خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت در زنجان:

سیستم دارویی ایران مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است/طب سنتی در ایران هنوز ضعیف است

asdasd
کد خبر : ۴۰۲۰۷۸

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سازمان جهانی بهداشت سیستم تولید دارویی ایران را تایید کرده یعنی به عنوان یک دستگاه نظارتی سازمان غذا و داروی ایران مورد تایید است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، رسول دیناروند،شامگاه پنج شنبه در جمع خبرنگاران زنجان،  با اشاره به اینکه تصمیم به تامین دارو و ارائه خدمات درمانی برای گروهی از بیماران به شکل رایگان گرفته شده است، اظهارداشت: 10 دانشگاه قطب کشور، لینک هایی برای خدمات دهی به این بیماران و تحویل و توزیع محموله پانسمان تخصصی پیش بینی می شود.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تامین رایگان پانسمان تخصصی بیماران 'ای بی' از ماه گذشته شروع شده است، تصریح کرد:ای بی "یک نوع بیماری پوستی تاولی است که به دو صورت بروز پیدا می کند، دسته اول به صورت مادرزادی و دسته دوم در بدو تولد به این بیماری دچار می شوند.

دیناروند اضافه کرد: پانسمان تخصصی این بیماران تا شهریور تامین شده و فرایند تحویل این پانسمان برای مهر نیز از هفته آینده آغاز می شود و نباید نگران بود.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه خاطر نشان کرد: مواد غذایی آسیب رسان دو نوع  است که یک گروه غذایی که آسیب رسان هستند از جمله غذاهای دارای شکر، نمک و اسید چرب ترانس بالا و دیگری آسیب رسانی ذاتی دارند و موادی محسوب می شوند که در مجموعه غذایی نیستند.

وی یادآورشد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر روی این غذاها و دخانیات و سیگار به منظور کاهش مصرف آنان در نظر گرفته شده است.

دیناروند اضافه کرد: طی سال های اخیر توانسته ایم یارانه برخی از کالاهای آسیب رسان را حذف کنیم و مبارزه اساسی با داروهای قاچاق داشته باشیم.

وی، در این خصوص ادامه داد: سالانه با همکاری پلیس فتا در داخل و با برنامه های بین المللی، 100 ها سایت فعال در این خصوص شناسایی و با آنها برخورد می شود.

دیناروند، یادآورشد: در مورد محصولات تراریخته، در ایران تاجایی که اطلاع دارم محصول ترا ریخته ای کشت نمی شود، فقط 2 محصول ذرت و سویا و مشتقات آنها که تراریخته هستند، وارد می شوند .

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: برخی از محصول ها در دنیا ترا ریخته هستند و همه از این نوع محصول استفاده می کنند و نباید نسبت به محصولات تراریخته با افراط و تفریط برخورد کرد، نگاه وزارت بهداشت و درمان در مورد محصولات ترا ریخته نگاه علمی و احتیاط آمیز است.

وی، اظهار کرد: کمبود داروهای بیماران خاص و صعب العلاج، مدیریت شده و در حد قابل پذیرش است.

دیناروند خاطر نشان کرد: به طور معمول 30 قلم کمبود دارویی داریم و با تمام تلاش ها، موفق به کاهش تعداد آنها به 20 قلم نشدیم.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرعت جبران کمبود دارو در کشور بالاست و حداکثر طی چهار هفته کمبود برطرف می شود.

وی ادامه داد: در لیست قرمز خودمان همواره 200 قلم دارو برای مدیریت و جلوگیری از کمبود آنها وجود دارد و مسئولان نسبت به موجودی این داروها حساسیت خاصی دارند.

دیناروند به کیفیت تولید داروی بیماران خاص و صعب العلاج در ایران اشاره و اضافه کرد: هر شرکت ایرانی که توان تولید این داروهای خاص را داشته باشد، می تواند بدون محدودیت و ممنوعیتی نسبت به تولید آنها اقدام کند.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کیفیت داروهای تولید داخل، مورد تایید است و انتظار می رود پزشکان و مردم به تولید داخل اعتماد کنند و متوجه باشند که این بی اعتمادی و ترویج آن برای بیماران هیچ سودی ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: نمی توان زمانی که در کشور سرمایه گذاری و دارویی تولید شده، مراحل ارزیابی و کنترل کیفیت را طی کرده است و تاییدیه دارد، بگوییم کیفیت این دارو خوب نیست و آن را با قیمت 10 برابری وارد کنیم.

دیناروند افزود: در مورد کنترل کیفی بر اساس امکاناتی که داریم، اقدام می کنیم و نباید کسی انتظار داشته باشد که داروهای ایرانی تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را داشته باشد، چرا که این دارو برای بیماران ایرانی طراحی و ساخته شده است.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سازمان جهانی بهداشت سیستم ایران را تایید کرده یعنی به عنوان یک دستگاه نظارتی سازمان غذا و داروی ایران مورد تایید است.

وی یادآورشد: در مورد داروهای برند تولید مشابه داخل، هم اکنون پزشکان ممنوعیت تجویز ندارند اما سیاست های کلی داروسازی کشور می گوید که معیار تجویز دارو باید ژنریک باشد.

دیناروند اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی کردیم که پزشکان، خارج از این سیاست ها دارو تجویز نکند.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امیدواریم این موضوع در مجلس شورای اسلامی مصوب شود و اگر مصوب شد تا حد زیادی مشکل تجویز داروهای خارجی برطرف می شود.

وی به حمایت بیمه ها از داروی بیماران خاص اشاره و خاطرنشان کرد: معیار حمایت از داروهای بیماران خاص، قیمت پایه است و بیمه از داروهایی حمایت می کند که قیمت کمتری داشته باشد.

دیناروند اضافه کرد: در مورد 300 قلم داروی بیماران خاص و صعب العلاج با بیمه ها تفاهم نامه داریم و حدود نیمی از هزینه ها را ما پرداخت می کنیم.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرانه مصرف کود و سم در ایران بالا نیست و تنها مشکل ، مصرف به موقع است که گاهی نابجا یا مواد غیر مجاز و قاچاق استفاده می شود.

وی ادامه داد: طب سنتی در ایران هنوز ضعیف بوده و مردم رغبتی نسبت به آن ندارند و شمار متخصصان آن کم است.

دیناروند، در پایان اضافه کرد: با مراکزی که اقدام به راه اندازی عطاری های غیر مجاز می کنند برخورد می شود و این برخورد به نفع مردم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز