خبرگزاری کار ایران

سرپرست هیأت کاوش خبر داد:

کشف ابزار صنعتگری در محوطه تاریخی جوب خاتونِ کرمانشاه

کشف سرباره های فلزی و جوش کوره در کنار سازه‌های معماری ،خمره های سفالین ، سنگ ساب ، اشیاء فلزی، ابزار استخوانی ، قطعات شیشه و...در محوطه جوب خاتون بر احتمال فعالیت های صنعتی در این محدوده دلالت دارد.

به گزارش ایلنا، مژگان خان مرادی سرپرست هیأت کاوش محوطه جوب خاتون با اعلام این خبر گفت : این محوطه که در استان کرمانشاه ،شهرستان سنقر و در شمال غرب روستای خیاران قرار دارد در سالهای 1388 و 1394 مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت.

او افزود: به دلیل قرار داشتن محوطه جوب خاتون در محدوده آبگیری سد جامیشان، کاوش های باستان شناسی با هدف نجات بخشی و بدست آوردن بیشترین اطلاعات و آگاهی‌ها در خصوص کاربری و گاه‌نگاری این محوطه انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه جامیشان هیچگونه کاوش باستان شناسی صورت نگرفته تصریح کرد : یکی از مهمترین اهداف کاوش در محوطه یاد شده، شناخت لایه‌های استقراری دوران تاریخی و وضعیت استقراری های دوران اشکانی و ساسانی در این منطقه است.

خان مرادی این کاوش را یکی از کاوش‌های انجام شده در قالب پروژه کاوش های نجات بخشی سد جامیشان اعلام کرد که به طور همزمان با آنها صورت گرفت. 

این باستان شناس افزود : در فصل اول کاوش محوطه جوب خاتون، تمرکز هیات کاوش بر بخش جنوب غربی محوطه که مرتفع ترین بخش آن است معطوف شد.

او گفت : هیات پیش‌تر در گمانه زنی صورت گرفته در بخش های مختلف از این محوطه گسترده به شواهدی از کفی گچی نیمکوب و پایه ستون دست یافته بود و در کاوش گسترده اقدام به کاوش برجستگی واقع در بخش جنوب غربی کرد  و در نتیجه موفق به کشف سازه معماری متعلق به دوران تاریخی شد.

خان مرادی اظهار داشت: این سازه‌های معماری به چند فاز معماری تعلق دارند و پی های سنگی، پایه ستون های سنگی و یک سکوی گچی را شامل می شوند.

این باستان شناس گفت :همچنین بر روی بستر صخره ای این بخش در دوره ساسانی چندین فضای مدور دستکند ایجاد شده که در برخی از آنها خمره سفالین متعلق به دوره ساسانی یا قطعات شکسته خمره های سفالین و سنگ ساب بدست آمد.

این باستان شناس ، از دیگر یافته های این فصل از کاوش را قطعات سفال متعلق به دوران اشکانی و ساسانی، خمره های سفالین، اشیاء فلزی، ابزار استخوانی، قطعات شیشه، استخوان های جانوری و قطعات زیادی سنگ ساب و دیگر اشیاء سنگی نام برد .

به گفته او ، از این محوطه قطعاتی از سرباره های فلزی و جوش کوره نیز به دست آمد که بر احتمال فعالیت های صنعتی در این محدوده دلالت دارد.

کاوش در جوب خاتون با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت .

کد خبر : ۴۰۲۳۵۳