خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آخرین وضعیت تورهای ترکیه/برگزاری مجدد سفرهای گروهی منوط به پرداخت معوقات آژانس‌ها شود

رئیس هیات مدیره انجمن صنفیی دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ضمن تشریح آخرین وضعیت تورها و خدمات مسافرتی به ترکیه گفت: پیشنهاد می‌کنم تا ترکیه معوقات خود به آژانس‌های مسافرتی ایرانی را پرداخت نکند، اقدام به برگزاری تور نکنیم.

محمد حسن کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با آخرین وضعیت تورهای ترکیه گفت: دولت ترکیه 3 ماه شرایط فوق‌العاده اعلام کرده و منطقی است که تا شرایط را به حالت عادی باز نگردانده ما سفر گروهی برگزار نکنیم، زیرا ممکن است؛ اتفاقاتی بیفتد که برای ما قابل کنترل نباشد.

وی ادامه داد: بنابراین بعد از کودتا در ترکیه پروازهای چارتر یا پروازهای دربستی ما لغو شده است، اما از آنجا که با این کشور قطع رابطه نکرده‌ایم؛ بدیهی است که پروازهای برنامه‌ای اجرا می‌شود و افراد متعددی در قالب نیازهای متعدد مانند قرار ملاقات، تجارت، گردش و... خودشان به ترکیه  سفر می‌کنند و به دفاتر نیز گفته شده که به این افراد خدماتی  همچون محل اقامت، حمل و نقل و ... ارائه شود تا زمانی که سفرهای دسته جمعی دوباره راه بیفتد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران  افزود: ما مطالبات معوقه‌ای از ترکیه داریم که به دلیل پیش‌پرداخت‌هایی که پیش از وضعیت کنونی در ترکیه انجام داده‌ایم، به وجود آمده‌است؛ بنابراین تا این معوقات از سوی ترکیه تسویه نشود، ما برای راه‌اندازی برنامه سفرهای گروهی اصرار نداریم و صبر می‌کنیم تا به تسویه مبالغ برسیم، زیرا ما در اتفاقات اخیر ترکیه نقشی نداشتیم که بخواهیم هزینه و خسارتی را متقبل شویم.

وی ادامه داد: من به معاون گردشگری نیز نامه نوشتم که موظف هستند؛ این مساله را پیگیری کنند و حقوق ایرانیان را استیفا کنند  و پیشنهاد کردم که حتی اگر دولت ترکیه شرایط را عادی اعلام کند، اما راه‌اندازی پروازهای چارتر و تورها منوط به انجام تسویه حساب ترکیه با ما باشد تا سوءاستفاده‌ای در این زمینه صورت نگیرد.

کرمانی در مورد اینکه چه مقصدی می‌تواند؛ جایگزین ترکیه برای گردشگران ایرانی شود، توضیح داد: مقصدی با جاذبه‌ها و ظرفیت ترکیه و همچنین داشتن شرایط لغو روادید، در میان کشورهای اطراف وجود ندارد، اما اکنون تعدادی مسافر به کشورهایی همچون گرجستان و بلغارستان می‌روند، اما ترکیه به دلیل عدم نیاز به ویزا از سهل‌ترین مقاصد برای گردشگران ایرانی است و همچنین به خاطر نوع غذا و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و جاذبه خرید مقصد گردشگری راحتی برای مردم ایران است.

کد خبر : ۳۹۷۸۳۰