خبرگزاری کار ایران

سرپرست هیات باستان‌شناسی خبر داد:

شناسایی بقایای معماری از دوران عصر آهن 3 در ماسال

نخستین کاوش در گورستان باستانی اسب ریسه ماسال به شناسایی بخشهایی از بقایای معماری بجای مانده از دوران عصر اهن 3 و همچنین دوران هخامنشی منجر شد.

به گزارش ایلنا، مجید کوهی سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام این خبر گفت : فضاهای معماری این محوطه دارای اتاق‌های مسکونی است که در این فصل کاوش به دلیل محدود بودن منطقه کاوش نمی‌توان ابعاد دقیق آن را اعلام کرد.

 وی با بیان اینکه احتمالا اتاقها دارای ابعاد متغیر 3×3 و ... با دیوارهای جدا کننده هستند، گفت : در اطراف منطقه مسکونی بقایای دیوارهای دفاعی نیز دیده میشود که دارای عرض 1 متر بوده و در برخی از جاها به 6 الی 8 متر نیز می رسد.

 کوهی گفت :سنگهای زاویه دار کوهستانی ، قلوه سنگهای گرد شده رودخانه ای وملاط گل از جمله مصالح استفاده شده در این بناها هستند.

 وی در ادامه افزود: در بخش دیگری از منطقه بقایای گوردخمه های مربوط به دوران هخامنشی مشاهده و مورد کاوش قرار گرفت که درمجموع 28 گوردخمه یا استودان شناسایی شد.

 این باستان شناس تصریح کرد: این گوردخمه ها متاسفانه در دهه های 30 و 40 مورد حفاری غیر مجاز قرار گرفته و آسیب جدی دیده است .

 وی گفت : در کاوش گورستان مشخص شد که این تدفین ها روی توده صخره ای یک برجستگی طبیعی انجام شده است وبقایای اسکلت یک مادر و فرزند نیز شناسایی شد.

 کوهی با اشاره به اینکه گورستان باستانی اسب ریسه ماسال تنها و اولین جایی در استان گیلان است که دارای گور دخمه یا استودان از نوع افقی و طاق باز است گفت :یافته های فرهنگی سفالی دیگری شامل فرمهای مختلف کاسه و کوزه و همچنین تعدادی آسیاب مفرغی بدست آمده است.

 مجوز کاوش در گورستان باستانی اسب ریسه ماسال توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

کد خبر : ۴۰۳۱۲۲