خبرگزاری کار ایران

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی:

مردم از حقوق معمارانه خود مطلع نیستند

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی گفت: مردم نسبت به تخریب بافت پیرامونی اطراف حرم اعتراضی نمی‌کنند که این مساله موید آن است که مردم از حقوق معمارانه خویش مطلع نیستند.

به گزارش ایلنا، مهدی حجت در جلسه اختتامیه فصل نخست سلسله جلسات «سه شنبه معماری» با عنوان  «اصلی ترین مسأله امروز معماری مشهد» اظهار کرد:  تزئین شبستان نوسازی که در حرم مطهر وجود دارد به گونه ای است که احساس تجمل گرایی به انسان القا می شود و مقیاس انسانی این نوع معماری از بین رفته، حال آن که نفیس ترین رنگ ها و شکل ها در خود مرقد است.

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: کسانی که در دوران جنگ اهل سرمایه گذاری بودند به دنبال مکانی امن برای سرمایه گذاری بلند مدت بودند از این رو این نوع سرمایه گذاری ها به سمت خراسان رضوی حرکت کرد. در همان دوران جنگ که بنده مسئولیت سازمان میراث فرهنگی را عهده دار بودم کاملا شاهد بودم آن نوع سرمایه گذاری هایی که از نقطه نظر معماری در استان خراسان رضوی صورت گرفته قابل مقایسه با برخی از شهرها حتی اصفهان نیست.

وی خاطرنشان کرد: شرایط اجتماعی استان خراسان رضوی به جمیع جهات از لحاظ فشار ناشی از نابسامانی ها، توانایی در حوزه سرمایه گذاری و بلوغی که در حوزه معماری به اندازه ای به آن رسیده است ؛ به گونه ای است که در این استان تدابیر و برنامه های لازم نسبت به حوزه معماری صورت گیرد.

حجت ادامه داد: هر یک از معماران به اندازه وسعتی که در اختیار داریم باید آغاز به کار کنیم، در این خصوص ۲ طرح وجود دارد، نخست آن که آن قدر مساله را بزرگ و جدی ببینیم که تقریبا منفعل شویم، دوم آن که به این مساله بیندیشیم که خودمان با خلاقیت و طراحی که داریم بتوانیم مشکل را حل کنیم.

حجت، افزود: در حوزه شعر و رمان حداقل هایی وجود دارد و کفی برای آن تعیین شده حال آن که در حوزه معماری کفی وجود ندارد و همه چیز قابل ساخته شدن است از این رو با پیدا کردن یک سری از محکمات، باید بین معماران در این زمینه توافقاتی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم نسبت به تخریب بافت پیرامونی اطراف حرم اعتراضی نمی کنند، این مساله موید آن است که مردم از حقوق معمارانه خویش مطلع نیستند.حتی بناهایی که توسط شبه معماران ساخته شده توسط جامعه حمایت می شود، شهرداری جواز می دهد و حاصلش آن می شود که می بینید.

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: بیرون آمدن از شرایط جنگ و تحریم خراسان و مشهد را در آستانه یک تحول ساختاری قرار می دهد حال اگر در این خصوص تدابیر لازم اندیشیده نشود عقب خواهیم افتاد.

وی با تاکید بر اینکه باید دست در دست هم دهیم و بر اصول و مبانی معماری توافق کنیم، افزود: اقدام فرهنگی کار یک شب و دو شب نیست بلکه مستلزم زمانی بلند مدت است اگر ما در این زمینه ورود پیدا کنیم ۲۰ الی ۲۵ سال آینده جواب خواهد داد.

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه حرکت تاریخی در ما تضعیف شده است، عنوان کرد: ما نمی توانیم معماری را به سنتی و مدرن تقسیم بندی کنیم، چرا که تعریف ما از معماری سنتی و  معماری مدرن اشتباه است، چرا مسئولین در حوزه معماری هزینه نمی کنند، پاسخ آن است که کسی  در این زمینه آگاهی ندارد.

وی با طرح این سوال که صدا و سیما چه نوع معماری را تبلیغ می کند؟، ادامه داد: متاسفانه در رسانه ملی نشان داده می شود که هر چه انسان معتاد است در خانه های سنتی زندگی می کنند و هر چه انسان های پولدار و فرهیخته است در بناهای بی هویت زندگی می کنند.

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی گفت: تصمیمات اتخاذ شده برای مشهد ۲۰۱۷ نباید به گونه ای باشد که امروز شهردار یک تصمیم و فردا استاندار تصمیم دیگری بگیرد، این تصمیمات خلق الساعه و مدیریتی است.

وی با بیان اینکه شکل و ترکیب شهر مشهد شایسته مقامی که در ذهن مردم دارد، نیست، تصریح کرد: کسی که وارد شهر مشهد ۲۰۱۷ می شود باید احساس کند وارد یکی از قطب‌های شیعیان شده است، به آن معنا که در این شهر خطایی در زمینه رانندگی، معامله، کسب و کار، نظافت و ... رخ ندهد، همچنین آمار این شهر حاکی از آن باشد که اعتیاد و فحشا کم و مراعات اخلاقی در حد مطلوب است.

قائم مقام پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: البته این اقدامات تا سال ۲۰۱۷ محقق نمی شود، اما باید این غایت و قطب را مد نظر قرار داد تا چند قدم به جلو پیش رویم این اقدامات با بزک کردن شهر مشهد برای سال ۲۰۱۷ متفاوت است، مردم دنیا آن قدر چیز دیده اند که با این سخنان گول نمی خورند حال نباید این گونه فکر کرد که اگر تزئینات شهر درست شود مشهد را برای سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام آماده کرده ایم.

وی افزود: اقداماتی که در سطح شهر مشهد ۲۰۱۷ صورت گرفته مطلوب مشهد ۲۰۱۷ نیست با استانداردها فاصله زیادی داریم، باید فکر کرد و کار کرد کارهایی که تاکنون برای مشهد ۲۰۱۷ صورت گرفته تصمیم سریع مدیریتی بوده است. مشهد مقدس ترین نقطه کشور است با این حال با مطالعه کار نکردیم، در حالی که این شهر احتیاج به بیشترین فکر برای عمل دارد.

کد خبر : ۳۹۴۹۵۹