خبرگزاری کار ایران

ایجاد موزه منطقه‌ای در کرمانشاه

رییس پژوهشکده باستان شناسی همزمان با کشف شواهدی از شروع کشاورزی در 12 هزار سال قبل در دامنه های زاگرس از ایجاد موزه منطقه ای در کرمانشاه که نشان دهنده سیر تحول زیستی و فرهنگی غرب ایران باشد، خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمیده چوبک؛ رییس پژوهشکده باستان شناسی گفت: کاوش تپه آسیاب کرمانشاه در واقع بازنگری کاوش های صورت گرفته در دهه 1960میلادی توسط «بریدوود» است .

او افزود : مرحله گذار از زندگی شکار ورزی به کشاورزی در غرب ایران که کرمانشاه یکی از مراکز مهم این دوره است باید با علم روز بررسی  و تاریخ گذاری شود .

چوبک اظهارداشت : از این رو پروژه ای 5ساله تعریف شد که طی انجام آن  چگونگی تحولات گیاهی ، جانوری ، استقراری و معماری منطقه تبیین خواهد شد .

این باستان شناس با اشاره به اینکه هنوز برای این منطقه تاریخ گذاری دقیقی صورت نگرفته است تصریح کرد : می توان 9هزار سال پیش از میلاد مسیح را پیش بینی کرد یعنی از فرا پارینه سنگی به نو سنگی که دوره مهمی در تحولات زیستی و شکل گیری زیست گاهها در ایران است .

چوبک گفت :تشکیل موزه منطقه ای در کرمانشاه در قالب این پروژه پیش بینی شده که می تواند علاوه بر کاربرد موزه ای مرکز پژوهش و آموزش منطقه ای باشد که سیر تحول زیستی و فرهنگی غرب ایران را نشان می دهد .

به گفته رییس پژوهشکده باستان شناسی ، فعالیت این موزه منطقه ای که با آموزش همراه است جنبه بین المللی خواهد داشت و تمامی منطقه غرب کشور را شامل می شود .

وی اظها رامیدواری کرد در این برنامه 5ساله بتوان به گاهنگاری دقیقی از غرب ایران دست یافت .

همچنین حجت دارابی سرپرست هیات کاوش تپه آسیاب کرمانشاه گفت : مرحله گذار از زندگی شکار ورزی به کشاورزی یا انقلاب کشاورزی ابتدا در خاورنزدیک و از جمله دامنه های زاگرس ایران در 10 تا 12هزار سال قبل به وقوع پیوسته است.

او تأکید کرد :اطلاعات مرتبط با این انقلاب در ایران به مراتب کمتر از مناطق مجاور مانند ترکیه و لوانت (کشورهای شرق دریای مدیترانه )است.

وی افزود: برهمین اساس  یک پروژه پژوهشی مشترک میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه کپنهاگ و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه به سرپرستی اینجانب و دکتر توبیاس ریشتر تعریف و در مرحله اول آن ،کاوش در تپه آسیاب کرمانشاه انجام شد.

دارابی گفت :  این محوطه باستانی در چند کیلومتری شرق شهر کرمانشاه و کنار رود قره سو تپه آسیاب قرار دارد و 56 سال قبل توسط رابرت بریدوود در راستای مطالعه شروع کشاورزی و روستانشینی کاوش و نتایج کاوش بسیار مختصر منتشرشد.

این باستان شناس افزود: در کاوشهای بریدوود شواهدی مانند چاله های مدور، صنایع سنگی، اشیاء گلی و بقایای جانوری به دست آمد، اما از بقایای گیاهی برای مطالعه کشاورزی اطلاعاتی در دست نیست.

وی با اشاره به اهمیت تپه آسیاب در بررسی شروع کشاورزی و دامپروری در دنیا گفت : هیات مشترک ایرانی-دانمارکی از اوایل مردادماه امسال مشغول کاوش در این محوطه شد تا علاوه بر بازنگری نتایج قبلی، اطلاعات جدیدی با استفاده از روشهای آزمایشگاهی توسط متخصصین ایرانی و غیرایرانی به دست آورد.

دارابی اظهار داشت :در این راستا تاکنون شواهد جالبی از ماهیت استقرار و شکل گیری کشاورزی و دامپروری  در این محوطه یافت شده و یافته هایی همچون صنایع سنگی، بقایای جانوری و گیاهی نیز به دست آمده است.

به گفته وی ،این یافته ها در ارتباط با مطالعه فناوری و معیشت ساکنان تپه آسیاب اهمیت زیادی دارند.

دارابی یکی از اهداف مهم این کاوش را بازسازی محیط پیرامون محوطه در زمان سکونت در آن دانست و گفت : با این اهداف هیات کاوش امیدوار است بتواند در بررسی چرایی و چگونگی فرایند شروع کشاورزی و دامپروری در زاگرس مرکزی گام مهمی بردارد.

سرپرست هیات کاوش تپه آسیاب کرمانشاه تصریح کرد که هدف اصلی این طرح بررسی روند و چرایی شروع کشاورزی در زاگرس مرکزی است .

وی دو گام مهم میدانی برداشته شده در کاوش تپه آسیاب را  خوانا سازی کاوش قبلی توسط رابرت بریدوود در سال 1339 خورشیدی و ایجاد یک کارگاه جدید در کنار آن اعلام کرد .

این باستان شناس اظهار داشت: در نتیجه این کاوش بخشی از چاله معروف به خانه زیرزمینی در محوطه ثبت و مستندنگاری و طی آن  مشخص شد که این چاله در واقع مکانی خاص و عمومی با کاربری آیینی بوده که شاخ حیواناتی مانند گاو و گوزن در کنار دیواری از چینه در آن قرار داده شده است.

به گفته دارابی پیش تر  نیز نمونه های مشابه ای از این دست  در منطقه غرب ایران و دیگر نقاط خاور نزدیک به دست آمده است.

او تصریح کرد :چنین مدارکی از حیث مطالعه ساختار اجتماعی و آیینی جوامع زاگرس مرکزی در دوران گذار از شکارورزی و گردآوری به دامپروری و کشاورزی اهمیت زیادی دارد.

این باستان شناس اظهار داشت : در راستای مطالعه ساختار اقتصادی و معیشتی ساکنان محوطه بقایای گیاهی و جانوری و فضولات انسانی یافت شده است.

 دارابی گفت : هرچند شواهد باستان شناسی تپه آسیاب مانند ابزارهای سنگی حکایت از یک سکونتگاه در هزاره نهم پیش از میلاد دارد اما تاریخ دقیق استقرار در آن در نتیجه آزمایشهای کربن 14 مشخص خواهد شد.                                

کد خبر : ۴۱۰۳۱۳