خبرگزاری کار ایران

ابتکار عنوان کرد:

انقراض ۷۰ درصد گونه‌های جانوری چهارپا طی ۵۰ سال اخیر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد:شاهد انقراض ۷۰ درصد گونه‌های جانوری چهارپا طی ۵۰ سال اخیر بوده‌ایم.

به گزارش ایلنا، ابتکار در این مراسم با بیان اینکه تاثیر رفتار در امر به معروف و نهی از منکر بیش از گفتار است، گفت: اصلاح رفتار، نگاه و تفکر افراد منجر به گسترش به معروف در حوزه‌های مختلف می‌شود و این مهم با ارائه و انجام رفتارهای درست، همچنین بهره‌مندی از روش‌های روزآمد ممکن می‌شود.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر نقش شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌ها به عنوان ابزارهای روزآمد و نوین در گسترش معروف‌ها به ویژه در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: در همین راستا، کمپین‌های مختلفی همچون کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو و چالش ۱۸ درجه در حال فعالیت هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کمپین چالش ۱۸ درجه که از زمستان سال گذشته آغاز شد علاوه بر تشویق به کاهش و اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور، می‌تواند نقشی مهم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشد.

به گفته وی، تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از جمله معروف‌های جهانی است زیرا همه جهان از این موضوع و گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی ناشی از آن آسیب خواهند دید.

ابتکار افزود: از جمله آسیب‌های گرمایش جهانی در ایران، افزایش 1.5 درجه‌ای دمای هوا در سال ۹۴ نسبت به گذشته، کاهش بارندگی و خشکی تالاب‌ها است.

معاون رئیس جمهور از پویش‌ها و کمپین‌های جهانی برای حفظ محیط زیست به عنوان معروف‌هایی برای حفظ منافع انسانی و ملی نام برد و اضافه کرد: به طور نمونه حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی از جمله موضوعاتی است که مورد توجه پویش‌ها و کمپین‌های محیط زیستی است و در همین راستا شاهد نقش بستن تصویر یوز بر پیراهن بازیکنان تیم ملی فوتبال بودیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تلاش و رقابت کشتی‌های ایرانی برای به تصویر کشیدن گونه‌های ارزشمند در معرض خطر انقراض ایران بر روی کشتی‌ها خبر داد و گفت: در حالیکه بر اثر زیاده خواهی انسان‌ها شاهد انقراض ۷۰ درصد گونه‌های جانوری چهارپا طی ۵۰ سال اخیر بوده‌ایم، این اقدامات برای آموزش و آگاهی رسانی عمومی بسیار ارزشمند است.

به گفته وی، اگرچه زمانی مدرنیته با مصرف گرایی و تجمل گرایی انسان‌ها گره خورده بود و زیاده خواهی انسان‌ها ارزش محسوب می‌شد اما امروز این نگاه تغییر کرده و دنیا به سمت کاهش مصرف گرایی گام برداشته است.

ابتکار با یادآوری نگاه دینی و فرهنگی ایران مبتنی بر نهی مصرف گرایی، اظهار کرد: اما متاسفانه آنچه امروز شاهد آن هستیم تناسبی با الگوهای دینی و فرهنگی کشور ندارد به گونه‌ای که ایران با برخورداری از ۱ درصد خاک و جمعیت جهان و در حالیکه تنها چهار دهم منابع آبی جهان را در اختیار دارد، میانگین مصرف آب دو برابری نسبت به جهان را ثبت کرده است.

معاون رئیس جمهور افزود: این میزان مصرفی گاهی به سه یا چهار برابر میانگین مصرف جهانی نیز می‌رسد به گونه‌ای به طور نمونه در حوزه کشاورزی و در اطراف دریاچه ارومیه، دوره‌ای را شاهد بودیم که کشاورزان تا 3.5 برابر میانگین جهانی آب مصرف می‌کردند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مصرف نادرست منابع در ایران تنها محدود به حوزه آب نیست و در حوزه انرژی نیز شاهد میزان مصرف 3.5 تا ۴ برابری انرژی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته هستیم.

وی امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست را از جمله منویات امام (ره) و مقام معظم رهبری برشمرد و اظهار کرد: تاکید صریح رهبر انقلاب بر ضرورت توجه به مقوله امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست در دیدار ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۳ با فعالان و مدیران حوزه محیط زیست کشور، بیانگر اهمیت این موضوع است.

ابتکار ضمن یادآوری صحبت‌های رئیس جمهوری همزمان با روزجهانی محیط زیست، خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری، حفظ محیط زیست را خیر جمعی و امر به معروف دانست.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به نگاه جهانی در حوزه محیط زیست به عنوان یکی از شاخص‌های سنجش کارآمدی و موفقیت دولت‌ها و حکومت‌ها داشت و خاطرنشان کرد: کارآمدی نظام از جمله ارزش‌های متعالی انقلاب و جمهوری اسلامی است و از این رو حفظ محیط زیست به نوعی ارزشی فرا‌تر از زمان و مکان و ارزش متعالی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر این نکته که امر به معروف و نهی از منکر باید منجر به رشد و نشاط جامعه شود، تصریح کرد: امروز کارآمدی دولت‌ها با میزان تلاش و موفقیت آن‌ها در جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست و اقدامات صورت گرفته برای حفظ محیط زیست سنجیده می‌شود از این رو امضاء این تفاهم نامه می‌تواند منجر به برداشتن گام‌های مثبتی در این حوزه شود.

ابتکار با اشاره به بیانات رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: خوشحالیم که این ستاد معتقد است باید نگاه‌مان را در حوزه محیط زیست تغییر بدهیم. انقلاب با ارزش‌های متعالی که فرا‌تر از مرز زمان و مکان بود، شکل گرفته است، بنابراین امر به معروف و نهی از منکر نباید به موضوعات خاص و عده خاص محدود شود، زیرا در این صورت امر به معروف از تاثیرگذاری و جنبه اصولی خود خارج می‌شود.

تاکید رهبر معظم انقلاب برای بهره گیری از ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست

در ادامه، سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در سازمان حفاظت محیط زیست بر فعالیت‌های گسترده این سازمان در این حوزه تاکید کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی در اوایل سال ۹۴ و ابلاغ آن توسط رئیس جمهوری، ستاد این موضوع برای شکل دهی ساختار‌ها ئ تنظیم و تدوین برنامه‌های خاص این حوزه شکل گرفت.

وی افزود: شش نفر از اعضای دولت شامل وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر کشور جزء اعضای ستاد محسوب می‌شوند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تمام دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که شورای امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند، گفت: در مجموعه شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان حفاظت محیط زیست نیز برنامه‌های متعددی در حال پیگیری است. علاوه بر این پیگیری اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری در کنار مسئولیت‌هایی که شورا برعهده دارد، از بحث‌های مهم مطروحه در این شورا است.

به گفته مجابی، تشکیل شورای امر به معروف در سازمان حفاظت محیط زیست، شناسایی یاوران معروف در سطح ستاد و استان‌ها، تشکیل کارگروه‌های تخصصی هشت گانه توسط مدیران کل و برگزاری نشست‌های تخصصی از جمله اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در این موضوع است.

وی با تاکید بر اینکه توجه دین اسلام و فرهنگ ایرانی به محیط زیست بالاست، گفت: در کتب قدیمی ایرانی، چنین آمده است که حتی در دنیای دیگر برای تخریب و آلودگی محیط زیست عقوبت وجود دارد. در دین اسلام نیز به دفعات به این موضوع پرداخته شده است. علاوه بر این‌ها در حقوق اساسی هم بحث محیط زیست مطرح شده است. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از اسناد بالادستی در این حوزه مهم محسوب می‌شود. در ماده ۱۴ این سیاست‌ها مباحث امر به معروف برای حفظ محیط زیست طراحی شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفندماه سال ۹۳ اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این جلسه بر این موضوع تاکید کردند که باید از ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست استفاده شود. تفاهم‌نامه امروز نیز به منظور گسترش نهادهای مردمی برای حفظ محیط زیست و اصلاح الگوی مصرف طراحی شده است.

 

کد خبر : ۴۱۶۵۴۹