خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در شورای عالی استان‌ها؛

شوراها به مسائل حاشیه‌ای نپردازند

رئیس مجلس شورای اسلامی به اعضای شورای عالی استان‌ها توصیه کرد که به مسائل حاشیه‌ای نپردازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی با حضور در سی‌امین جلسه شورای عالی استان‌ها با اشاره به سخنان مطرح شده توسط نمایندگان شورای عالی استان‌ها گفت: تمامی این سخنان نشانگر آن است که تکلیف جایگاه شوراها روشن نشده و هر کس می‌خواهد؛ شورا را به سمتی سوق دهد که در نظر خودش به صلاح کشور است، لذا نیاز است؛ برای حل مشکلات کار کارشناسی انجام شود.

وی با اشاره به وجود دو دیدگاه در خصوص جایگاه شوراها ادامه داد: در اصول 7 و 100 قانون اساسی جایگاه شوراها از حیث ورود به نظام تصمیم‌گیری و در بعد نظارتی تعریف شده است، اما اصول دیگری نیز وجود دارد که شورای نگهبان در زمان تصمیم‌گیری بر آن تکیه می‌کند.

لاریجانی با یادآوری اینکه مجلس بخشی از کارهای اجرایی را بر عهده شوراها و شهرداری‌ها گذاشت که با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد، اظهار کرد: یکی از دیدگاه‌هایی که قبلا مطرح شد با تکیه بر چارچوب قانون اساسی، نظام را شامل سه قوه و رهبری که در رأس آنهاست می‌داند، لذا در این دیدگاه شوراها بیشتر جنبه نظارتی داشته و جایگاه اجرایی ندارند، بر اساس این دیدگاه حتی شهردار نیز نمی‌تواند با نظر شورا انتخاب شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدگاه دوم گفت: در این دیدگاه‌ امور محلی و شهری به شوراها و مردم واگذار می‌شود و بر اساس آن باید تلاش شود که به لحاظ بودجه امکانات پایداری برای شوراها فراهم کنیم به نحوی که دخالت دولت در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی بوده و مسائل فرهنگی، بهداشتی و اجتماعی واگذار شود.

وی افزود: یک بار قانونی بر اساس دیدگاه دوم از مجلس گذشت که اختیارات زیادی به شوراها و شهرداری‌ها می‌داد که با ایراد شورای نگهبان مواجه شد.

لاریجانی با توصیه به اعضای شورای عالی استان‌ها مبنی بر اینکه نباید به مسائل حاشیه‌ای توجه زیادی کرد، عنوان کرد: مهم نیست که اسم شورا در برنامه ششم توسعه نیامده است، مهم آن است که جایگاه شورا مشخص شود.

 

کد خبر : ۳۹۹۶۶۳