خبرگزاری کار ایران

ساخت‌وسازهای بیشمار تجاری و اداری در شهرک غرب

asdasd
کد خبر : ۴۱۰۳۳۹

رئیس کمیته شورای شهر تهران گفت:مواردی از نقص قوانین و ضوابط در شهرک غرب به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده است که محصول این تناقضات اجازه ساخت و ساز خارج از ضوابط است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حقانی در نطق پیش از دستور امروز خود در جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: مشاورینی که طرح تفصیلی تهران را به منظور ساماندهی و ارتقای شرایط زندگی کلانشهر تهران تعریف کردند؛ ساختار پهنه‌بندی را نیز به عنوان اصل محوری هدایت و نظارت بر ساخت و ساز تهران به منظور جلوگیری از تداخل غیر ضروری کاربری‌ها و ارتقاء کیفیت محیط شهری قرار دادند.

وی ادامه داد: در این میان پهنه s  به طور کلی به عنوان پهنه کار و فعالیت تعیین و مقرر شد که در زیرپهنه‌های آن نسبت به اختصاص بخشی از عرصه‌ها به تامین خدمات اعم از اداری، آموزشی، درمانی، فرهنگی و تاسیسات شهری بنا بر نیاز محدوده قرارگیری اقدام شود.

وی ادامه داد: براساس مقیاس سرانه‌ها و سطوح پیشنهادی میزان خدمات موجود با میزان خدمات مورد نیاز تطبیق داده می‌شود و قاعدتاً براساس این مقایسه و با توجه به استانداردها سهمی از مساحت در عرصه و بنا به کاربری‌های مورد نیاز اختصاص می‌یابد اما در عمل شاهد هستیم که قبل از رونمایی طرح تفصیلی این پهنه‌ها شناسایی و به تملک در آورده شدند.

حقانی خاطرنشان کرد: با توجه به سودآوری کاربری تجاری بخش عمده این اراضی به تدریج بدون توجه به تامین خدمات زیر سیطره ساخت و ساز تجاری خارج از نیاز و اولویت قرار گرفتند که سهم سرانه‌های تجاری در شهر تهران به خوبی این موضوع را روشن می‌کند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با تصریح بر اینکه سکوت و همراهی کمیسیون ماده 5 در این موضوع جای تعجب و سوال دارد اظهار کرد: ‌شهرداری‌های مناطق به منظور تامین منابع مالی لاجرم به هر تقاضا در این خصوص بدون رعایت نیازمندی های منطقه و محله و حتی بدون توجه به دسترسی و بار ترافیکی همراهی می‌کنند .

وی افزود: نمونه عینی این اقدامات خارج از رویه و احداث هایپرمال کوروش و هایپرمال شهرک اکباتان در سال 83 در کنار اتوبان ستاری است.

حقانی در ادامه ضمن ارائه گزارش در خصوص تحولات خارج از رویه کارشناسی در شهرک قدس گفت: ضوابط ساخت و ساز در شهرک غرب در منطقه 2 شهرداری تهران طبق بند یک صورتجلسه 35 به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده و در طرح تفصیلی جدید شهر تهران ابلاغی اردیبهشت ماه 91، پهنه‌بندی پیش‌بینی شده برای شهرک غرب با عنوان بافت ارزشمند مسکونی معاصر و پهنه R231مشخص شده است.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه شهرک غرب تنها منطقه‌ای از تهران است که با طراحی شهری مناسب و با رعایت استانداردهای شهرسازی در سال‌های پیش طبق طرح مصوب شکل گرفته است بیان کرد: پهنه شهرک  که با R231  (پهنه مسکونی ارزشمند معاصر) مشخص شده است از معدود عرصه‌هایی است که هنوز در فازهای شش‌گانه آن می‌توان انسجام، وحدت، سرانه کافی فضای سبز را در شکل‌گیری بافت مسکونی و تراکنش تجاری و مراکز خدماتی مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه الگوی اصلی شهرک مسکونی و مستقر در هر شش فاز شهرک قدس در غالب سه دسته طراحی شده‌اند اظهار کرد: این طراحی شامل برج‌های مسکونی با تراکم‌های زیاد، تعاونی‌های چهارطبقه با تراکم‌های متوسط با سطح اشتغال 40 درصد از 160 درصد تراکم و ویلاهای دو طبقه با سطح اشغال 40 درصد از 80 درصد تراکم بود.

حقانی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهدیم که ساخت و سازهای بیشمار تجاری و اداری در فازهای شهرک رخ داده است تصریح کرد: برخی از این ساخت و سازها براساس مصوبه‌های کمیسیون ماده 5 بودند که متاسفانه به جای ‌آنکه براساس نیاز مردم محله یا منطقه باشند حافظ منافع خواصی بودند که قصد افزایش ثروت خود را دارند.

وی بیان کرد:‌طبق ضوابط طرح تفصیلی پهنه‌های F با تعریف مشخص اداری، تجاری، خدماتی شهرک در غالب S214 با حداکثر تراکم 250 درصد و حداکثر طبقات شش طبقه چهل درصد در طبقات و S124 با حداکثر تراکم 230 درصد و حداکثر طبقات چهار طبقه 50 درصد در طبقات تعریف شدند اما در عمل شاهدیم نه تنها اکثر زمین‌های تعریف شده در پهنه S، صدرصد به زیر ساخت می‌روند و تغییر کاربری می‌یابند که با تراکم‌های بالا و بیش از شش طبقه بارگذاری می‌شوند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با یادآوری اینکه تا قبل از تصویب طرح تفصیلی شهرداری و مالکان حق مداخله در آن خارج از این ضوابط را نداشتند اظهارکرد‌: شهرک به طوری طراحی شده است که سرانه فضای سبز سهم قالب دارد و فضای لازم و کافی تجاری در مکان‌های مناسب در نظر گرفته شده است اما با تعریف پهنه‌های F در طرح تفصیلی در برخی نقاط شهرک شاهد نابودی سرانه‌های عمومی هستیم.

وی تصریح کرد: مهندسان مشاور که وظیفه تهیه طرح تفصیلی شهرک را برعهده داشتند تاکید کردند که جانمایی تجاری‌ها و پهنه‌های خدماتی را براساس ضوابط شهرک انجام دادند اما در عمل شاهدیم نه تنها زمین‌های کوچک و بزرگ به خصوص پیرامون میدان اصلی شهرک به تجاری صرف اختصاص یافته بلکه مشاهده می‌شود مکرر کاربری‌های خدماتی به تجاری تغییر داده شده است. به عنوان مثال ساختمانی که نزدیک میدان به منظور تامین پارکینگ طبقاتی در نظر گرفته شده بود ابتدا از پارکینگ به پارکینگ تجاری و سپس کلاً به کاربری تجاری تغییر یافت.

حقانی عنوان کرد: هرچند که موارد نقص قوانین و ضوابط شهرک غرب به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده، چطور است که این ضوابط نیز پس از این همه مطالعه و هزینه به راحتی از سوی کمیسیون ماده 5 نقض می‌شود و بدون کمترین توجهی به نیازهای مردم محله و ظرفیت اقتصادی منطقه مجوز ساخت برج‌های عظیم در کنار خیابان‌های باریک در مقیاس فرامحلی و فرامنطقه‌ای داده می‌شود.

حقانی خاطرنشان کرد: نتیجه آشکار این مصوبه‌های ویرانگر آن است که نه تنها خط آسمان و سیمای شهری و ترافیک و آسایش مردم محله به کلی بهم ریخته است که به دلیل عدم رفع نیازهای مردم ساکن در منطقه و مراجعان کاربری‌های اداری و خدماتی به داخل بافت مسکونی نفوذ و گسترش یافته است به طوری که اکنون بسیاری از خانه های خیابان فلامک شمالی و خیابان سیف به صورت غیر رسمی به مراکز اداری اختصاص یافته و بسیاری از ویلاها و خانه ها به طور غیر قانونی به دنبال اخذ مجوز تغییر کاربری هستند که ظاهراً انجام آن کار سختی نیست.

حقانی افزود: مگر ممکن است عده‌ای متخصص در شورای شهر و کمیسیون ماده 5 دور هم نشسته و از درک خطرات اختصاص صرف پهنه S و زمین‌های ذخیره شهر به تجاری ناتوان یا بی‌اطلاع باشند. این فرآیند و شرایط آینده‌ای برای تهران جز نابودی نمی‌گذارد و بدون هیچ تعارفی هشدار می‌دهند با ادامه این فرآیند 10 سال دیگر عرصه عمومی در تهران جز معابر و چند پارک بزرگ مقیاس باقی نخواهد ماند.

رئیس کمیته شورای شهر تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرک غرب اکنون تنها محدوده شهر تهران است که هنوز می‌توان نشانی از نظم و انتظام بصری در سیمای آن مشاهده کرد و با توجه به اینکه طبق طرح تفصیلی طرح مصوب آن تصویب شده است ساکنان شهرک غرب تقاضا دارند هرچه زودتر این روند پایان یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز