خبرگزاری کار ایران

ابتکار مطرح کرد:

اختلاف‌نظر با سازمان جنگل‌ها در زمینه بهره‌برداری از چوب جنگل‌های هیرکانی

asdasd
کد خبر : ۳۹۸۹۸۹

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در زمینه تصمیم‌گیری برای بهره‌برداری از چوب جنگل‌های هیرکانی با سازمان جنگل‌ها و مراتع تفاوت دیدگاه داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در نشست خود با خبرنگاران حوزه محیط زیست اظهار کرد: آگاهی نسبت به اهمیت محیط زیست در سطح رهبران دنیا دچار تحول شده است و بسیاری از هیات‌های حاکمه نسبت به اهمیت مسائل محیط زیست واقف شده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون در مورد مسائل زیست‌محیطی نکات جدیدی مطرح شده برای نمونه در حالی که فکر می‌کردیم؛ زباله‌های پلاستیکی بر روی زمین معضل جدی هستند، اکنون متوجه شدیم که فاجعه پلاستیک بر روی زمین نیست؛ بلکه در دریا در حال رخ دادن است و پیش‌بینی می‌شود تا 30 الی 50 سال آینده تعداد پلاستیک‌ها از تعداد ماهی‌ها بیشتر شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی دیگر از مباحث مهم قاچاق حیات وحش است که در کنار قاچاق چوب رتبه چهارم را در دنیا پیدا کرده است. همچنین در ارتباط با تغییر اقلیم و گرم شدن زمین، اجلاس پاریس را پشت سر گذاشتیم و تا چند ماه آینده شاهد اجرایی شدن برنامه‌های تغییر اقلیم خواهیم بود.

ابتکار با بیان اینکه بحث دفع مواد زاید در قطب با آب شدن یخ‌های قطبی به معضلی تبدیل شده است، افزود: مواد زائد جنگ جهانی دوم و اول اکنون در حال رو شدن است.

وی در ادامه با بیان اینکه خبرنگاری در حوزه‌ محیط زیست یکی از دشوارترین عرصه‌ها است، اظهار کرد: ما در ابتدای دولت یازدهم اعلام کردیم که رویکرد ما تعامل سازنده به دور از برخورد امنیتی با رسانه‌ها است. بنابراین تمام شکایاتی که پیش از این سازمان محیط زیست از رسانه‌ها داشت را پس گرفتیم علاوه بر آن من در دولت با دیگر دستگاه‌ها نیز صحبت کردم تا آنها نیز شکایت‌هایشان را پس بگیرند و پس از آن اعلام کردیم سازمان حفاظت محیط زیست از هیچ رسانه‌ای شکایت نخواهد کرد و تاکنون نیز این رویکرد را ادامه داده‌ایم. هر چند که برخی در کمال ناجوانمردی برنامه را بر تخریب گذاشتند به گونه‌ای که یکی از این رسانه‌ها نزدیک به 400 خبرسازی، تهمت، دروغ، حاشیه‌سازی و ابهام آفرینی را برای ما ایجاد کرده است، در حالی که بنا نداریم؛ درگیر حاشیه شویم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در موضوع گرد و غبار برخی سعی می‌کنند؛ مساله را ساده جلوه دهند.

وی توضیح داد: ما توانستیم مساله گرد و غبار را به یک مساله بین‌المللی با پرچمداری ایران تبدیل کنیم از طرف دیگر بحث احیای تالاب‌ها را در پیش گرفتیم و بر اساس آخرین آمار اکنون 63 درصد هور العظیم آبگیری شده است که نقش زیادی در تلطیف هوای خوزستان دارد.

وی با اشاره به اینکه از ریختن فاضلاب‌های بیمارستانی به کارون جلوگیری شده است، گفت: اکنون فاضلاب پس از تسویه وارد رودخانه می‌شود. همچنین در خوزستان قراردادی برای جمع‌آوری گاز فلر امضا شد و در طرح پاکسازی جیوه نیز اقدامات خوبی داشتیم به طوری که حتی از تعهدات ما در کنوانسیون بین‌المللی مربوط با این مساله نیز جلوتر هستیم.

وی با بیان اینکه در دوره‌ای ارزیابی‌های زیست محیطی به ویترین و مساله‌ای تفننی تبدیل شده بود، گفت: شاهد بودیم که در دوره‌ای 99 درصد طرح‌ها تأییدیه می‌گرفت.

وی در ارتباط با مساله انتقال آب که منجر به درگیری‌هایی در بلداجی شد، گفت: مساله بلداجی یک اختلاف نظر میان وزارت نیرو، وزارت کشاورزی و بخشی از مردم بود و هیچ ارتباط مستقیمی به سازمان حفاظت محیط زیست نداشت، اما تونل چغاخور مشمول ارزیابی زیست‌محیطی و تاکنون تایید‌یه‌ای دریافت نکرده است.

ابتکار در مورد سد شفارود گفت: سدهای مختلف از جمله شفارود باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد، ما طرفدار اجرای قانون و رعایت ملاحظات زیست محیطی بر اساس ارزیابی‌ها هستیم. باید توجه کنیم که حتی کشورهایی با سخت‌ترین قوانین محیط‌زیستی نیز گاهی تصمیم به انتقال آب یا استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها می‌افتند، البته سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که انتقال آب باید آخرین مرحله باشد و بر اساس مطالعات زیست محیطی انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعامل با آموزش و پرورش گفت: کتاب درسی انسان و محیط زیست در سال تحصیلی جدید در کنار دیگر کتاب‌های درسی قرار می‌گیرد، ما در زمینه‌ آموزش‌های مختلف برای دانش‌آموزان و معلم‌ها و همچنین در رابطه با مدارس طبیعت با آموزش و پرورش تعامل داریم.

وی با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط‌بانان در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است، توضیح داد: برخی کارشناسان معتقدند؛ قانون در این زمینه کامل است و نیاز به قانون جدید نیست، اما برخی نیز معتقدند، می‌توان این قوانین را تقویت کرد.

ابتکار خاطرنشان کرد: دستورالعمل محیط زیست برای مدارس کشور  و دستورالعمل مدیریت سبز برای دانشگاه‌ها به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی در خصوص لایحه استراحت جنگل‌ها  اظهار کرد: در در زمینه تصمیم‌گیری برای بهره‌برداری از چوب جنگل‌ها اختلاف‌نظرهایی با سازمان جنگل‌ها داریم ما معتقدیم بهره‌برداری تجاری از چوب جنگل‌های هیرکانی باید متوقف شود. البته برای خلع ید بهره‌برداران نیاز به هزینه‌هایی که بررسی این مسائل به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی محول شده است.

وی با تاکید بر ضرورت تسهیل واردات چوب گفت: عدم تسهیل واردات چوب بهانه‌ای برای ده‌ها صنایعی است که از چوب جنگل‌های هیرکانی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز