خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

وجود ۷۰۰ کلاس درس خشتی و‌ سنگی در کشور/ مهاجرت به البرز و معضل مدارس دو نوبته

معاون وزیر آموزش و پرورش به آخرین آمار مدارس خشت و گلی در کشور اشاره کرد و گفت: تا مهر امسال، ۵۰ درصد کل مدارس خشت و گلی در کشور (۱۴۰۰ مدرسه) با جایگزینی کلاس‌های استاندارد، حذف شده‌اند و در حال حاضر تقریبا نیمی از این مدارس (۷۰۰ کلاس درس) باقی مانده است که مشکل این تعداد در نیمه دوم سال جاری و سال آینده با کلاس‌های درس استاندارد مرتفع خواهد شد.

مرتضی رییسی (معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش را موضوع مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی دانست و اظهار داشت: جهت‌گیری کلی تخصیص منابع دولتی و کمک‌های مردم در بخش عمرانی آموزش و پرورش، مناطق محروم است؛ چرا که برقراری عدالت آموزشی و همچنین افزایش سرانه فضای آموزشی در کشور به خصوص مناطق مرزی کشور از اولویت‌های ویژه در وزارتخانه به شمار می‌رود.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش چه اعتباراتی که دولت با مصوبه مجلس تخصیص می‌دهد و چه کمک‌های خیرین مدرسه‌ساز و نهادهای غیردولتی صرف ایمنی مدارس می‌شود، گفت: مهم‌ترین سیاست آموزش و پرورش که برگرفته از سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین است، افزایش ایمنی و مقام‌سازی مدارس و همچنین برقراری عدالت آموزشی است.

رییسی با بیان این مطلب که تا پایان سال آینده برای همیشه به موضوع درس کلاس خشت و گلی و سنگ و گلی پایان خواهیم داد، خاطرنشان کرد: از سال گذشته اعتبار ویژه‌ای برای کاهش و در ‌‌نهایت حذف این کلاس‌ها در نظر گرفتیم که عمدتا در مناطق مرزی و دورافتاده هستند. به طور مشخص بیشترین تعداد کلاس‌های خشت و گلی در سال ۹۳ در استان سیستان و بلوچستان بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۳، ۱۴۰۰ کلاس درس خشت و گلی و سنگ و گلی و بعضی مدارس چوبی را در مناطق شمالی کشور  داشتیم که مورد قبول آموزش و پرورش و در شان جمهوری اسلامی نبود. از سال ۹۳ اعتبار ویژه‌ای تامین شد و بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام کمک کردند. در ‌‌نهایت اعلام می‌کنیم که تا پایان سال آینده برای همیشه با این کلاس‌ها خداحافظی خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طی سال ۹۳ و ۹۴ تا مهر ۹۵ بیشترین کلاس‌های استانداردی که جایگزین کلاس‌های خشت و گلی شد، در استان سیستان بلوچستان بوده است، گفت: اخیرا جشنواره خیرین مدرسه‌ساز را در سواحل مکران برگزار کردیم، بیشترین کمک‌ها را به سمت حذف کلاس‌های خشت وگلی هدایت کردیم.

رییسی در ادامه به آخرین آمار مدارس خشت و گلی در کشور اشاره کرد و گفت: تا مهر امسال، ۵۰ درصد کل مدارس خشت و گلی در کشور (۱۴۰۰ مدرسه) با جایگزینی کلاس‌های استاندارد حذف شده‌اند و در حال حاضر تقریبا نیمی از این مدارس (۷۰۰ کلاس درس) باقی مانده است که مشکل این تعداد در نیمه دوم سال جاری و سال آینده با کلاس‌های درس استاندارد مرتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه برآوردی که در سال ۹۳ انجام دادیم، نشان داد که برای حذف ۱۴۰۰ کلاس خشت و گلی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است، افزود: در حال حاضر نیمی از این اعتبار تامین شده است و برای حذف ۷۰۰ کلاس درس نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار داریم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ضمن اشاره به اینکه از لحاظ سرانه فضای آموزشی و مشکل مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان به خصوص مناطق مرزی بیشترین مشکل را دارند، گفت: در مراسم خیرین مدرسه‌ساز در سواحل مکران، بیش از ۱۱۰ مدرسه خشت و گلی از سوی خیرین تقبل و تعهد شد.

وی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس، تصریح کرد: ‌ با منابع خوبی که از سال ۹۳ تامین شده و استمرار دارد، تا پایان ۱۳۹۴ بیش از ۱۰۷ هزار کلاس درس با بخاری گازی و نفتی خداحافظی کردند و نیمی که که باقی مانده‌ در سال‌های ۹۴ و ۹۵ استاندارد خواهند شد.

رییسی ضمن بیان اینکه خوشبختانه طی دو سال گذشته شاهد حادثه ناگواری نبودیم، ادامه داد: در کنار استانداردسازی باید نکات ایمنی و فنی و آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان و معلمان داده شود و در صورت رخداد حادثه ناگوار اقدامات فوری حتما انجام شود.

وی با اعلام اینکه امسال ۵۰ هزار کلاس درس به سیستم گرمایشی استاندارد خواهد شد، گفت: دو سوم مدارس ما با اهتمام جمهوری اسلامی و خیرین کاملا استاندارد است. در حال حاضر میزان مدارس دو نوبته در کشور کمترین درصد در طول تاریخ کشور است؛ اما یک سوم مدارس هنوز با استاندارد‌ها فاصله دارد و عمده مشکل ما در بافت‌های فرسوده شهری است که انشاله امیدواریم با اختصاص منابع در برنامه ششم توسعه، همه مدارس از استانداردهای نسبی قابل قبولی برخوردار باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در استان البرز بیش از ۵۰ درصد مدارس به واسطه مهاجرتی که وجود دارد، به صورت دونوبته اداره می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر بهترین سرانه فضای آموزشی بهترین زمان در طول تاریخ زمان انقلاب است. در حال حاضر به ازای هر دانش آموز ۵ و دو دهم متر مربع فضای آموزشی داریم، البته یک عدم تعادلی در این زمینه در برخی استان‌ها وجود دارد.

کد خبر : ۴۲۱۲۵۷