خبرگزاری کار ایران

35 تابلو کمال‌الملک در فهرست آثار ملی ثبت شد

35 تابلو رنگ و روغن کمال الملک موجود در کاخ گلستان در فهرست آثارملی منقول به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی و میراث جهانی کاخ گلستان با اعلام این خبر گفت: تابلوهای یاد شده مربوط به فاصله زمانی 1240 تا 1330 هجری قمری با موضوعاتی همچون رویدادها، اشخاص، ساختمان‌ها، باغ ها، طبیعت و ... است که محوطه و عمارت و حوض جوشان کاخ گلستان نیز در زمره آنهاست.

 مسعود نصرتی  با اشاره به اینکه برخی از این آثار در نگارخانه مجموعه به نمایش درآمده است افزود: کمال الملک 170 تابلو کشید که معروف ترین آنها تالار آینه است. این تابلو  که اولین تابلوی وی با امضای « کمال الملک » است از جمله نخستین آثار ملی منقول با شماره 42 است که سال گذشته در این فهرست قرار گرفته است. 

به گفته وی دیگر آثار این نقاش بزرک نزد خاندان وی، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد،  موزه مجلس و موزه ملک است که تابلوهایی که طی مدت سه ساله حضورش درایتالیا، فرانسه  و اتریش  از آثار نقاشان برجسته چون رامبراند، روبنس و... کپی نقاشی کرده است در موزه ملک نگهداری می شود

 محمد غفاری معروف به کمال الملک  درسال 1227 هجری شمسی در خانواده‌ای هنرمند و سرشناس در شهر کاشان بدنیا آمد، وی برادر زاده میرزا ابوالحسن غفاری معروف به صنیع الملک از اولین تحصیل کردگان ایرانی در فرنگ بود. محمد پس از تحصیلات اولیه در زادگاهش در دار الفنون تهران به تحصیل پرداخت و با پیشرفت در این هنر  موفق به دریافت نشان علمی شد. با کشیدن تصویر مدیر مدرسه، نظر ناصرالدین شاه را به خود جلب کرد. در ۱۲۶۱ ه.ش به نقاش باشی ملقب شد و در سال ۱۲۶۹ از طرف ناصرالدین شاه لقب کمال الملک را گرفت.

کمال الملک پس از کشته شدن ناصرالدینشاه برای مطالعه و کسب تجربه به اروپا رفت و بیش از سه سال در فلورانس، رم و پاریس گذرانید و در موزه ها به کپی کردن آثار استادانی چون رافائل، رامبراند و تیسن پرداخت.

او به دستور مظفر الدین شاه در سال 1279 ش  به ایران بازگشت و کار در دربار را ادامه داد. پس از چندی به عراق رفت و چند سالی را در آنجا گذرانید. پرده‌های زرگر بغدادی و میدان کربلا ی معلا را به هنگام اقامتش در عراق نقاشی کرد.

پس از برقراری مشروطه، کمال الملک تلاش کرد که به آرزوی دیرینه خود – تاسیس «مدرسه صنایع مستظرفه» در سال ۱۲۹۸ ه.ش، جامه عمل پوشاند. او تا سال ۱۳۰۷ ه.ش اداره این مدرسه را بر عهده داشت، ولی از این زمان به علت اختلاف با مجریان اداره معارف، مدرسه را ترک کرد و به ملک شخصی خود در حسین آباد نیشابور نقل مکان کرد. کمال الملک در روز یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۱۹ ه.ش در سن ۹۵ سالگی درگذشت و در باغ آرامگاه عطار نیشابوری به خاک سپرده شد.

کد خبر : ۴۱۰۳۴۲