خبرگزاری کار ایران

معاونت سلامت و حمایت از خانواده کمیته امداد:

یک و نیم میلیون سالمند تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۴۱۵۵۹۵

معاون سلامت و حمایت از خانواده کمیته امداد گفت: جلوی سالمندی را نمی‌توان گرفت، اما با اقدامات قانونی می‌توانیم کاری کنیم تا فشار بر سالمندان کمتر شود..

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاطمه رهبر در همایش ملی سالمندی که در حرم مطهر امام رضا (ع) و با حضور 350 نفر از سالمندان نخبه تحت پوشش کمیته امداد برگزار شد، گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که سالمندی را با عناوینی همچون از کار افتادگی و بازنشستگی تعریف می‌کنند که ضروری است این فرهنگ تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: احسان به والدین از عبادات است که در آیات و روایات نیز بر آن تاکید شده است وضروری است که سالمندان در خانواده نگهداری شوند.

رهبر با اشاره به اینکه طرح شهید رجائی از اوایل انقلاب شکل گرفت و در حال حاضر کمیته امداد سعی می کند با اجرای این طرح تمام سالمندان نیازمند روستایی را تحت پوشش خود قرار دهد، اظهار کرد: در حال حاضر 60 میلیون و 400 هزار سالمند بالای 60 سال در کشور وجود دارند که 25 درصد آنان یعنی یک و نیم میلیون نفر از این جمعیت تحت پوشش کمیته امداد قرار دارد که این میزان رقم بالایی است.

معاون سلامت و حمایت خانواده با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های افزایش جمعیت گفت: بیم آن می‌رود که جمعیت ما در سال‌های آینده سالمند شود، در حالی است که امروز افتخار ما جوان بودن جمعیت کشور است که اگر این موضوع به خطر بیفتد با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: جلوی سالمندی را نمی‌توان گرفت اما با اقدامات قانونی می توانیم کاری کنیم تا فشار بر سالمندان کمتر شود و سلامت بهداشت و روان آنان لحاظ شود.

رهبر خاطرنشان کرد: قرار نیست سالمند خانه‌نشین باشد بلکه ضروری است جامعه از اندوخته‌های فکری و ذهنی آنها بهره‌مند شده و در مقابل نیازهای آنان برآورده شود.

وی با بیان اینکه مخارج سالمندان با ازدواج فرزندان آنها بیشتر می‌شود و همچنین در این دوران بیماری افراد افزایش می‌یابد، تصریح کرد: اگر به بیمه تامین اجتماعی سالمندان توجه نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد. همچنین باید زمینه اشتغال متناسب با سن را برای این گروه از جامعه فراهم کرده و فرزندان آنها را تشویق به نگهداری کنیم.

معاون سلامت و حمایت از خانواده کمیته امداد با بیان اینکه 62 درصد از جمعیت یک و نیم میلیون نفری سالمندان تحت پوشش امداد روستایی هستند و 38 درصد آنها شهری اضافه کرد: همچنین 62 درصد از این مددجویان زن و 38 درصد مرد هستند. همچنین 40 درصد این جمعیت بین 60 تا 70 سال، 35 درصد 70 تا 80 سال، 22 درصد از آنان 80 تا 90 سال و 3 درصد از آنها نیز بالای 90 سال سن دارند.

این مدیر ارشد کمیته امداد عنوان کرد: استان خراسان رضوی دارای بیشترین جمعیت سالمند تحت پوشش را به خود اختصاص داده است و همچنین استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و گیلان دیگر استان‌های دارای میزان بالای سالمند تحت پوشش امداد هستند. همچنین کمترین میزان سالمند تحت پوشش امداد به استان‌های سمنان، البرز، یزد و قم اختصاص دارد.

رهبر در خصوص بیمه تکمیلی مددجویان سالمند گفت: مددجویان روستایی و شهری دارای بیمه تکمیلی هستند که مددجویان شهری تحت پوشش بیمه سلامت پایه قرار دارند، اما مددجویان روستایی به لحاظ بیمه تحت نظارت نهادهای دولتی قرار دارند که تلاش ما آن است در زمینه یکپارچه‌سازی پوشش بیمه مددجویان اقدام شود. فرق نمی‌کند که این مهم به عهده دولت باشد یا کمیته امداد.

وی با بیان اینکه برخی از مددجویان ما دارای سنوات کاری بودند و حق بیمه پرداخت کرده‌اند که براساس قانون مصوب مجلس به میزان سنواتی که در بیمه پرداخت کرده‌اند حق دریافت مستمری دارند ادامه داد: چنانچه مددجویی چند سال از بیمه خود را پرداخت کرده باشد کمیته امداد مابقی این بیمه را پرداخت می‌کند تا به 10 سال برسد که با این شرایط فرد تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفته و مستمری دریافت می‌کند و از زیر پوشش امداد خارج خواهد شد.

رهبر در پایان سخنان خود از اهدای سفر کربلا برای 350 مددجوی سالمند حاضر در همایش خبر داد.

در ادامه محسن مسعودیان راد از وجود 152هزار و 500 سالمند تحت پوشش امداد در خراسان رضوی خبر داد و بیان کرد: در سال گذشته استان خراسان رضوی 100 میلیارد تومان در امور معیشتی و مسکن این مددجویان هزینه کرد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با تاکید بر وجود مشکل در پرداخت هزینه‌های بیمارستانی و پزشکی مددجویان سالمند روستایی خاطرنشان کرد: بیمه‌ای که این گروه از مددجویان دارند کفاف هزینه آنها را نمی‌دهد لذا باید به لحاظ اعتبارات به این موضوع توجه شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز