خبرگزاری کار ایران

سالاری تاکید کرد:

تاثیر ساماندهی باغات کن و رود دره فرحزاد در افزایش سرانه های خدماتی 7 گانه شهر تهران

asdasd
کد خبر : ۴۱۶۷۰۳

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: ساماندهی اراضی و باغات کن و رود دره فرحزاد، در افزایش سرانه‌های خدماتی 7 گانه شهر تهران و از بین بردن معضلات این محلات تاثیر بسزایی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سالاری؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه علنی روز سه شنبه پس از ارائه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد تبصره های بودجه سال 94 شهرداری تهران اظهار داشت: تحقق برخی از این تبصره‌ها به نفع شهر است و برخی هم اگر محقق نمی شد به نفع شهر بود، چراکه بیشتر آنها با رویکرد هزینه ای برای پروژه هایی که اولویت دار نبوده، انجام گرفته است؛  در حالی که در وضعیت فعلی درآمدی شهر تهران اگر ما بتوانیم مجموعه تصمیمات را از بودجه های مشخص منابع درآمدی و حوزه منابع هزینه‌ای، عملی کنیم؛ بهتر است.

سالاری با اشاره به موضوع طراحی و ساماندهی مبادی ورودی شهر گفت: زمانی که برنامه 5 ساله دوم را تصویب کردیم قرار شد؛ مطالعات اولیه و فاز صفر این طرح توسط سازمان مشاور معاونت فنی عمرانی انجام شود و در سال اول برنامه، شهرداری تهران طراحی های آن را نهایی کند و نسبت به اجرای آن اقدام نماید و تمام اعضای شورا نیز بر روی بحث مبادی ورودی و دروازه ای شهر تهران که جابجایی پایانه ها و ... نیز در این مجموعه گنجانده می‌شود، تاکید داشتند؛ لذا تقاضا دارم موضوع مبادی ورودی شهر تهران بصورت جدی پیگیری شود تا به نتیجه برسیم.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر لزوم ساماندهی باغات کن ادامه داد: ساماندهی باغات و اراضی کن که اکنون تبدیل به یک طرح شده، بنابر پیشنهاد شورای شهر تهران به شورای عالی شهرسازی کشور  بوده است که در راستای صیانت وحفاظت از باغات ، درخواست شد این اراضی توسط شهرداری تملک شود. شورای عالی شهر سازی و معماری کشور نیز مصوب نمود که این اقدام با مشارکت سازمان ملی زمین و سایر سازمان ها و نهادها انجام شود.

وی افزود: مشاور مربوطه مطالعات  ساماندهی باغات کن را در 3 گزینه در نظر گرفته بود  که  گزینه مشارکتی شامل تملک و مشارکت ذینفعان و مالکین اراضی زراعی و باغات به تصویب رسید و قرار شد مشاور در راستای این مصوبه، مطالعات لازم را تکمیل کند. کمیسیون شهر سازی و معماری این موضوع را پیگیری و جلسات متعددی را برگزار نمود تا روز یکشنبه گذشته طی جلسه ای گزارشات نهایی طرح به ما ارائه شد.

سالاری با اشاره به اینکه مجموعه مطالعات انجام شده بسیار  امید بخش است اظهار داشت: کل موضوعات و اعتراضات مالکین در ارتباط با بارگذاری ها ،معابر و نحوه تملک و تهاتر ها احصاء شده تا یک طرح تفصیلی واقعی و محقق شدنی داشته باشیم اما درخواست ما این است، اکنون که مطالعات به نتیجه رسیده است و در حال ارائه جهت تصویب  به کمیسیون ماده 5 است  این روند سرعت گیرد.

وی افزود: مزیت این طرح این است که با مشارکت مردم و طی بازدید های میدانی به نتیجه رسیده است اما نگرانی ما این است که تحقق این امر طولانی شود در حالی که می بایست طی یکی دو ماه آینده تصویب و  اجرایی گردد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا  با اشاره به طرح ساماندهی دره فرحزاد نیز گفت: مطالعات این طرح نیز کامل است ،کل اراضی و محدوده فرحزاد در 3 ساحت کوهستانی ، روستایی و شهری توسط 4 مشاور در حوزه های تخصصی انجام می شود و در حال نهایی شدن است و معتقدیم ورود شهرداری تهران و شورای شهر به حوزه های نرم افزاری مانند ساماندهی اراضی کن و فرحزاد می تواند از افتخارات شورای شهر و شهرداری باشد و در فرآیند تصویب و اجرایی شدن این دو طرح مهم که قطعا در افزایش سرانه های خدماتی 7 گانه شهر تهران و از بین بردن معضلات این محلات تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به طرح احداث بوستان دانش و طبیعت و بوستان ایرانیان گفت: برای اجرایی شدن  این موارد 180 هکتار زمین  که در تملک اوقاف و مردم است  که تاکنون شهرداری توانسته 20 هکتار آن را تملک نماید. از این به بعد با توجه به محدودیت های اعتباری شهر تهران بایستی در طرح های توسعه شهری اقتصاد پروژه ها را در نظر بگیریم. به عقیده من با این وضعیت اعتبارات، احداث بوستان ایرانیان و دانش و طبیعت محقق نخواهد شد و با توجه به  حجم بدهی های شهرداری تهران، در راستای عملیاتی شدن این طرح‌ها کمک کنیم بلکه محدوده کوچکی  از این پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی با بارگزاری تفرجگاهی، هتلینگ و پذیرایی انجام پذیرد تا بتوانیم هزینه تملک و اجرای پروژه‌ها را از دل خود پروژه‌ها تامین کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز