خبرگزاری کار ایران

به علت محدودیت فضا و تراکم جمعیت؛

ابیانه در تاسوعا و عاشورا آمادگی پذیرایی از گردشگران را ندارد

asdasd
کد خبر : ۴۱۸۴۱۳

روستای تاریخی ابیانه، در روزهای 20 و 21 مهرماه، مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی، صرفا آماده پذیرایی از ابیانه‌ای‌هاست.

به گزارش ایلنا؛ احمد نجیبی، سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ابیانه، با اعلام این خبر گفت: "سنت‌ها و آیین‌های روستای تاریخی ابیانه جایگاه خاصی نزد ابیانه‌ای‌های ساکن در جای جای کشور و جهان دارد و هر ساله آنها را در این روستا  گرد هم می‌آورد. این آیین‌ها کاملاً شکل اعتقادی و سنتی دارد و اهالی ابیانه تمایلی برای نمایشی کردن آن  ندارند؛ زیرا تمرکز بر عمق و محتوای این آیین‌هاست که باعث حفظ و تداوم آنها در طول زمان خواهد شد."

او افزود: "در ایام تاسوعا و عاشورا حدود 6000 نفر از ابیانه‌ای‌های سراسر کشور و خارج از کشور در روستای آباء و اجدادی خود  گرد هم می‌آیند تا آیین سوگواری را با اصول سنتی آن اجرا کنند. بنابراین، با توجه به ظرفیت محدود بافت تاریخی ابیانه، شرایط لازم برای حضور گردشگران وجود ندارد."

نجیبی اظهار داشت:  "اهالی ابیانه با توجه به مهمان نوازی و حساسیتی که نسبت به پذیرایی بهینه از گردشگران دارند، از آنها می‌خواهند که بازدید از این روستای تاریخی را برای سایر ایام سال برنامه ریزی کنند."

در همین‌باره، محمد عادلی، دهیار روستای تاریخی ابیانه نیز گفت: "طبق سنت همه ساله مراسم تاسوعا و عاشورای ابیانه شامل جغ جغه زنی؛ شده گردانی؛ پرسه؛ نخل گردانی ذاکری؛ و طلوع خوانی برگزار می‌شود."

او افزود: "این مراسم با حضور همه اهالی غیر ساکن ابیانه از سراسر ایران وجهان برگزار می‌شود و بدلیل محدودیت در فضای برگزاری مراسم، امکان حضور گردشگران مذهبی فراهم نیست. بنابراین از همه هموطنان عزیز تقاضا داریم کمک کنند تا این آیین ها بدون دخل و تصرف و محدودیت‌های فضا برگزار شود."

او تأکید کرد: "ابیانه در تاسوعا و عاشورا  نمی‌تواند پذیرای گردشگران باشد."

روستای ابیانه از توابع شهرستان نطنز، یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری در استان اصفهان است. بافت تاریخی این روستا در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و هم‌اینک کوشش می‌شود تا علاوه بر معماری و بافت روستا، فرهنگ عمومی و آیین‌های سنتی آن نیز مورد حفاظت قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز