خبرگزاری کار ایران

توسط باستان شناسان ایران و فرانسه؛

نحوه مدیریت آب در پاسارگاد بررسی می‌شود

هیأت مشترک باستان شناسی ایران- فرانسه در دومین فصل از مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی و میان رشته ای به پژوهشهای دیرین اقلیم شناسی، گیاه باستان شناسی، زمین باستان شناسی و مطالعات مدیریت آب در دوره هخامنشیان در محوطه میراث جهانی پاسارگاد و دشت مرغاب پرداخت.

به گزارش ایلنا، کوروش محمد خانی (باستان شناس ومتخصص آرکئو ژئوفیزیک و سرپرست هیأت پژوهشهای میان رشته‌ای در محوطه میراث جهانی پاسارگاد)  گفت :دومین فصل از مطالعات و پژوهشهای باستان شناسی و میان رشته ای هیأت مشترک باستان شناسی ایران- فرانسه در محوطه میراث جهانی پاسارگاد و دشت مرغاب به انجام رسید.

این باستان شناس هدف از انجام مطالعات این فصل را شروع مطالعات گیاه باستان شناسی، گرده باستان شناسی و زمین باستان شناسی به منظور بازسازی پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد  و مطالعات چشم انداز باستانی محوطه و دشت پاسارگاد در روزگار هخامنشیان اعلام کرد .

محمد خانی تصریح کرد : پژوهش بر روی مدیریت آب در دوره هخامنشیان در محوطه و دشت مرغاب از دیگر اهداف مطالعاتی هیأت مشترک ایران و فرانسه بود.

وی اظهار داشت : در این فصل برای برداشت نمونه های گرده و گیاه باستانی از چند نقطه از محوطه پاسارگاد، از مطالعات آرکئوژئوفیزیکی که در سالهای قبل توسط هیأت در محوطه انجام شده بود، استفاده شد.

به گفته این متخصص آرکئو ژئوفیزیک با توجه به نقشه های مغناطیسی تهیه شده چند نقطه از محوطه انتخاب و نمونه برداری از این نقاط انجام گرفت و علاوه بر آن از محل باغ سلطنتی نیز چند نمونه برداشت شد.

استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی افزود :مطالعه سدها، بندها و مسیر رودخانه پلوار و همچنین سیستم آبی باستانی در دشت از دیگر مطالعاتی بود که در این فصل انجام شد.

به گفته او تمامی نمونه های برداشت شده برای مطالعات گیاه باستان شناسی، گرده شناسی و زمین باستان شناسی و آزمایشات کربن 14 به منظور تاریخ گذاری برای آزمایش توسط متخصصین به کشور فرانسه ارسال شد.

محمد خانی در پایان گفت :پژوهشهای باستان شناسی و میان رشته ای در محوطه میراث جهانی پاسارگاد و دشت مرغاب، بر طبق تفاهم نامه پنج ساله منعقد شده بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه لیون 2 فرانسه، از سال 1394 آغاز شده است.

گفتنی است ، این پژوهشها به سرپرستی دکتر کورش محمدخانی (پایگاه میراث جهانی پارسه- پاسارگاد و دانشگاه شهید بهشتی تهران) و دکتر سباستین گندت (مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه- دانشگاه لیون 2) و به همراهی دکتر مرتضی جمالی (دیرین اقلیم شناس و متخصص گرده شناسی، مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه - مارسی)، دکتر ژان باتیست ریگو (زمین باستان شناس، دانشگاه تور فرانسه) و پروفسور دومنیک دوما (جغرافیدان و متخصص آب، دانشگاه لیون 3) بامجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،همکاری پژوهشکده باستان شناسی و پایگاه پژوهشی میراث جهانی پاساگاد به انجام رسید.

کد خبر : ۴۰۰۴۵۹