خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم:

دانشگاه‌ها در حد توان به حقوق و نیازهای دانشجویان توجه داشته باشند

معاون فرهنگی وزارت علوم تاکید کرد که دانشگاه در حد توان خود باید به حقوق و نیازهای دانشجویان توجه داشته باشد.

به گزارش ایلنا، آیین اختتامیه نهمین جشنواره حرکت صبح امروز با حضور دکتر سید ضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه فرهنگیان استان کرمان برگزار شد.

در این مراسم هاشمی با بیان اینکه هنر فاخر، زیبا و هدفمند آن چیزی است که در جامعه ما شور و نشاط و هیجان مثبت ایجاد می‌کند، اظهار داشت: حقیقتاً کار همکاران ما در حوزه هنر و فرهنگ بسیار حساس، ظریف و دشوار است و در کنار خلاقیت‌ها و تلاش‌ها مستلزم این نکته‌سنجی و دقت است که کار هدفمند را به منصه حضور می‌رساند.

وی افزود: ما در منشور حقوق دانشجویی گفته‌ایم هر دانشجو باید حافظ حقوق خود باشد و باید از حقوق مرتبط با خود برخوردار باشند. حقوق علمی، صنفی، اجتماعی، خانوادگی، هنری، معنوی و دینی طبیعتا بخشی از حقوقی است که مطرح شده و نشانه این است که این جامعه، جامعه پویایی است و دانشگاه در حد توان خود باید به حقوق و نیازهای دانشجویان توجه داشته باشد و مدیران دانشگاه ها هم باید به این نکته توجه کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه گفت: جشنواره حرکت هم ناظر بر بخشی از حقوق‌ها و نیازهای دانشجویان است. فلسفه جشنواره حرکت رشد علمی و فرهنگی به شکل توأمان است. مشارکت روز افزون و گسترده دانشجویی و کار جمعی حول محور فعالیت‌های علمی هدف این جشنواره بوده و جشنواره حرکت توانسته است یک جریان فکری- فلسفی را در دانشگاه‌های ما ایجاد کند و در این جشنواره شاهد هستیم که به واسطه این برنامه یک اجتماع علمی به وجود آمده است.

وی همچنین دانشجویان فعال انجمن‌های علمی را منتخب نخبگان خواند و گفت: فعالان دانشجویی فعالان انجمن‌های علمی نخبه هستند به این جهت که فعالان قشر دانشجوبوده و منتخب نخبگان هستند. انجمن‌های علمی و جشنواره‌های علمی حرکت بستری را برای بالندگی فزاینده دانشجویان و اجتماعات علمی فراهم کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود به مطالبات انجمن‌های علمی اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات شما مشورت مسئولان با نمایندگان انجمن‌ها بود ما حتماً به مشورت شما نیاز داریم و دانشجویان را نخبگان فکور می‌دانیم و حتما ایده‌های شما برای ما راه‌گشا خواهد بود و سازوکارهایی برای این موضوع پیش‌بینی کرده‌ایم. امیدوار هستیم که امسال این مطالبه عینیت پیدا کند.

هاشمی افزود: امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل معرفی شد و ما هم در این حوزه نقش داریم. یک رکن اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش‌بنیان است و این اتفاق نمی‌افتد مگر با تقویت انگیزه‌ها، مشارکت، فعالیت و ارتباطات. در این حوزه باید اقدام و عمل خود را یعنی ایده‌پردازی و گفت‌وگو با یکدیگر را پیش‌ببریم. باید امسال اعلام کنیم که ترجمان اقدام و عمل برای ما در سطح دانشگاه‌ها گفت‌وگو است. اقدام ما گفت‌وگو و نظریه‌پردازی است و ما نیاز به ایده‌های دانشجویان داریم.

وی در ادامه گفت: از ما خواسته شد که نمایندگان انجمن‌های علمی در تریبون‌های رسمی و مجامع رسمی حضور داشته باشند. ما این مسئله را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم شاهد تحقق این موضوع باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، به دیگر خواسته انجمن‌های علمی یعنی دیدار با مسئولان نظام اشاره کرد و گفت: در دیدارهای ریاست جمهوری این اتفاق افتاده است و با همکاری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه امیدواریم که انجمن‌های علمی بتوانند در دیدار با رهبری هم حضور داشته باشند. شما از ما خواستید که از انجمن‌های علمی حمایت معنوی، مالی و قانونی داشته باشیم هر سه این‌ها درست است ما همواره حمایت داشته‌ایم و آن را ادامه می‌دهیم.

هاشمی در پایان گفت: در آیین‌نامه‌های مختلف مکانیزم‌های تشویقی برای حضور استادان در جمع انجمن‌های علمی دیده شده است که امیدواریم شاهد حضور استادان بیشتری در جمع دانشجویان باشیم. در دوره‌های قبلی جشنواره حرکت انتقادهایی نسبت به داوری بود که در این دوره تعداد داورها از ۵۰ نفر به ۱۲۰ داور افزایش پیدا کرده است.

گفتنی است فضل‌الله ایرجی کجوری، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، دکتر محمدعلی طاهر، رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان، مسئولان محلی  و دانشجویان نیز در این مراسم حضور داشتند.

کد خبر : ۴۱۴۱۵۹