خبرگزاری کار ایران

تمهیدات ستاد مرکزی اربعین:

منعی برای ورود اتوبوس‌ زائران به عراق وجود ندارد/عبور و مرور خودروهای شخصی در ایام اربعین امکان‌پذیر نیست

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: هفته گذشته درباره خروج اتوبوس‌ها از مرز توافقی داشتیم تا بتوانند زائران را تا نجف ببرند اما در رابطه با عبور و مرور خودروهای شخصی در ایام اربعین توافقی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین ذوالفقاری (رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی) با تاکید بر اینکه افراد برای دریافت ویزا باید حضوراً به منظور ارائه مدارک خود مراجعه‌کنند؛ درباره مشکل پارکینگ مرز مهران که سال گذشته یکی از مشکلات اساسی بود، گفت: یک کمربندی در شرق مهران ایجاد شده و به زودی آسفالت می‌شود از سوی دیگر حدفاصل مهران و مرز پارکینگ ۵۰، ۶۰ هکتاری در حال احداث است تا اتوبوس‌های بین شهری مستقیماً‌ از کمربندی شرق به این پارکینگ اعزام شوند. همچنین در این پارکینگ جانمایی استان‌ها انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد:‌ سال گذشته شاهد بودیم، موکب‌ها در پایانه مرزی مستقر شده بودند که امسال این کار را ممنوع کرده‌ایم و در همین راستا به نیروی انتظامی ابلاغ شده که براساس تعهداتی که ما به کشور عراق داریم اجازه ورود و تجمع و همچنین حرکت به سوی عراق را به قانون‌شکنان ندهند.

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که مرز سومار برای ورود و خروج زائران چه میزان ظرفیت دارد، گفت: مرز سومار را فردا مورد ارزیابی قرار خواهیم داد اما بهترین گزینه و مسئله مهم فعال کردن مرز خسروی است اما به دلایل امنیتی و مکاتباتی که با دولت عراق داشتیم جمع‌بندی این شد که در این ارتباط ریسک نداشته باشیم. مسئولان عراق با بازشدن مرز مندلی موافقت کردند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به حضور گروه‌های تکفیری و تروریستی در عراق آیا ایران تمهیداتی برای محافظت از زائران ایرانی درنظر گرفته است یا خیر، گفت: ایران به عراق چه در حوزه امنیتی و چه در حوزه خدماتی کمک می‌دهد چراکه اصل مسئولیت برعهده دولت عراق است. میانگین حدود ۱۷ تا ۲۰ میلیون نفر در راهپیمایی اربعین حضور دارند که زائران ایرانی حدود۲ میلیون نفر از آنها تشکیل می‌دهند و دولت عراق در این رابطه برنامه‌ریزی وسیعی دارد.

وی ادامه داد: ما یک کمیته امنیتی در عراق داریم که همه تهدیدات احتمالی را برآورد می‌کند. هم مشاوره می‌دهد و هم هماهنگی‌های رسمی برای پوشش زائران انجام می‌دهد. ما به دولت عراق اعلام کردیم که برای تامین هرگونه نیاز آنها ازجمله بالگرد یا هواپیما آمادگی داریم از سوی دیگر نیز هلال احمر ارائه خدمات ازجمله درمان سرپایی و امداد و نجات را برعهده خواهد داشت. ما برای موارد اضطراری به دولت عراق اعلام آمادگی کردیم و اگر مجوز صادر کنند امکانات و تجهیزات مورد نیاز آنها را مستقر خواهیم کرد.

ذوالفقاری با تاکید براینکه بهترین و مناسب‌ترین کاری که مردم می‌توانند در این ایام انجام دهند توزیع سفر است، خاطرنشان کرد: به این معنا که تعدادی از افراد زودتر بروند و برگردند و تعدادی با تاخیر اعزام شوند. یکی از کارهایی که امسال بر اجرای آن تلاش می‌کنیم مدیریت سفر زائران است.

وی بهترین مدل سفر به کربلا در ایام اربعین را اعزام کاروانی یا گروهی عنوان کرد و گفت: هفته گذشته درباره خروج اتوبوس‌ها از مرز توافقی داشتیم تا بتوانند زائران را تا نجف ببرند. اما کمیته حمل و نقل اعلام کرده به دلیل زیرساخت‌های جاده‌ای و با توجه به اینکه بخشی از توان حمل و نقل ما گرفته خواهد شد شاید این اقدام خیلی مقدور نباشد اما چنانچه اتوبوسی بخواهد مستقیما به عراق برود، مشکلی نیست. در رابطه با عبور و مرور خودروهای شخصی در ایام اربعین توافقی صورت نگرفته است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی همچنین درباره هزینه اتوبوس‌ها در این ایام، گفت: مدیریت قیمت‌ها با سازمان راهداری است و نرخ‌ها باید توسط آنها اعلام شود. البته هزینه سفر از استان‌های مختلف با توجه به فاصله‌ای که دارند متفاوت است و قرار براین شده است که استان‌ها جداگانه در رابطه با نرخ کرایه رفت و برگشت اطلاع رسانی کنند.

ذوالفقاری با اعلام اینکه حداکثر دو روز مانده تا اربعین صدور ویزا خواهیم داشت، گفت: در حال حاضر تقسیم‌بندی مرزها برای استان‌ها انجام شده است. البته برخی از استان‌ها درخواست جابجایی مرز را داشتند که در این رابطه فردا جلسه‌ای خواهیم داشت و تکلیف استان‌ها مشخص می‌شود.

کد خبر : ۴۱۰۳۶۴