خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

دوسوم بی‌سوادان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند

معاون رئیس جمهور در امور زنان وخانواده که صبح امروز، اولین روز آغاز سال تحصیلی جدید، زنگ مدرسه دبیرستان حضرت فاطمه‌الزهرا (س) را نواخت، افزود: آمار بی‌سوادان در دنیا نشان می‌دهد هنوز در برابر فرصت‌های آموزشی مشکلاتی وجود دارد.

به گزارش ایلنا، شهیندخت مولاوردی  تبریک فرا رسیدن سال تحصیلی جدید اظهار کرد: در حال حاضر طبق تعریف یونسکو توانایی خواندن و نوشتن و حتی تحصیلات دانشگاهی سواد محسوب نمی‌شود، بلکه در قرن بیست و یکم سواد ارتباطی، مالی، رسانه‌ای و رایانه‌ای نیز مطرح است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سواد رسانه‌ای اشاره کرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: در ایران نیز نظام آموزشی اقدام به انتشار کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای کرده است و با این کار قدمی در راه آموزش این نوع سواد برداشته است. البته در دنیا و از جمله ایران، راه طولانی تا دستیابی به وضعیت مطلوب داریم.

مولاوردی تصریح کرد: به رغم اهداف و آرمان‌های در نظر گرفته شده در قانون اساسی و اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز ۲۰ ساله هنوز خلاءها و چالش‌های جدی برای دستیابی به وضعیت مطلوب در زمینه آموزش داریم. در حال حاضر براساس نتایج مرکز پژوهش‌های مجلس، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که امیدواریم با انجام اقداماتی در آینده به شرایطی دست یابیم که کودک کار، خیابانی و بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه از اهداف مهم نظام آموزش و پرورش، دستیابی به عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش است، گفت: لازم است عدالت آموزشی در کل کشور و در تمام مناطق آن و حتی در مناطق داخل شهرها برقرار شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: قرار است در چارچوب برنامه آموزش برای همه که از طریق یونسکو پیگیری می‌شود، ارتقای کیفیت آموزشی، دستیابی به فرصت‌های آموزشی و یادگیری و ارتقای کیفیت آموزش تا سال ۲۰۳۰ محقق شود.

مولاوردی با اشاره به اعتبار تخصیص یافته در دولت یازدهم برای آموزش و پرورش گفت: اعتبار حوزه آموزش و پرورش از سال ۹۲ تاکنون ۸۲ درصد رشد داشته است که نشان‌دهنده اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های معاونت امور زنان و خانواده با دستگاه‌های مختلف در زمینه آموزش دختران گفت: تفاهم‌نامه‌هایی را با سازمان نهضت سوادآموزی و وزارت آموزش و پرورش منعقد کرده‌ایم؛ البته با توجه به وضعیت کنونی، به نظر می‌رسد هنوز تا دستیابی دختران به فرصت عادلانه برای تحصیل فاصله وجود دارد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: ما پروژه‌هایی را در زمینه آموزش و پرورش دختران تعریف کردیم که از جمله آنها می‌توان به بهبود وضعیت آموزشی و بهداشتی دختران در مناطق محروم، افزایش پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل، اقدام به تغییر باورهای غلط در زمینه دختران، آسیب‌شناسی روانی – اجتماعی دانش‌آموزان دختر در دوره دوم متوسطه اشاره کرد. که این برنامه‌ها به پایان رسیده یا در حال اتمام است.

مولاوردی اضافه کرد: امیدواریم نظام آموزش و پرورش دانش‌آموزان را به گونه‌ای تربیت کند که فارغ‌التحصیلان آن قدرت تعامل سازنده را داشته و در فرآیند اجتماعی، عنصر سازنده‌ای باشند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان اظهار کرد: دروس جدیدی مانند اقتصاد مقاومتی، محیط زیست و کارآفرینی به دروس قبلی اضافه شده، که این دروس می‌توانند راهگشا باشند و امیدواریم با پیگیری برنامه‌های دولت به اقتصادی دست یابیم که زن و مرد نمی‌شناسد و دانش‌بنیان است.

کد خبر : ۴۱۳۳۳۵