خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس پیشگیری غرب استان تهران:

سه ابرجرم در غرب استان تهران/درگیری و نزاع صدرنشین هستند

رئیس پلیس پیشگیری غرب استان تهران گفت: در غرب استان‌تهران رتبه نخست جرائم به نزاع و درگیری فردی اختصاص دارد که به دلیل تضاد فرهنگی و پایین بودن آستانه تحمل مردم اتفاق می‌افتد.‌

سرهنگ شهرام پور سعادت رئیس پلیس پیشگیری غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: کمیته پیشگیری غرب استان تهران چند مأموریت عمده دارد که مهمترین آن بحث پیشگیری از جرائم است که با استفاده از مشارکت مردم در این رابطه فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: در بحث مشارکت مردمی دو فعالیت را اجرا می‌کنیم، نخست موسسات خدماتی و حفاظتی که بازنشستگان ناجا هستند و دیگری به کارگیری نگهبان محله و بحث‌ پلیس افتخاری.

رئیس پلیس پیشگیری غرب استان تهران گفت:‌ پلیس افتخاری در مواردی که خلأ انتظامی احساس می‌شود یا جاهایی که مجتمع‌های مسکونی و تجاری در حاشیه شهرها قرار دارند و اماکن دارای رده امنیتی مانند طلافروشی‌ها و صرافی‌ها به کار گرفته می‌شود.

پورسعادت ادامه داد: نگهبان محله را از میان جوانان محلات که سابقه خوبی داشته پس از استعلام و بررسی عدم اعتیاد و سوءپیشینه به موسسات خدماتی و حفاظتی معرفی می‌کنیم و موسسات در جاهایی قرارداد می‌بندند و مردم به آنجا مراجعه کرده و تقاضا می‌دهند که منجر به ایجاد اشتغال شده و بحث مشارکت مردم در امنیت نیز شکل می‌گیرد.

 وی بیان کرد: پلیس افتخاری یکی دیگر از فعالیت‌هاست و رده‌ای مانند بسیج در کنار سپاه است که به صورت موضوعی از تخصص آنها استفاده می‌کنیم به‌گونه‌ای که وکیل، پزشک، روانشناس و مددکار اجتماعی را به کار گرفته‌ایم و استخدام آنها از طریق نیروی انسانی انجام می‌شود و پس از تأیید به ما معرفی شده و پلیس پیشگیری براساس توان، ظرفیت و نیاز کلانتری‌ها در سطح استان‌ها از آنها استفاده می کند.

 رئیس پلیس پیشگیری غرب استان تهران گفت: پلیس افتخاری در بحث مددکار اجتماعی به ما کمک بسیاری می‌کند، در هر کلانتری یک مددکار با مدرک لیسانس و بالاتر داریم و پرونده‌های نزاع، درگیری و اختلافات خانوادگی و پرونده‌هایی را که می‌توان از طریق مددکار اجتماعی حل و فصل کرد به دادگاه ارجاع نداده و صلح وسازش را برقرار می‌کنیم.

 پورسعادت ادامه داد: دربحث ایست و بازرسی و گشت‌ها به صورت تلفیقی پلیس افتخاری را به کارمی‌گیریم و در آینده نزدیک لباس متحدالشکل آماده کرده و کارت شناسایی برای آنها صادر می‌کنیم و در ماموریت‌ها آنها را بیشتر به مردم نشان می‌دهیم.

وی اظهارکرد:‌ یکی از وظایف پلیس پیشگیری در ارایه نظر کارشناسی در ساخت بانک‌ها و طلافروشی‌هاست و جاهایی که رده حفاظتی دارند مانند دادگستری‌ها و فرمانداری‌هاست که نیروی آنها را تأمین می‌کنیم. در مجتمع‌هایی مانند مسکن مهر برای ایجاد بانک باید جا و مکان آن از سوی پلیس پیشگیری تأیید شود تا پس از بررسی امنیت بانک راه اندازی شود.

رئیس پلیس پیشگیری غرب استان تهران گفت: در بحث طلافروشی‌ها نیروهایی را که در شغل دوم بوده و در استراحت هستند برای افزایش امنیت تزریق کرد‌ه‌ایم که مقابل طلافروشی‌‌ها و مجتمع‌های تجاری نگهبانی می‌دهند و طبق قرارداد منعقد شده به آنها حقوق پرداخت می‌شود.

پورسعادت افزود: یکی دیگر از وظایف پلیس پیشگیری، بررسی صلاحیت متقاضیان دفاع شخصی یا شوکرافشانه‌ است، در این رابطه دو گروه هدف و غیرهدف داریم. گروه هدف شامل پنچ قشراز جمله وکلای دادگستری، طلافروشان، صرافان و پزشکان است که آنها را به صورت مستقیم به موسسات تحت پوشش معرفی می‌کنیم. گروه غیرهدف نیز شامل برخی اقشار از جمله خبرنگاران یا افرادی است که در بحث مالی کار می‌کنند که درخواست آنها در کمیسیون مطرح وبرای پیشگیری از سرقت تجهیز می‌شوند.

وی با اشاره به اقدامات پلیس پیشگیری در بحث امنیت عنوان کرد: در این رابطه اقداماتی را از جمله طرح‌های پیشگیرانه نقطه‌ای، محله‌ای و منطقه‌ای انجام می‌دهیم و براساس تماس مردم با پلیس 110 مناطقی را که مشکل امنیتی داشته بررسی کرده و با استفاده از کلانتری و یگان نیروهای ستادی به صورت هماهنگ برای پاکسازی محلات، پارک‌ها، سی دی فروشی‌ها و جمع‌آوری معتادان متجاهر اقدام می‌کنیم؛ 42 طرح امنیت محله را داریم وپلیس پیشگیری به هرعنوانی که مردم از ما امدادخواهی کرده و نیاز به امنیت داشته باشند، برنامه‌ریزی می‌کند.

رئیس پلیس پیشگیری غرب استان تهران گفت: در بحث آگاه سازی مردم، روسای کلانتری‌ها را موظف کردیم در مساجد، مدارس و ترمینال‌ها به مردم آموزش همگانی بدهند ودر قالب بروشور هشدارهایی را به مردم ارائه می‌دهیم که طمعه سارقان نشوند.

وی با اشاره به فعالیت‌های پلیس پیشگیری در بحث جرائم بیان کرد: غرب استان تهران سرریز کلانشهر تهران است و مهاجرپذیری در این منطقه بسیار است به همین دلیل شاهد تضاد فرهنگی هستیم و این موضوع منجر به بروز جرائمی همچون سرقت می‌شود.

پورسعادت ادامه داد: طبق آمارهای موجود در غرب استان‌تهران رتبه نخست جرائم به نزاع و درگیری فردی اختصاص دارد که به دلیل تضاد فرهنگی و پایین بودن آستانه تحمل مردم اتفاق می‌افتد.

رئیس پلیس پیشگیری غرب استان تهران گفت: مواد مخدر و اعتیاد یکی دیگر از جرائم در غرب استان تهران است که به دلیل بیکاری در این منطقه زیاد مشهود است وشاهد جرائمی همچون خرده‌فروشی مواد مخدر هستیم که به شدت در حال برخورد با آن هستیم.

وی ادامه داد: آسیب دیگر مفاسد اجتماعی است که به صورت رابطه عشقی، روابط نامشروع و دوست یابی ناباب مشهود است که منجر به اعتیاد به مواد صنعتی، قتل و درگیری می‌شود.

پورسعادت تأکید کرد:‌ در بحث آگاه سازی در حال انجام فعالیت‌هایی هستیم به عنوان مثال وقایعی که رخ داده را بازسازی کرده‌ایم تا مردم آن را مشاهده کنند.

کد خبر : ۴۰۴۲۱۰