خبرگزاری کار ایران

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی:

بازگشایی مرز سومار در صورت تامین امنیت/ بیمه زائران اربعین اجباری است

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: در خصوص بازگشایی مرز سومار مندلی برای سفر اربعین زائران ایرانی به عتبات عالیات نظرات زیادی مطرح شده که در صورت تامین امنیت زائران و فراهم بودن زیرساخت‌ها این اقدام انجام خواهد شد.

به گزارش ایلنا، حسین ذوالفقاری در شانزدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی که در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: طرف عراقی به صورت کلی بحث بازگشایی مرز سومار مندلی را مطرح کرده است اما لازمه این کار فراهم شدن زیرساخت‌ها و تامین قطعی امنیت زائران ایرانی است.

وی ادامه داد: همچنین باید زیرساخت‌ها در خاک جمهوری اسلامی ایران نیز فراهم شود که در این زمینه جلسه‌ای در هفته جاری خواهیم داشت که آیا امکان بازگشایی مرز سومار مندلی وجود دارد یا خیر؟ به استانداری کرمانشاه نیز اعلام کرده‌ایم زیرساخت‌ها برای این مرز را آماده کند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه براساس توافق وزارت کشور ایران و عراق لغو روادید برای سفر اربعین زائران ایرانی به عتبات عالیات نخواهیم داشت، گفت: مردم و زائران از هم اکنون در سامانه اعلام شده توسط سازمان حج و زیارت ثبت‌ نام کرده و روادید خود را دریافت کنند.

ذوالفقاری همچنین به بازدید هفته گذشته وزیر کشور از مرزهای شلمچه، چذابه و مهران اشاره کرد و اظ‌ها رداشت: مجموع بررسی‌ها این بود که باید زیرساخت‌ها هرچه سریع‌تر آماده شود تا مشکلات سال گذشته را نداشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای سازماندهی امور زائران یادآور شد: امکانات خوبی را فراهم کرده‌‌ایم اما اگر لازم باشد در استان‌های مرزی هم برای تهیه امکانات لازم برای زائران، جلسات ویژه‌ای را برگزار خواهیم کرد.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: بیمه زائران نیز امسال اجباری است و همه زائران باید با بیمه وارد عراق شوند که در حال حاضر امور اداری مربوط به بیمه زائران نهایی شده و قرارداد آن هم با یکی از بیمه‌‌ها به امضا رسیده است.

ذوالفقاری افزود: کمیته بحران نیز برای مدیریت در شرایط بروز وضعیت‌های غیرعادی تشکیل خواهد شد و مسوولیت آن بر عهده سازمان هلال ‌احمر است.

وی با تاکید بر اینکه توافق ما با دولت عراق این است که زائران حتما روادید داشته باشند، اظهارداشت: قرار شده است برای اتباع خارجی نیز ویزا صادر شود بنابراین همه زائران باید دنبال دریافت ویزای خود باشند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: هرچه مردم بیشتر در قالب کاروان‌‌ها به عراق اعزام شوند مشکلات هم کمتر می‌شود، لذا تاکید ما این است که در همه استان‌‌ها کمیته اعزام تشکیل شود تا مردم ترغیب شوند به صورت کاروانی به عتبات عالیات اعزام شوند.

کد خبر : ۴۱۵۵۸۰