خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

گرد و غبار و آلودگی هوا موجب افسردگی و مهاجرت مردم می‌شود

یک روانشناس گردوغبار و آلودگی هوا را موجب افسردگی و مهاجرت مردم عنوان کرد.

احمد علیپور؛ روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیر افزایش معضلات تهدیدکننده سلامتی در اجتماع نظیر گرد و غبار و آلودگی هوا اظهار کرد: این عوامل تهدید کننده سلامتی نوعی نگرانی برای مردم ایجاد و امنیت روانی را آنها را تهدید می‌کنند و به همین دلیل در جامعه وقتی این اخبار منفی مطرح می‌شود و راه‌حلی برای آن در کوتاه مدت و بلند مدت وجود ندارد،‌ منفی بودن آن مساله را تشدید می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر وقتی اخبار بدی در صداو سیما و مطبوعات در خصوص محیط زیست مطرح می‌شود؛ کل زندگی افراد را زیر سوال می برد.

این روان شناس گفت: به طور مثال وقتی به شهروندان خوزستان گفته می‌شود؛ گرد و غبار وجود دارد و در کوتاه مدت از بین نمی‌رود، این افراد امیدشان به آینده و دلبستگی آنها به محیطی که با آن بزرگ شده‌اند نیز از بین خواهد رفت و حتی برای رفتن از این منطقه برنامه‌ریزی می‌کنند.

علیپور افزود: وقتی افراد در چنین منطقه‌ای با هوای آلوده حضور داشته باشند، می‌توانند مشکلات محیط زیستی را به تعویق بیاندارند و با آن مقابله کنند، ولی وقتی افراد از آنجا مهاجرت کنند، این مساله وضعیت را تشدید می‌کند و نابودی محیط زیست زودتر اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه معضلات سلامتی اجتماع می‌تواند؛ مسایل سیاسی را نیز به دنبال داشته باشد، گفت: در مورد خالی شدن برخی از استان‌های مرزی از سکنه، به دلیل مشکلات محیط زیستی می‌تواند از لحاظ سیاسی و امنیتی عواقبی را برای کشور به دنبال داشته باشد.

علیپور با تاکید بر لزوم استفاده از متخصصان روانشناسی و جامعه‌شناسی در حل معضلات سلامتی اجتماع گفت: مسئولان نباید تصور کنند؛ معضل گرد و غبار تنها به متخصصان هواشناسی و محیط زیست و بیابان‌زدایی مربوط می‌شود و باید یک کارگروه‌هایی اینها رصد کنند و در این کارگروه ها از متخصصان روانشناسی و به ویژه روان شناسی سلامت استفاده شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کودکان و نوجوانانی که در مناطقی زندگی می‌کنند که به آلودگی هوا یا گرد و غبار دچار است؛ وقتی متوجه می شوند که آلودگی ذرات معلق به طور مثال صد برابر حد مجاز شده است؛ ممکن است به نوعی اختلال استرس دچار شوند.

 

کد خبر : ۳۹۹۸۵۶