خبرگزاری کار ایران

مشاور رئیس جمهور تاکید کرد:

ضرورت گفتگو با مردم و نخبگان درباره مسائل آموزش و پرورش

asdasd
کد خبر : ۳۹۱۰۰۷

رئیس تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری گفت: آموزش وپرورش آموزه‌های مطلوب را در بین دانش‌آموزان نهادینه نمی‌کند و به همین دلیل است که بنگاه‌های اقتصادی، جامعه‌شناسان و نخبگان سیاسی نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز حسام‌الدین آشنا درگردهایی شورای معاونین وزارتخانه و مدیران کل استان‌های سراسر کشور و مدیران کل حوزه ستادی که با حضور وزیر آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، اظهار داشت: توسعه عدالت آموزشی و توجه به توسعه کیفی فعالیت آموزشی و پرورشی از آرزوهای دیرینه برای آموزش و پرورش است اما باید بررسی کنیم که مشکل کیفیت در بحث آموزش چیست که اکنون به فکر آن افتادیم.

آشنا با اشاره به تاریخچه نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، شکل نوین آن از دوره پهلوی اول آغاز شد و به دلیل وجود ساختارهای حاکمیتی در آن دوره، آموزش و پرورش به صورت کاملا متمرکز و بسته پایه گذاری شد که تأسیس سازمان پرورشی افکار و کمیسیون چاپ کتب درسی به صورت انحصاری وظیفه تهیه وتدوین کتاب درسی رابرای همه دانش آموزان بدون توجه به اقلیم‌های مختلف فرهنگی برعهده گرفت، علی رغم اینکه در متن این کتاب‌ها حرف از آزادی‌های لیبرالی و ‌آمریکایی مطرح می‌شد اما میان مفاهیم نظری آموزش و پرورش و اقدامات عملی آموزش و پرورش تعارضاتی در بین معلم و دانش آموز به وجود می‌آورد.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: سال‌هاست که نظام آموزش و پرورش رسمی کشور به جای آنکه حلال مشکلات کشور باشد، خودش به عنوان یک مشکل با مسئله غیرمکشوف باقی مانده است و این موضوع احساس خوشایندی برای معلمان، والدین، دانش آموزان و دیگر ارکان جامعه ایجاد نمی‌کند و باید در این زمینه ریشه یابی و آسیب‌شناسی شود.

وی با بیان اینکه مسئله آموزش و پرورش «بغرنج یا مزمن» ارزیابی می‌شود، ‌تصریح کرد: مسئله آموزش و پرورش نه ساده است و نه پیچیده، به دلیل آنکه در حل مسائل ساده و پیچیده، می‌توان به راه حل رسید، اما در مسائل بغرنج چون خود مسئله و راه حلّ مسئله به صورتی که ظاهراً اجماع در مسئله و اجماع در راه حل آن وجود ندارد از دید افراد جامعه ناشناخته است.

آشنا با بیان اینکه خروجی‌های آموزش وپرورش با انگاره‌های مطلوب با نظام سیاسی فاصله دارد، اظهارکرد: آموزش وپرورش آموزه‌های مطلوب را در بین دانش آموزان نهادینه نمی‌کند و به همین دلیل است که بنگاه‌های اقتصادی، جامعه‌شناسان و نخبگان سیاسی نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری با اشاره به تنوع مدارس و تمرکزگرایی بالا در این وزارتخانه، افزود: آموزش و پرورش به دانش آموزان مهارت‌های تستی زنی را آموزش می‌دهد و مردم هم چاره‌ای به غیر استفاده از این مدارس و برنامه درسی حاکم بر آن را ندارند و از این جهت دلبستگی مردم به آموزش و پرورش کاهش می‌یابد.

وی با بیان چند سؤال درخصوص میزان توافق ارکان مختلف جامعه در برابر ارزش‌های جامعه، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که ببینیم نشانه‌های توافق وعدم توافق جمعیت و آیا ذی‌نفعان و ذی‌ربطان در جامعه توافق بوجود آمده یا خیر؟ و در کجا باید این مسئله مطرح و بررسی شود؟

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه حل مشکلات آموزش و پرورش فقط از طریق مشارکت مردم در حل مسائل آموزش و پرورش می‌سر است، تصریح کرد: آموزش و پرورش باید بتواند از ظرفیت انجمن اولیا مربیان بیشتر استفاده کند تا بتواند مسائل آموزش و پرورش را به صورت یک گفتگوی اجتماعی درآورد تا در پرتوی مشارکت مردم بتواند برای آن مجموعه‌ای از راه حل‌ها را ارائه کند.

آشنا ادامه داد: به عنوان مثال تشکیل مجمع خیرین مدرسه ساز از بستر این گفتگو در آموزش و پرورش شکل گرفت به دلیل آنکه نتیجه آن یک اقدام ملموس و اعتمادآفرین برای مردم بود، توانست بخشی از مشکلات آموزش و پرورش را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور بحث صرفه جویی در مصرف آب و حفاظت از محیط زیست به یک گفتمان ملی اجتماعی تبدیل شده است که آثار آن در کشور دیده می‌شود.

مشاور رئیس جمهوری افزود: باید بحث نسبت بودجه و کارآمدی نهاد تعلیم و تربیت را به یک گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم تا از این منظر نقد اجتماعی گسترده‌ای ایجاد شود و از درون این نقد و بحث اجتماعی رهیافت‌های آینده معلوم شود.

آشنا گفت: باید باب گفتگوی اجتماعی مشکلات و مسائل آموزش و پرورش با مردم و نخبگان را باز کنیم و دراین صورت است که می‌توانیم مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز