خبرگزاری کار ایران

طالبیان:

اداره کل میراث فرهنگی تهران تذکر گرفت

asdasd
کد خبر : ۴۰۲۹۵۴

معاون میراث فرهنگی کشور از تذکر به اداره کل میزاث فرهنگی کشور در زمینه شناسایی و ثبت بناهای دارای ارزش خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعودسلطانی‌فر در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاران در ارتباط با خروج آثار ثبتی از فهرست میراث فرهنگی گفت: در یک سال گذشته تنها یک مورد اثر ثبتی داشتیم که از فهرست آثار ملی خارج شده است و در این مورد با تعداد  زیادی مورد روبرو نیستیم.

وی در مورد خساراتی که جابجایی معاونت میراث فرهنگی به شیراز داشت و صدمه خوردن برخی ابزار و گم شدن اسناد گفت: گزارش 300 الی 400 صفحه‌ای را در این زمینه به دادستانی تهران فرستاده‌ایم و دادستانی مشغول رسیدگی به این پرونده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با جلسه خود با تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: حجت‌الاسلام رئیسی به بافت تاریخی مشهد و حریم حرم مطهر اشاره و معترض بودند که چرا اجازه داده شده برخی ساخت و سازها در حریم حرم مطهر انجام شود.

وی در خصوص عمارت مسعودیه اظهار کرد: برخلاف آنچه در روال قراردادهای ما است این عمارت در قراردادی 59 ساله واگذار شد؛ اینکه چه روابط و اهدافی پشت این مسئله بوده در حال بررسی در مراجع قضایی است. درصدد هستیم که پس از طی شدن مراحل قانونی فسخ قرارداد، مرمت این بنا تکمیل شود و به صورت مرکز فرهنگی مانند موزه یا با کاربری در شان این اثر در اختیار مردم قرار بگیرد.

سلطانی‌فر در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا از نهادهایی مانند کمیته امداد، بنیاد مستضعفان درخواست نمی‌شود که فهرست منابع تاریخی‌شان را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند گفت: صحبت‌هایی با مدیران برخی از این نهادها انجام دادیم و قرار است جلسه‌ای را با حضور وزیر راه و شهرسازی و دستگاه‌های مرتبط در این زمینه برگزار کنیم تا بناهای دارای ارزش میراثی و معماری شناسایی شود.

در ادامه این مراسم محمدحسن طالبیان(معاون میراث فرهنگی کشور) در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در ارتباط با هشدار برخی اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه بناهای تاریخی تهران جولانگا مافیای ساخت و ساز شده و اعتراض به کوتاهی اداره کل میراث فرهنگی این استان در این زمینه گفت: مدیریت شهری باید نسبت به ثروت فرهنگی خود حساس باشد و خودش باید بتواند آثار با ارزش شهر را شناسایی کند. توقع از یک دستگاه با امکانات محدود به تنهایی کفایت نمی‌کند. همچنین انتظار نداریم که به بناهای واجد ارزش پروانه تخریب بدهند ما در این زمینه به مدیریت شهری نامه نوشتیم. به میراث تهران نیز تذکر داده شده است تا چاره‌اندیشی کند زیرا در فرایند ثبت ضعیف عمل شده است اما مطالبه ما تنها نباید مربوط به ثبت آثار باشد.

وی در ارتباط با این مسئله که چرا تخریب‌کنندگان میراث فرهنگی مجازات نمی‌شوند گفت: در مورد تخریب امامزاده در چهارمحال و بختیاری خاطیان به زندان، جزای نقدی و انفصال از خدمت محکوم شده و موظف به ساختن بناهای تخریب شده دقیقا به همان شکل اولیه هستند. در میبد نیز محکومیت‌هایی در انتظار تخریب‌کنندگان خواهد بود هرچند که خودشان اکنون ساخت آنچه تخریب شده را آغاز کردند.

معاون میراث فرهنگی کشور در ارتباط با کنگره‌های قلعه فلک الافلاک که گفته شده بود به دلیل انجام تعمیرات تخریب شده‌اند گفت:‌ این دو کنگره تاریخی نیستند و سال گذشته ساخته شدند و از آنجا که برای حمل مصالح باید از بالابر استفاده می‌شد این کنگره‌ها برداشته شدند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز