خبرگزاری کار ایران

سلطانی فر:

جهان امروز به مولفه‌های شعر حافظ نیاز دارد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: بلند‌ترین و باشکوه‌ترین مضامین شعری حافظ را می‌توان در چهار مولفه فکری مسالمت جویی، مثبت اندیشی، عشق و پیکار باریاکاری عنوان کرد و جهان امروز به شدت به این مولفه‌ها نیاز دارد.

به گزارش ایلنا، مسعود سلطانی‌فر در آیین ویژه بزرگداشت یادروز حافظ در جوار آرامگاه خواجه اهل راز در شیراز بیان کرد: بشر امروز به دست آوردن این چهار مولفه را آرزویی برای خود می‌داند.

وی افزود: به دلیل بیان این چهار مولفه در اشعار حافظ، وی علاوه بر شاعری بزرگ، متفکری بزرگ نیز به شمار می‌رود زیرا تمام آفرینده‌ها و سروده‌های انسانی حافظ بازتاب اوج انسانی، فکری و ادبی ایران در دوران تاریک قرون وسطایی غرب است و این راز جادوانه و ماندگار شدن شاعران ما در جهان است.

سلطانی فر اظهارداشت: عیار فرزانگی، خردمندی، سخن آوری، تبحر و تحول حافظ در کلام و کمال بسیار است و همین ویژگی‌ها باعث شده حافظ را حافظه فرهنگ و ادبیات ایران اسلامی بدانیم و نه تنها در یک شب بلکه در روز‌ها و شب‌های دیگر نیز از سراسر جهان به او ادای احترام کنند.

وی با بیان اینکه بزرگی خواجه اهل راز در کلام و وصف نمی‌گنجد اضافه کرد: امروز حافظ تنها شاعر ایرانیان و متعلق به کشور ایران نیست زیرا سروده‌های سترگ او در ذهن و اندیشه ادب دوستان بسیاری از کشورهای جهان جاری و ساری است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: حافظ شاعر واندیشمند بزرگی است که پیام انسان دوستی، حکمت و سرنوشت الهی را به همه جهانیان ارائه کرده است و همین امر باعث شده این شاعر بزرگ کشورمان در حصار مرز‌ها و جغرافیا محدود نشود.

سلطانی فر عنوان داشت: مضامین عرفانی و حس انسانی که شعر حافظ در مخاطب ایجاد می‌کند در ارتباط با فطرت‌های انواع بشر در جهان است که اندیشمندان، ادب پژوهان و حقیقت طلبان بسیاری از کشورهای جهان در نوشته‌ها و رسانه‌های خود به این حقیقت دقیق وعمیق اشاره کرده‌اند.

او افزود: حافظ علاوه بر اینکه شاعری توانمند وچیره دست است از درایت و ذوق بالایی برخوردار است به طوری که مضامین معنوی و عرفانی غرب را با مضامین روز جامعه و مردم آن زمان در آمیخته است.

وی گفت: بر این اساس هر مخاطبی بنا بر درک خویش از اشعار و سروده‌های وی برداشت‌های متفاوتی دارد و این تاثیر به گونه‌ای بوده است که بسیاری از شاعران بزرگ غرب از حافظ و اندیشه او تاثیر گرفته‌اند از جمله گوته که خود از قله‌های شعر انسانی و عرفانی غرب است.

سلطانی فر با اشاره به هشتم مهرماه به نام روز ادای احترام به مقام مولانا نیز بیان کرد: اگر حافظ آیینه تمام نمای مدارا، صلح و اصالت انسانی است مولانا دیگر شاعر ایرانی نیز اسطوره آزاد اندیشی است.

او اظهارداشت: مولانا آموزگاری است که در ‌‌نهایت درایت و هوشمندی تجربه‌های خود را به دیگران عرضه کرده است و این درحالی است که در سال‌های اخیر اندیشه‌ها، دیدگاه‌ها و اشعار مولانا در غرب گسترش چشمگیری و محبوبیتی روز افزون یافته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه مولانا شاعری است که همچون آفتاب روشن، درخشان و تمام نشدنی است اضافه کرد: سروده‌ها و اشعار مولانا را نمی‌توان محدود به زمان و مکان خاصی کرد بلکه فرا زمانی و فرامکانی است و فلسفه انسان گرایانه و اشعار انسان دوستانه او در میان دوستدارانش در جهان ماندگار است.

سلطانی فر ادامه داد: حافظ و مولانا تنها شاعر نیستند که تنها ما را به لذتی از شعر خود سیراب کنند بلکه این دو شاعر ایرانی هر دو حکیم هستند و اشعار آن‌ها درست زیستن و زیبا دیدن جمال خدا را به انسان‌ها هدیه می‌دهد.

وی عنوان داشت: در واقع حافظ و مولانا را می‌توان طبیبان و معلمان دهکده جهانی دانست که همه مردم شیفته زندگی عادلانه جهان را به تحقق این آرزوی بزرگ بشری فرا می‌خوانند.

او گفت: امید است برگزاری چنین برنامه‌هایی بسیار موثر در حفظ هویت فرهنگی و تاریخی ایرانی و شاعران بزرگ عرصه ادب در ایران است.

۲۰ مهر ماه درتقویم ملی ایران به عنوان روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است.

خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری برابر با ۷۰۶ - ۷۶۹ هجری شمسی)، شاعر بزرگ سدهٔ هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است.

بیشتر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوهٔ سخن‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوهٔ سخنش با او مشهور است. او از مهم‌ترین تأثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود.

در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او به گونه‌ای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.

هرساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگ داشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود که امسال به دلیل تقارن با ماه محرم، زود‌تر برگزار شد.

آرامگاه حافظ در شهر شیراز و در منطقهٔ حافظیّه در فضایی آکنده از عطر و زیبایی گل‌های جان پرور، درآمیخته با شور اشعار خواجه، واقع شده است. امروزه این مکان یکی از جاذبه‌های مهمّ گردشگری ایران و فارس به شمار می‌رود و بسیاری از مشتاقان شعر و اندیشه حافظ را از اطراف جهان به این مکان می‌کشاند.

کد خبر : ۴۱۵۲۸۴