خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم:

تحقق مرجعیت علمی ایران در دنیا نیازمند حرکت نظام‌مند پژوهشی است

asdasd
کد خبر : ۴۰۶۶۱۳

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود اقدامات مهم و اساسی برای استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست آزمایشگاه ها و نهادینه شدن این نظام در پیش گرفت و این نظام در دولت یازدهم متحول شد

به گزارش ایلنا، وحید احمدی در اولین  سمینار استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست آزمایشگاهها hse که در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در حال برگزاری است با اشاره به اینکه حرکت علمی نیاز فراهم شدن ارکان و زیر ساخت هایی است گفت: نیروی انسانی متخصص، کار آمد و توانمند که اعضای هیئت علمی، دانشجویان،محققان و کارشناسان هستند اولین بعد مهم انجام فعالیت های علمی پژوهشی هستند.

وی افزود: ایجاد مراکز و موسسات پژوهشی، آزمایشگاه ها  کارگاه های علمی مجهز ، شبکه های به هم پیوسته و ابزارهای ارتباطاتی و محاسباتی رکن دیگر انجام فعالیت های علمی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، ساختار و تشکیلات و نظامات حقوقی و قانونی را دیگر رکن فعالیت های علمی پژوهشی نام برد و گفت: وزارت علوم در دولت یازدهم برای تقویت هر سه رکن لازم برای فعالیت علمی تلاش کرده و آنها را فراهم کرده است.

دبیر کل شورای عالی عتف با تاکید بر اینکه تحقق مرجعیت علمی ایران در دنیا نیازمند حرکت نظام مند پژوهش و فناوری است گفت: آزمایشگاه های علمی از عناصر مهم پژوهش هستند  و  باید مسائل آنها به دقت و جدیّت پیگیری شود که یکی ازاین مسائل مهم، استقرار نظام ایمنی ، سلامت و محیط زیست است.

وی گفت: کار کردن با مواد و وسایل آزمایشگاهی به طور طبیعی خطراتی  برای انسان دارد که باید با رعایت اصول ایمنی، استانداردها و استقرار نظام ایمنی ، سلامت و محیط زیست آنها را به حداقل رساند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: در دولت یازدهم توجه کم سابقه ای به استقرار نظام ایمنی ، سلامت و محیط زیست در آزمایشگاه های علمی کشور شد و برای پیاده کردن استاندرادهای بین المللی این حوزه در کشور گام های مهمی برداشته شد.

وی تاکید کرد: باید استقرار نظام ایمنی ، سلامت و محیط زیست یک فرهنگ نهادینه و مورد مطالبه محققان و کارشناسان باشد و معاونان پژوهشی با نظارت و ارزیابی مستمر ، اجرایی شدن آن  را در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور پیگیری کنند.

احمدی شبکه آزمایشگاه های علمی ایران شاعا را یک مجموعه هم افزا و به هم پیوسته نام برد و گفت:ایران ایجاد شبکه آزمایشگاه های علمی کشورهای اسلامی را نیز در اجلاس وزرای علوم کامستک مطرح کرده است و این سازمان از ایران خواسته است تا برنامه این شبکه را تدوین و ارائه کند..

وی افزود: در قالب شبکه شاعا،1300 آزمایشگاه  و 150 دانشگاه و مرکز پژوهشی فعالیت های تحقیقاتی خودرا به اشتراک گذاشته اند و زیرساخت مهمی شکل گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اظهار داشت : تا کنون 15 دانشگاه برنامه نظام ایمنی ، سلامت و محیط زیست خودرا تدوین کرده اند،  30 دانشگاه اصلاحات ایمنی را در آزمایشگاه های خود انجام داده اند و در 60 دانشگاه و مرکز پژوهشی نیز مقدمات این نظام را فراهم کرده اند.

وی در پایان ایجاد نظام رتبه بندی آزمایشگاه های علمی و شرکت های تولید کنده تجهیزات آزمایشگاهی را گامی دیگر برای توسعه این مراکز مهم نظام پژوهشی دانست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز