خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

جزییاتی از نقل و انتقالات معلمان، آمار استخدام، بازنشستگی پیش از موعد و کمبود نیرو در استان تهران

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران جزییاتی از نقل و انتقالات معلمان، آمار استخدام، بازنشستگی پیش از موعد و کمبود نیرو در استان تهران را اعلام کرد.

علیرضا کمره‌ای؛ مدیرکل آموزش وپرورش شهرستان‌های استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، گفت: آنچه که قبلا هم عنوان کره‌ام و همچنان در دستور کار ماست در واقع دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان تهران است که حدود ۳ سال انجام می‌شود و هدفش استفاده بهینه از نیروی انسانی و همینطور سازماندهی مناسب و صرفه‌جویی در منابع مالی و تلاش برای اجرای نظام ۶ – ۳ – ۳ است تا وضعیت نیروی انسانی خود را تطبیق بدهیم.

وی همچنین درباره اعتراض برخی از حق التدریسی‌ها نسبت به حقوقشان و ساماندهی پرداختی‌ها توصیح داد و گفت: مباحث متمرکزی که از ناحیه وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌شود؛ از جمله موضوع حقوق و کیفیت پرداخت آن به معلمان و حق التدریس‌ها، به سیاست‌های وزارتی بازمی‌گردد و مربوط به استان‌ها نیست؛ چرا که چنین موضوعی به ارادهٔ ما بستگی ندارد. هرچند ممکن است که تلاش‌هایی را دراین باره داشته باشیم؛ آن هم تا این حد که اگر از ما گزارش‌هایی را بخواهند ارائه می‌دهیم و نتایج حاصله را منتشر کنیم، ولی مسلماً تامین مالی آن کاملا بصورت متمرکز و از جانب وزارت آموزش و پرورش انجام می‌گیرد. البته ما همواره آرزو و ابراز امیدواری کرده‌ایم که این اتفاق خوب برای ساماندهی پرداخت حق التدریس‌ها رخ دهد.

کمره‌ای درباره خروجی‌ها و ورودی‌های سال تحصیلی پیش رو در شهرستانهای تهران گفت: ما امسال نیز قطعاً نوسانات نیروی انسانی داریم؛ حدود ۱۹۰۰ نفر خروجی به واسطهٔ بازنشستگی خواهیم داشت و تقریبا بیش از هزار نفر نیز وارد می‌شوند. این ورودی‌ها هم از محل پذیرش نیروهایی که دوره یکساله را دیده‌اند و هم از میان افرادی که سهمیه نیروهای استان هستند و در دانشگاه تربیت معلم تحصیل می‌کنند، خواهند بود.البته فارغ‌التحصیلان تربیت معلم قرار بود؛ بهمن ماه به سیستم تزریق بشوند، اما با تدابیری که در آموزش و پرورش اندیشیده شده، مقرر شد که مهر ماه ورود پیدا کنند. تاکید می‌کنم که این ورودی‌ها در واقع براساس قاعده در استخدام هستند و این به این معنا نیست که جذب نیروی تازه‌ای داریم.

وی افزود: البته یک سری نیرو هم با نقل و انتقال داخلی جابجا می‌شوند و یک تعداد نیرو نیز از برخی استان‌ها وارد خواهند شد. البته ورود و خروج نیروهای انتقالی عموماً هرساله بصورت متوازن بوده؛ یعنی تقریبا به‌‌ همان تعدادی که خارج می‌شوند، به‌‌ همان تعداد هم وارد می‌شوند، البته با اندکی تفاوت.

کمره‌ای در مورد چگونگی نقل انتقلات در سال تحصیلی آینده و چگونگی آن هم اظهار داشت: ۲ نوع انتقال نیرو داریم؛ یکی انتقالات داخلی است که در داخل استان انجام می‌شود که بر اساس دستورالعمل انتقالات تابع ارادهٔ مقصد و مبدا است. به این شکل که اگر مثلاً فردی بخواهد از رباط کریم به بهارستان برود یا بالعکس، درصورتی که مبدا با این انتقال موافق باشد و مقصد هم نیاز داشته باشد؛ انتقال، امکانپذیر است و اصولاً مشکلی وجود ندارد.

کمره‌ای ادامه داد: اما در نوع دوم که نقل و انتقال خارج استان است؛ مثل انتقال از یکی از شهرستان‌های خارج استان تهران به شهرستانهای تهران یا بالعکس؛ روال به اینصورت است که ما قبلاً داده‌ها را به سیستم داده‌ایم که چه شهرستانهایی نیاز به نیرو دارند و چه تعداد می‌توانیم؛ ورودی یا خروجی داشته باشیم. استانهای دیگر هم این کار را انجام داده‌اند، لذا نیروهایی که واجد شرایط هستند، درخواست و مقصد انتخابی خود را در این سامانه ثبت می‌کنند و در صورتی که مبدا آن‌ها موافقت کند و مقصد مورد نظر نیز قبلاً اعلام نیاز کرده باشد، انتقال بصورت خودکار صورت می‌گیرد و افراد متقاضی جابجا می‌شوند.

وی از ورود نخستین فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت معلم در سال تحصیلی جدید به آموزش و پرورش خبر داد و گفت: امسال نخستین بار در طول ۴ سال اخیر نیروهای دانشگاه تربیت معلم به وزارت آموزش و پرورش ورود پیدا می‌کنند؛ نیروهایی که در ۴ سال پیش در آزمون ورودی پذیرفته شده و سهمیه استان‌ها و دانشجوی این وزارتخانه بوده‌اند با اتمام دورهٔ تحصیلی متناسب با سهمیه شهرستان‌های استان تهران به سیستم ورود پیدا می‌کنند.

مدیرکل آموزش وپرورش شهرستان‌های استان تهران درباره کمبودهای موجود نیروی انسانی گفت: ما در شهرستان‌های استان تهران حدود ۱۱۰ هزار ساعت حق التدریس پرداخت می‌کنیم و این به این معنی است که بیش از ۴۰۰۰ هزار نفر نیروی انسانی آموزش و پرورش شهرستان‌ها تهران از محل حق التدریس تامین می‌شود و این یعنی کمبود نیرو، چرا که مجبور هستیم؛ معلمان رسمی نیز به حق التدریس نیز بپردازند.

وی اضافه کرد: این ۱۱۰ هزار ساعت نیاز به حق التدریس، تقریبا در کل ۲۰ منطقه استان توزیع شده است، اما در این بین در مناطقی مثل رباط کریم، بهارستان ۱ و بهارستان ۲، شهریار و قدس کمبود نیروی انسانی محسوس‌تر و بیشتر است.

کمره‌ای در مورد میزان پرداختی به حق التدریس‌های رسمی آموزش و پرورش گفت: شاغلان رسمی آموزش پرورش شهرستان‌های تهران نسبتی از حقوق مبنا و فوق العاده شغلشان را بعنوان حق التدریس دریافت می‌کنند که بسته به سابقه خدمتی‌شان بین ساعتی ۸۰۰۰ یا ۹۰۰۰ تومان تا ۱۴۰۰۰ یا ۱۵۰۰۰ تومان است.

وی در ارتباط با پاداش پایان خدمت بازنشستگان و درخواست ادامه همکاری برخی از این افراد نیز اظهار داشت: پرداخت پاداش پایان خدمت از آن دست موضوعات متمرکزیست که در واقع به وزارت آموزش و پرورش باز می‌گردد، اما درباره ادامه همکاری بازنشستگان، با توجه به نیاز ممکن است؛ بعضی از مناطق آموزشی در مورد برخی نیروی انسانی پس از پایان ۳۰ سال خدمت تقاضا داشته باشند و اگر این نیرو‌ها از میزان و درجه کارآمدی بالایی برخوردار باشند، به لحاظ قانونی این امکان برایشان وجود دارد تا به همکاری خود ادامه دهند.

مدیرکل آموزش وپرورش شهرستان‌های استان تهران درباره درخواست‌های بازنشستگی پیش از موعد گفت: ما به علت سیاست‌های انقباضی و نیاز‌های موجود نمی‌توانیم؛ انعطاف چندانی داشته باشیم، عملا تصمیم‌گیری در این باره با ما نیست و اگر تصمیمی هم بگیریم، باید به تایید مراجع بالا‌تر در وزارتخانه برسد.

کد خبر : ۳۹۰۶۳۸