خبرگزاری کار ایران

در جلسه بررسی مدیریت پسماندهای ویژه مطرح شد

تولید سالانه حدود ۸ میلیون تن پسماند ویژه و خطرناک در کشور

جلسه بررسی وضعیت مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت استمرار ساماندهی مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی و تعیین تکالیف و وظایف واحدهای مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی در کشور از ابتدا تا انتهای فعالیت، تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع، باید با افزایش نظارت و دقت در انجام فرآیند‌ها، آسیب‌ها و خطا‌ها به حداقل می‌رسد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی باید به گونه‌ای باشد که ضمن ایجاد صرفه اقتصادی برای فعالیت بخش خصوصی در این عرصه، از شکل گیری انحصار و ایجاد قیمت‌های نامتوزان در این حوزه جلوگیری شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ضرورت آموزش و آگاهی رسانی دقیق برای کار‌شناسان مرتبط سازمان حفاظت محیط زیست و فعالان این عرصه در سطوح مختلف گفت و خواستار توجه به این موضوع در برنامه ریزی‌های مدیریتی شد.

بنابراین گزارش، در این جلسه نقاط ضعف و قوت در زمینه اجرای سیستم مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برنامه عملیاتی پسماندهای ویژه توسط ادارات کل و با هماهنگی سایر دستگاه‌های مرتبط و مسئول انجام شود.

در ابتدای جلسه نیز سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و محمدجواد سروش مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از وضعیت پسماندهای ویژه و صنعتی در کشور ارائه دادند.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده، در حال حاضر سالانه حدود ۸ میلیون تن پسماند ویژه و خطرناک در کشور تولید می‌شود که این روند بر اساس تجربه سایر کشورهای جهان و با توجه به روند توسعه‌ای و صنعتی شدن کشور می‌تواند با رشدی سریع مواجه شود و این موضوع با توجه به درصد بسیار پایین تفکیک پسماند ویژه در کشور نگران کننده است. به طور مثال در تهران میزان تفکیک پسماند ویژه شهری در حدود ۸ تا ۱۰ درصد است و این در حالی است که به طور نمونه، آمریکا در سال ۲۰۱۰، ۴۳ میلیون تن پسماندهای ویژه و صنعتی داشت که این میزان نسبت به سال ۱۹۹۰ به دلیل رشد صنعتی، ۲۰ برابر شده بود. همچنین آمریکا در سال ۱۹۹۰، ۱۶ درصد پسماندهای ویژه و صنعتی خود را بازیافت می‌کرد که این میزان در سال ۲۰۱۰ به ۳۶ درصد و هم اکنون به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.

همچنین در این نشست، مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌های سمنان، قزوین، البرز، بوشهر، خوزستان، مرکزی و معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گزارشی از روند مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی در استان‌های خود و چالش‌های پیش رو ارائه دادند.

کد خبر : ۴۲۰۸۹۸