند از ایران برای قاچاق مواد مخدر استفاده کنند، این در حالی است که به همه این افراد هشدار می‌دهیم جمهوری اسلامی ایران با این موارد به شدت برخورد می‌کند.

توقیف بیش از ۵ هزار خودرو

پرویز افشار با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با عرضه مواد مخدر طی سه ماهه اول سال جاری گفت: بر اساس گزارش مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر طی این مدت شاهد رشد ۳۰ درصدی کشف تریاک نسبت به مدت مشابه در سال ۹۴ بودیم.

وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال ۹۵، ۱۴۵ هزار و ۹۰۴ کیلوگرم تریاک، ۲۳ هزار و ۵۳۱ کیلوگرم حشیش و ۲ هزار و ۳۸۷ کیلوگرم مرفین کشف شد، گفت: بر این اساس در گروه هروئین شاهد رشد ۱۹ درصدی و در گروه مرفین‌ها با رشد ۱۸۸ درصدی کشفیات در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۹۴ بودیم. همچنین کشف ۴۲۴ کیلوگرم شیشه نشانگر کاهش ۴۰ درصدی کشف این ماده نسبت به مدت مشابه سال قبل است. کشف گراس، کوکائین و سایر مواد نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۶ درصد افزایش داشته است.

افشار افزود: سهم مخدر تریاک از کشفیات انجام شده ۸۱ درصد، حشیش ۱۳ درصد، مرفین ۲. ۱درصد و سهم شیشه ۲ دهم درصد است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: ۹۲ درصد کشفیات انجام شده توسط نیروی انتظامی، ۲. ۵ درصد توسط وزارت اطلاعات، ۷ .۲توسط نیروی بسیج و مابقی سهم گمرک و زندان‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه سال ۹۴، ۷۰۱ فقره عملیات داشتیم، گفت: در سه ماهه سال جاری نیز ۶۶۹ عملیات انجام شد که نشان دهنده کاهش ۵ درصدی میزان عملیات انجام شده است که تعداد کم عملیات و افزایش میزان کشفیات به دلیل اقدامات هوشمندانه و انجام عملیات اطلاعاتی است.

افشار با بیان اینکه در سه ماهه اول سال جاری ۷۳۹ باند قاجاق مواد مخدر متلاشی شدند که این تعداد در مقایسه با سال گذشته ۲ درصد رشد منفی داشته است، افزود: در سال ۹۵، ۳۰ مورد انهدام کارگاه شیشه انجام شد که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۵۱ مورد بود.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده؛ امروزه با توجه به کنترل پیش‌سازهای شیشه بحث تولید این ماده در کشور کمرنگ شده است، اما از سایر کشور‌ها شیشه به عنوان محصول نهایی وارد کشور می‌شود.

وی گفت: در سه ماهه نخست سال گذشته تعداد خودروهای توقیف شده ۴ هزار و ۴۰۰ مورد بوده که این تعداد در سال جاری به ۵ هزار و ۱۸۳ مورد رسیده است.

این مقام مسئول با تاکید بر رشد ۴۴ درصدی پاکسازی مناطق آلوده خاطرنشان کرد: تمرکز عملیات ما بیشتر متوجه خرده‌فروشان مواد مخدر بود اما معتادان متجاهر که با آن مواجه شدیم نیز ساماندهی شده و برای درمان به مراکز ماده ۱۶ سپرده شدند.

سوء مصرف "داروی بیهوشی کتامین" موجب توهم و تپش قلب می‌شود

پرویز افشار؛ از برگزاری جلسه کمیته درمان اعتیاد با حضور وزرای کشور، بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیست و هشتم تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: در این جلسه مشکلات توسعه مراکز درمانی، عدم ساماندهی مراکز درمانی، تعیین تکلیف مراکز ماده ۱۶ و... به بحث گذاشته می‌شود و در خصوص آن‌ها تعیین تکلیف خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به تماس‌های گرفته شده با خط ملی مشاوره اعتیاد طی دو ماهه اول سال جاری گفت: در فروردین ماه ۲۹ هزار و ۶۶۸ مورد و در اردیبهشت ماه ۳۳ هزار و ۲۱۴ مورد تماس با این خط انجام شد که ۹۶ تا ۹۸ درصد تماس‌ها پاسخ دریافت کردند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: عمده این تماس‌ها با این خط توسط مادران، همسران و زنان صورت گرفته که نشان‌دهنده حساسیت زنان نسبت به اعتیاد همسران و فرزندانشان است. همچنین از مجموع تماس‌های گرفته شده طی دو ماه ۵ . ۱۷ درصد تماس‌ها در فروردین‌ ماه توسط افراد مصرف‌کننده و ۸۶ درصد تماس‌ها توسط افراد غیرمصرف‌کننده صورت گرفته است. در اردیبهشت ماه نیز ۲۳ درصد تماس‌ها توسط مصرف‌کنندگان و ۷۶ درصد توسط غیرمصرف‌کنندگان بوده است.

افشار افزود: در حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی در سال ۹۵ شاهد انسجام و شکل‌گیری کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی به ریاست مشاور وزیر کشور بوده‌ایم که این جلسات نسبت به سال گذشته صددرصد انجام شده و جلسات استانی نیز نسبت به سال قبل ۲۸ درصد رشد داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین درباره مخدرهای جدید وارد شده به کشور گفت: معمولاً در این خصوص نگاه ما به گزارش‌هایی است که از نیروی پلیس به دست ما می‌رسد، اما گزارش‌های ما از مراکز درمانی و نیروی پلیس حکایت از ورود ماده جدیدی به صورت صنعتی و تجاری ندارد. اگر مسافری وارد کشور شده و ماده جدیدی به همراه داشته است قابل تامین به کل کشور نیست.

وی با اشاره به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر ورود ماده جدید کتامین در کشور گفت: این ماده بیشتر به عنوان ماده بیهوشی دراتاق عمل به کار می‌رود و سوءمصرف آن می‌تواند به توهم و تپش قلب بیانجامد. این ماده داروی تحت کنترل خاص اتاق عمل است و در مراکز درمانی و داروخانه نباید وجود داشته باشد.

افشار در خصوص واگذاری درمان اعتیاد به بسیج گفت: در حال بازنگری آیین‌نامه مربوط به مراکز ماده ۱۵ هستیم. پروتکل درمان نیز در سال ۹۴ بازنگری شده که در این پروتکل از کمی‌نگری به سمت کیفی‌نگری درمان اعتیاد حرکت کردیم و قرار شد؛ افراد دارای اعتیاد سطح‌بندی شوند که ضرورت داشت؛ نیروهای ماهر این کار را انجام دهند.

وی درخصوص مراکز درمان اعتیاد دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: هیچ مرکز جدیدی خاص جمعیت دانش‌آموزی ایجاد نشده و ضرورتی هم نداشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات انجام شده توسط اداره کل فرهنگی پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اجرای طرح آموزش همزمان دانش‌آموزان معلمان و والدین مقطع دوم متوسط در استان‌های پرخطر از جمله این اقدامات است که این برنامه سال گذشته در قم اجرایی شد و امسال به شهرستان‌های پرخطر تعمیم یافت همچنین تدوین پروتکل آموزش ویژه معلمان برای پیشگیری از اعتیاد در کلیه مقاطع تحصیلی نیز انجام شد.

افشار با بیان این مطلب افزود: با انجام این اقدامات که با همکاری آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده است مشکل کم بودن میزان پوشش در جمعیت دانش‌آموزی حل شده و پوشش جمعیت ۴۰ تا ۵۰ درصدی جامعه هدف دانش‌آموزی محقق می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه از آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد در میان نیروی انسانی برای ۵۰ نفر از کار‌شناسان وزارت دفاع برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: اولین ورود ما به محیط‌های نظامی مربوط به سال ۹۴ است که ۳۰ هزار نفر از نیروهای وظیفه، پیمانی، کادر و... و خانواده‌هایشان را مورد آموزش پیشگیری از اعتیاد قرار دادیم.

وی با اشاره به طرح جامع توانمندسازی دانش‌آموزان برای پیشگیری از اعتیاد در میان دانش‌آموزان قم اظهار کرد: این طرح در سال ۹۴ در قم انجام شد که ۲۳ هزار دانش‌آموز تحت پوشش آموزش‌های پیشگیرانه قرار گرفتند در این میان ۱۴ هزار و ۷۴۰ نفر از والدین و ۳ هزار معلم نیز مورد آموزش قرار گرفتند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جلسه مشترک میان حوزه کاهش تقاضای ستاد و وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد: مطالبه جدی ما از حوزه وزارت رفاه در این جلسه بیان شد که آسیب‌های اجتماعی مورد دغدغه وزیر رفاه بوده است در این جلسه بحث درمان معتادان بی‌بضاعت و پوشش بیمه درمان معتادان نهایی شد و برای بیمه معتادان ۳۳۰ میلیارد اعتبار در نظر گرفته شد.

وی در پایان عنوان کرد: در برنامه مشترک با این وزارتخانه توانمندسازی شاغلان مناطق اقتصادی در برابر اعتیاد توجه ویژه به محیط‌های ویژه و کارگری، استفاده از ظرفیت اورژانس اجتماعی، توجه ویژه به گروه‌های آسیب‌پذیر به ویژه زنان و کودکان معتاد مورد توجه قرار گرفت و سرمایه‌گذای مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت رفاه در صندوق مهر امید برای ایجاد فرصت شغلی برای معتادان بهبود یافته مورد تاکید قرار گرفت.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز