خبرگزاری کار ایران

قالیباف:

بین کارمندان شهرداری و اعضای شورای شهر تفاوت قائل نیستم

asdasd
کد خبر : ۴۰۴۹۲۴

شهردار تهران گفت: شاید کسی پیدا نمی شود که به اندازه من در شهرداری وقت بگذارد اما به عنوان محمد باقر قالیباف تا امروز از هیچ مزایایی در شهرداری تهران استفاده نکرده ام و نخواهم کرد، اما برای رفاه کارمندان همه تلاش خود را به کار می بندم و حتی آبرویم را هم خواهم گذاشت تا کار کارمندان به درستی انجام شود.

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی و بزرگداشت روز کارمند که در محل سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت ابراز داشت: دولت به معنی عام در نظام مقدس جمهوری اسلامی جزو یکی از متعلقات ارزشمند جامعه ما به شمار می رود. البته در تمامی جوامع دولت نقش کلیدی، حیاتی و اساسی دارد اما دولت در نظام اسلامی ما با ارزش تر است چرا که دولت ما یک دولت اسلامی است که در نظام اسلامی تمشیت امور را به دست دارد.

وی در ادامه دولت اسلامی را به معنی مقاومت قانونی و توانمندی ملت در مقابل نظام سلطه دانست و ابراز داشت: امروز دولت اسلامی ما از یک طرف مسئولیت خدمت و ساماندهی به نظام اسلامی را دارد و از یک طرف دیگر هم وظیفه مبارزه با نظام سلطه را به دوش می کشد؛ وظیفه ای که به برکت فرهنگ قرآنی و ماهیت دولت اسلامی است.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: جوامعی توانستند به پیشرفت رسیده و توسعه خودشان را تحقق دهند که دولت های آن ها، دولت های موفقی بوده اند؛ باید در نظر داشت که موفقیت دولت ها نیز در سایه کار، تلاش، فعالیت، اقدام و عمل محقق می شود.

قالیباف خاطر نشان ساخت: وقتی کار، تلاش و پشتکار در یک جامعه و در دولت به عنوان یک فضیلت و ارزش اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، در آن زمان است که دولت می تواند موفق باشد و جامعه را از رفاه و رشد لازم در ابعاد مادی و معنوی ارتقا دهد.

وی از کار، تلاش و پشتکار به عنوان یک فضیلت یاد کرد و گفت: از همین جهت است که می گوییم فسلفه بنیادین انقلاب اسلامی همان کار و تلاش اعم از کار فکری و یدی و کار جهادی است.

شهردار تهران  کار و تلاش را جوهره حیات بشری دانست و گفت: نشاط یک جامعه، زندگی و فرد به کار و تلاش او وابسته است.  در حقیقت اگر بگوییم شانیت افراد محصول جدیت آن ها در کارشان است، گزاف نگفته‌ایم.

قالیباف ابراز داشت: شانیت افراد به جایی نیست که ایستاده باشند بلکه به کار و تلاشی است که در زندگی شخصی، هویت فردی و یا جایگاه حقوقی خود دارند. از این جهت است که کار یک فضیلت و ارزش اجتماعی است.

وی در ادامه عنوان داشت: اگر مهم ترین وظیفه انقلابی ما تبدیل کردن آرمان های انقلاب به واقعیت است، باید در نظر داشته باشیم که تحقق و شکل دهی آرمان ها در جامعه در گرو میزان تلاش، کار و پشتکاری ما است.

شهردار تهران با بیان اینکه انقلابی گری یعنی جدیت در کار، گفت: مقام معظم رهبری در 14 خرداد چند سال قبل در حرم حضرت امام (ره)، پس از آنکه دشمنان انقلاب را ترسیم کردند و آمریکا را دشمن اول ما خواندند، فرمودند مبارزه با آمریکا جز کار، کار و کار نیست. از این جهت است که عنوان می کنیم کار روش مبارزه ما است.

قالیباف افزود: اگر بگوییم انقلابی گری یعنی کار جهادی و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی، حرف گزافی نگفته ایم. البته تجربه و علم نیز به ما می آموزد که در کنار این کار و تلاش، اصلاح نظام اداری و اجرایی هم می تواند ما را در موفقیت کمک کند.

