خبرگزاری کار ایران

خضری در گفت‌وگو با ایلنا:

مرگ ۱۲ دانش‌آموز حادثه دیده شین‌آبادی حتمی بود/ انجام ۵۰ عمل جراحی روی دانش‌آموزان

نماینده سردشت و پیرانشهر با اشاره به وضعیت دانش آموز شین آبادی تاکید کرد: نظر ما این است که آن تعداد از بچه هایی که سوختگی درصد بالایی داشته اند، حتما به خارج از کشور اعزام شوند؛ چرا که از یک سو برای تسکین روحیه این افراد بهتر است و از سوی دیگر این دانش آموزان دختر خانم هستند و نزدیک به سن نوجوانی اند.

رسول خضری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اعزام دانش آموزان شین آباد به خارج از کشور برای ادامه درمان و علت آن توضیح داد و گفت: معاینات سالانه این دانش آموزان، توسط دکتر فاطمی سرتیم پزشکی این گروه انجام می شود. امسال این عزیزان را دو گروه کردیم که امروز یک گروه ۱۳ نفره که درصد سوختگی شان بالاتر است، به تهران می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ نفر بعدی ۲۰ مرداد برای معاینات به تهران خواهند آمد، ادامه داد: چه آن هایی که مشکل دارند و چه آن هایی که مشکلی ندارند، برای معاینه هر چند وقت یکبار به تهران می آیند.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: نظر ما این است که آن تعداد از بچه هایی که سوختگی درصد بالایی داشته اند؛ حتما به خارج از کشور اعزام شوند، چرا که از یک سو برای تسکین روحیه این افراد بهتر است و از سوی دیگر این دانش آموزان دختر خانم هستند و نزدیک به سن نوجوانی اند.

خضری در پاسخ به این سوال که از ۲۶ دانش آموزی که در سال ۹۱ در مدرسه دچار سوختگی شدند، چه تعداد درصد سوختگی شان بالاتر است، گفت: گروهی که امروز به تهران می آیند، درصد سوختگی شان بالاتر است و باید معاینه شوند؛ از بین این ۱۳ نفر در صورت موافقت شورا که متشکل از وزارت بهداشت و تیم پزشکی این افراد است، تعدادی به یکی از کشورهای اروپایی خواهند رفت.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وزارت بهداشت قول مساعد داده که حتما همکاری لازم را داشته باشد و چناچنه شورا تصمیم بگیرد؛ هر تعدادی که لازم باشد، با هزینه وزارتخانه اعزام خواهند شد.

وی درباره علت اعزام به خارج از کشور توضیح داد و گفت: اگر به این فکر کنیم که با اعزام، احتمال درصد موفقیت در عمل جراجی و بهبودی این افراد بالاتر برود، چرا الان این کار را انجام ندهیم و این شانس را برای آنها فراهم نکنیم؟ نباید به گونه ای عمل کنیم که بعدا بگوییم، ای کاش بچه ها را زودتر می فرستادیم.

خضری همچنین درباره مستمری که به دانش آموزان شین آباد پرداخت می شود، گفت:  در سال ۹۴، ۸ میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی به این افراد اختصاص داده شد، از همان ابتدا پیشنهاد ما این بود که این پول در بانک گذاشته شود و سود پول به آن ها اختصاص یابد؛ اما یکسری خواستند، این پول به خودشان داده شود. باز هم اگر بشود؛ این پول در بانک گذاشته شود، بهتر است.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که امیدوارم؛ تیم پزشکی به این نتیجه برسد که تعدادی را برای اعزام انتخاب کند، اظهار داشت: این اقدام بازتاب خوبی خواهد داشت؛ چرا که از یک سو خانواده ها خیالشان راحت تر می شود که بهترین کاری که لازم بود، دولت دریغ نکرده است. واقعا باید کار تاثیرگذاری انجام شود، چون بچه ها در سن حساسی قرار دارند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که رفت و آمدهای این دانش آموزان به تهران در این سال ها چقدر در بهبودیشان تاثیر داشته است، افزود:  مرگ، ۱۰-۱۲ نفر از این بچه ها را آن زمان به علت سوختگی بالای ۷۰ درصد تهدید می کرد، اما با انجام ۴۰-۵۰ عمل، توانستند؛ بچه ها را از مرگ نجات دهند.

خضری گفت: در حالی که سوختگی های بالای ۵۰ -۶۰ درصد در ایران بلافاصله فوت می کنند، خوشبختانه تیم های پزشکی توانستند؛ این بچه ها را از مرگ حتمی نجات دهند.

کد خبر : ۳۹۶۹۰۹