خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری ایلنا؛

ثبت ملی میدان بهارستان در سایه بی‌اطلاعی مسئولِ مربوطه!

در حالی که ابهامات زیادی برای بسیاری از شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی در ارتباط با پرونده ثبت ملی میدان بهارستان وجود دارد، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز از جزئیات این پرونده اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۱۴ مرداد ماه در روز ملی مشروطه مدیرکل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور از ثبت میدان بهارستان در فهرست میراث ملی کشور خبر داد. این در حالی است که بسیاری از عناصر و بناهای مهم در این میدان ثبت نشده و در این پرونده نیز جای نگرفته است. از سوی دیگر نهادهای مختلف به طور موازی در حال انجام برخی پروژه‌ها در این میدان هستند؛ برای نمونه سازمان زیباسازی شهرداری در حال انجام پروژه «ساماندهی و احیای جداره‌ها و نمای میدان بهارستان» است که در این پروژه بیش از 10 لکه‌ی تاریخی در این  میدان را شناسایی و تا حدودی آن‌ها را مرمت و احیا کرده‌اند و ظاهرا سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز در  انجام این پروژه دخالت و نظارتی ندارند.

همچنین سازمان میراث فرهنگی پس از ثبت میدان بهارستان از برنامه‌های این سازمان برای این میدان در آینده و یا از پروژه‌هایی برای بهبود وضعیت این میدان پس از ثبت، اطلاعاتی نداده است و مشخص نیست؛ با ثبت آن در فهرست آثار ملی قرار است چه تغییری در وضعیت آن ایجاد شود.

این در حالی است که رجبعلی خسروآبادی (مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از جزئیات پرونده ثبت میدان بهارستان اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: هر وقت جزئیات این پرونده را برای من فرستادند، می‌توانم در مورد آن اظهارنظر کنم، زیرا من هنوز جزئیات پرونده ثبت میدان بهارستان را ندیده‌ام.

وی در پاسخ به اینکه با بی‌اطلاعی اداره کل میراث فرهنگی تهران چه کسی و چگونه این میدان را ثبت کرده است، توضیح داد: همان آقایانی این میدان را ثبت کرده‌اند که بعدا ادعا می‌کنند؛ پس میراث تهران چه می‌کند و چرا کاری انجام نمی‌دهد؟

 مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در مورد مشکلات بهسازی جداره میدان بهارستان و عدم همکاری برخی مالکان ساختمان‌های تاریخی برای ساماندهی این بناها همچون ساختمان متعلق به بانک مرکزی که بر اساس ادعای مدیر پروژه بهسازی اجازه ساماندهی آن را نداده‌اند، گفت: شهرداری اگر این مساله را برای ما به صورت رسمی بنویسد، ما می‌توانیم با مالکان این بناها همچون بانک مرکزی مکاتبه و این گونه مشکلات را حل کنیم.

کد خبر : ۴۰۵۶۰۴