وی با بیان اینکه ما باید هم خوب کار کنیم و هم کار خوب کنیم، ابراز داشت: گاهی ما تلاش خود را انجام می دهیم اما ممکن است این تلاش بر اساس یک تصمیم غلط باشد و چه بسا ما را به انحراف بیشتری ببرد. در اینجا است که اهمیت و نقش نیروی انسانی در کار خودش را نشان می دهد.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر یک سازمانی بخواهد پرکار، پر تلاش، تاثیرگذار و باعث شکوه و افتخار جامعه شود، باید بر حفظ منابع انسانی خودش تکیه کرده و نیروی انسانی را بزرگترین سرمایه خودش بداند نه اینکه به امکانات، پول، ابزار و ساختمان خود تکیه کند.

قالیباف در ادامه ابراز داشت: اگر نظام اداری و اجرایی ما هم دچار اشکال بوده و ناکارآمد باشد، هم منابع ما را از دست می دهد و هم فرصت های ما را از بین خواهد برد. در کنار این موضوع نیروهای خلاق و پر کار نیز در این نظام اداری و اجرایی غلط، از کار درست بازمی مانند. در این شرایط حتما اصلاح نظام اداری و اجرایی در گرو همت، تلاش و اخلاص عزیزانی است که در آن مجموعه مشغول به کار هستند.

شهردار تهران در ادامه تصریح کرد: ما اقرار می کنیم که نتوانستیم سازمان قابل قبولی برای نظام اسلامی باشیم اما امروز خداوند را شاکریم که با همه فراز و نشیب ها و تمامی سختی ها و نارسایی های موجود، کارنامه شهرداری تهران در بین همه دستگاه ها و بر اساس تمامی نظر سنجی ها، کارنامه با افتخار و با شکوهی است و این کارنامه نیز به همت تلاش کارمندان و کارکنان شهرداری تهران به وجود آمده است.

قالیباف خاطر نشان ساخت: امیدوارم توفیق داشته باشیم در هر کجا که هستیم، به صورت صادقانه تلاش کنیم و یک خدمت بی منت برای مردم فداکار خود داشته باشیم؛ مردمی که در همه روزهای سخت انقلاب از دوران دفاع مقدس تاکنون، کارهای سخت را انجام دادند و سختی های اقتصادی را تحمل کردند و همراه بودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بعضی از کج کارکردی ها، نارسایی ها و بی عدالتی ها نیز اشاره کرد و گفت: ما در شهرداری تهران حتی یک مورد از حقوق های نجومی را هم نداشتیم؛ چرا که عزیزان و دستگاه های نظارتی همه شاهد بودند که پرداخت حقوق ها در شهرداری تهران بر اساس یک منطقی انجام شده بود؛ اما اصل این حقوق های نجومی در مجموعه کشور حتما اثر سوء داشت.

شهردار تهران با بیان اینکه چنین کج کارکردی هایی نباید در روحیه ما اثر منفی بگذارد، گفت: حتما مردم بین کسانی که سوء استفاده کردند و کسانی که صادقانه خدمت کردند، تفاوت قائل هستند.

قالیباف در ادامه با اشاره به اهمیت منابع انسانی برای مدیریت شهری گفت: راه اندازی معاونت منابع انسانی در شهرداری تهران به خاطر همین اهمیت در سازمان بزرگی مثل شهرداری تهران است که شبانه روز باید کار و تلاش کند و مجموعه ای بیش از 50 هزار نفر از افراد به صورت مستقیم در این سازمان مشغول فعالیت هستند. از این جهت ضروری است که حوزه مشخصی در ابعاد مختلفی روحی و روانی و تقویت مسایل اندیشه ای و فکری و همچنین در بعد مسایل مادی و رفاهی کارکنان فعالیت داشته باشد.

شهردار تهران ادامه داد: در حوزه مسایل رفاهی آن هایی که اختیار تصمیم گیری در حوزه مدیریت شهری را دارند، باید عدالت را رعایت کرده و عزیزانی که از این امکان بهره مند می شوند نیز قناعت را سرلوحه زندگی خودشان قرار دهند. اگر در هر سازمانی عدالت و قناعت مبنا باشد، این سازمان در حوزه رفاه به آسایش و آرامش خواهد رسید و اگر عدالت و قناعت نباشد ممکن است در بعضی از نقاط به آسایش برسیم اما حتما به آرامش نمی رسیم.

وی با اشاره به خدمات صورت گرفته در مجموعه مدیریت شهری در بیش از یک دهه گذشته گفت: در حوزه منابع انسانی ما هر چقدر خدمات داده باشیم، باز هم در شان و جایگاه همکاران در مجموعه شهرداری تهران نیست، اما در این راه هرچه در توان داشتیم را در طبق اخلاص گذاشتیم تا به همکاران و عزیزان کمکی کرده باشیم.

قالیباف با اشاره به اولویت های اصلی حوزه معاونت منابع انسانی شهرداری تهران بیان کرد: یکی از اشکالاتی که در سازمان وجود دارد، تعدد تشکل هایی است که کار منابع انسانی را در حوزه مدیریت شهری انجام می دهند. همچنان که در حوزه نیروهای قراردادی شرکت های متعددی وجود دارد که عملا در حقوق و مزایای کارمندان آن ها تفاوتی وجود ندارد، اما این تعدد شرکت ها هزینه های کارگزاری و ارزش افزوده را به ما اضافه کرده و از همه بدتر آنکه یک نا امنی شغلی هم در شهرداری ایجاد می کند.

شهردار تهران عنوان داشت: امروز بیش از 90 درصد مراجعاتی که از درون سیستم به من صورت می گیرد، موضوع نیروهای شرکتی در درون شهرداری است و بیش از 95 درصد مراجعات بیرونی شهروندان نیز با موضوع اشتغال است.

وی گفت: ما با ساماندهی این شرکت ها قرار نیست نیروها را رسمی کنیم، بلکه آن ها جزو همان نیروهای قراردادی هستند اما حوزه معاونت منابع انسانی شهرداری تهران باید حتما تعدد شرکتها را جمع کرده و آن ها را یکپارچه کند. این کار هیچ گونه بار مالی هم برای ما به دنبال ندارد.

قالیباف تصریح کرد: بعضی از کارمندان رسمی شهرداری تهران بازنشسته می شوند و بر این اساس پست هایی وجود دارد که می توان بر اساس همه اختیارات، ابلاغ ها و مسیر قانونی، افراد را در آن پست ها جایگزین کرد. در این میان این جایگزینی باید از همین کارکنانی باشد که سالیان سال در شهرداری تجربه دارند.

شهردار تهران گفت: در این راستا طبیعتا باید آزمونی برگزار شده و بر اساس ضوابط و مقررات، تعدادی از نیروها را رسمی کنیم. باید در نظر داشت که همین اقدام هم تاثیری در حوزه هزینه های شهرداری ندارد، البته ضروری است که در این کار عدالت رعایت شود.

وی در ادامه سخنان خود به دو موضوع مسکن و درمان کارکنان پرداخت و گفت: گاهی اوقات مسکن و درمان صد درصد حقوق کارمندان را به خود اختصاص می دهد و چیزی برای زندگی برای آن ها باقی نمی ماند. همچنانکه هم اکنون بعضی از خانواده هایی در مجموعه شهرداری وجود دارند که چند معلول و یا بیمار صعب العلاج در خانه آن ها زندگی می کند و حتی همه حقوق آن ها نیز هزینه درمان افراد تحت تکلف را تامین نمی کند. به همین جهت در شهرداری گفته ایم افرادی که چنین شرایطی دارند، باید به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گیرند.

شهردار تهران ابراز داشت: چند سال قبل تعداد جمعیت این افراد زیر 400 نفر بوده است اما امروز این افراد نزدیک به هزار نفر رسیده اند. در اینجا هم هویت انسانی و شان انسانیت همکاران اهمیت دارد نه سابقه خدمت و جایگاه مسئولیت؛ از این رو در حوزه درمان باید این خانواده ها را مورد توجه قرار دهیم.

قالیباف همچنین به موضوع بیمه کارمندان و کارگران شهرداری تهران نیز اشاره کرد و گفت: تعدادی از افراد بیمه شهرداری و تعدادی از کارگران هم بیمه تامین اجتماعی هستند. این در حالی است که آن ها مستضعف تر بوده و مشکلات زیادی دارند. در این موضوع با همین بودجه موجود در حوزه منابع انسانی و از محل صرفه جویی ها قادر هستیم خدمات درمانی را کامل کرده و فرقی بین کارگر و کارمند نداشته باشیم. حتما معاونت منابع انسانی باید این کار را در دستور کار قرار دهد به نتیجه برساند.

وی با اشاره به موضوع مسکن کارمندان گفت: امسال در بودجه سال 95 شهرداری تهران پیشنهاد دادیم سقف تعیین شده برای معافیت عوارض پروانه برای تعاونی های حوزه مدیریت شهری از 20 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش پیدا کند که این اتفاق رخ داد. امروز نیز نزدیک به 30 هزار نفر در طول یک دهه گذشته، در مجموعه شهرداری تهران از امتیاز مسکن استفاده کرده اند.

شهردار تهران عنوان داشت: وقتی بحث خدمات می کنیم، نباید بین کارمندان، کارگران، شورای شهر و شهرداری تفاوتی قائل باشیم. البته که در حوزه مسکن طول تاریخ ورود به شهرداری موضوعیت دارد و کسی که سابقه خدمت بالاتری دارد، حتما در اولویت قرار دارد.

قالیباف تاکید کرد: هم اکنون نزدیک به 30 هزار نفر در بیش از 100 تعاونی شهرداری تهران ثبت نام شده اند و کار آن ها بر اساس مصوبات شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و آئین نامه واگذاری مسکن که از سوی دولت ابلاغ شده است، انجام می شود. این قوانین به مجموعه شهرداری تهران اختیار داده است که در حوزه پروانه و املاک شهرداری تهران اقدام کرده و مشکل مسکن کارکنان خود را حل کند.

به گزارش شهرنوشت وی ادامه داد: بیش از 52 درصد این افراد توانستند تا امروز صاحب مسکن شده و در مسکن خود اقامت دارند. 48 درصد دیگر نیز در مسیر هستند اما عمدتا زمین و پروانه ساختمانی را دریافت کرده و بر اساس مجوزهای موجود از تخفیف ها نیز برخوردار شده اند.

شهردار تهران یادآور شد: در بعضی هیات مدیره های تعاونی مسکن اختلافاتی پیش آمده است که با اصلاح صورت گفته در آئین نامه، نظارت شهرداری تهران در این زمینه ادامه خواهد داشت. همچنین در تلاش هستیم بخشی از تعاونی هایی که کارشان تمام نشده است را نیز نهایی کنیم.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: با اطمینان به مردم می گویم که بحث واگذاری امتیازات پروانه و زمین بر اساس مر مقررات انجام گرفته و تخفیف های داده شده نیز بر همان اساس بوده است؛ حتی بعضی تعاونی های دیگر هم در شهر بوده اند که مشکلاتی برای آن ها ایجاد شده است و شهرداری بر اساس مقررات تلاش کرده است تا مشکل آن ها را حل کند؛ همانند مشکلاتی که برای تعاونی قوه قضائیه با بیش از 5 هزار عضو وجود داشت که شهرداری تهران در این زمینه ورود پیدا کرد.

وی تاکید کرد: به عنوان یک خدمتگزار در مجموعه مدیریت شهری، در چهارچوب قوانین و مقررات برای حل مشکل مسکن کارکنان تلاش می کنیم و تحت تاثیر بعضی دروغ ها و جوسازی ها هم قرار نمی گیریم.

شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: شاید کسی پیدا نمی شود که به اندازه من در شهرداری وقت بگذارد اما به عنوان محمد باقر قالیباف تا امروز از هیچ مزایایی در شهرداری تهران استفاده نکرده ام و نخواهم کرد، اما برای رفاه کارمندان همه تلاش خود را به کار می بندم و حتی آبرویم را هم خواهم گذاشت تا کار کارمندان به درستی انجام شود.

قالیباف در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: بخشی از کارکنان شهرداری خودشان و یا فرزندانشان در آستانه ازدواج هستند و یا به اقلام سرمایه ای در زندگی خودشان نیاز دارند. در این زمینه نیز به منظور حمایت از تولید داخلی، بهترین برندهای ایرانی را با قیمت ارزان تر از قیمت روز بازار ، به صورت اقساط در اختیار آن ها قرار خواهیم داد و  ضمانت اقساط نیز از محل حقوق خود افراد انجام می شود تا کسانی که به 10 قلم اساسی زندگی نیاز دارند، بتوانند کالای مورد نیاز خود را با 15 درصد پائین تر از قیمت بازار تهیه کنند.

شهردار تهران تصریح کرد: روزی من و شما و همه مخلوقات از حقوق و اضافه کار ما نیست، بلکه رزق همه ما از جانب خدا است. باید تلاش کنیم که خدای ناکرده در زندگی ما مال حرام و مشکوک وارد نشود چرا که آغاز هر انحرافی در زندگی فردی و جمعی از زمانی آغاز می شود که راه مال حرام به زندگی ما وارد شود.

وی ابراز داشت: رزق و روزی ما را خداوند می دهد. از این رو باید با قدرت و تلاش کار کنیم و بدانیم اگر کاری انجام می دهیم، وسیله و ابزاری برای اراده خداوند هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز