خبرگزاری کار ایران

نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با ایلنا:/تکرار/

تعداد سوءاستفاده‌کنندگان مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان زیاد است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد سوءاستفاده‌کنندگان مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان زیاد است، گفت: افراد زیادی مسئول اتفاقات رخ داده در این صندوق هستند و همه آنها باید در قبال مشکلاتی که بوجود آورده‌اند؛ پاسخگو باشند.

جبار کوچکی‌نژاد؛ نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت رسیدگی به سوءاستفاده‌های مالی در شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان و دستگیری تعدادی از افراد وابسته به این شرکت‌ها گفت: تعداد دقیق بازداشت‌شدگان صندوق ذخیره فرهنگیان را صرفاً دادستان و قوه قضاییه می‌دانند؛ امیدواریم با ورود قوه قضاییه، تحقیق و تفحص در اولین جلسه مجلس رای گرفته شود.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان ندارم، افزود: مشخص است که تعداد آنها ۲، ۳ یا ۴ نفر نیست؛ در این سوء‌استفاده‌ها افراد زیادی دست داشته‌اند. صندوق چند شرکت زیرمجموعه داشته و هر شرکت یک هیات مدیره جداگانه برای خود داشته است، یکی ۲ شرکت هم که نبوده‌اند. پس افراد زیادی مسئول اتفاقات رخ داده در صندوق هستند و همه آنها هم باید در قبال مشکلاتی که بوجود آورده‌اند؛ پاسخگو باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره روند تحقیق و تفحص از این صندوق گفت: در مجلس نهم مادهٔ ۲۳۶ مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان بود، از این ماده گزارشی را به صحن دادیم و در آنجا با بررسی مباحث مطرح شده در مورد صندوق به این جمع‌بندی رسیدیم که یکسری مشکلات در صندوق ذخیره فرهنگیان وجود دارد، لذا درخواست دادیم مجلس کار تحقیق و تفحص از صندوق را در دستور کار داشته باشد.

وی ادامه داد: در ماده ۲۳۶ در مجلس نهم بخشی از مشکلات این صندوق مطرح شد؛ مشکلاتی از قبیل اینکه فرهنگیان نمایندگانی در صندوق ندارند، صندوق گزارشی شفاف به فرهنگیان ارائه نمی‌دهد، عدم ارائه خدمات و تسهیلاتی به فرهنگیان  و رعایت نکردن بسیاری از موارد قانونی، دوشغله‌ بودن برخی افراد در صندوق و در آخر اینکه بعضی مواقع این صندوق به صورت فامیلی اداره شده است.

کوچکی‌نژاد افزود: با اتمام کار مجلس نهم، در همان روزهای اول تشکیل مجلس دهم این تحقیق و تفحص را در محورهای مختلفی ازجمله شرکت‌های وابسته به صندوق، هیات مدیره صندوق، بانک سرمایه، بیمه، هولدینگ پتروشیمی و ماشین‌سازی اراک و بسیاری از موارد دیگر مرتبط با صندوق، تحویل و بعد از اینکه کار‌ها را انجام و گزارش را هم ارائه دادیم، این گزارش به دادستانی رفت و پیرو آن با پیگیری دستگاه‌های ذیربط، تعدادی بازداشت شدند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه چرا بازداشت شدگان معرفی و اسامی آن‌ها اعلام نمی‌شود، موضوعی است که بستگی به دستگاه‌های مسئول دارد. باید توجه داشت که ماموریت مجلس در تحقیق و تفحص در واقع روشن‌سازی است؛ چراکه فرهنگیان سالیان سال از دسترنج خود در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی افزود: ایجاد صندوق ذخیره فرهنگیان در برنامه سوم توسعه تصویب شد؛ یعنی در سال ۷۴، از ۲۰ سال پیش تاکنون ۵ درصد از حقوق فرهنگیان به این صندوق واریز شده است و این یک رقم بسیار بالایی است و فرهنگیان یه حق، درخواست شفاف‌سازی دارند و ما موظف هستیم؛ این را روشن کنیم که چه کسانی متخلف هستند و سرمایه فرهنگیان را به انحراف برده و از آن سوء استفاده کرده‌اند.

کد خبر : ۴۱۸۴۴۷