خبرگزاری کار ایران

ابتکار تاکید کرد:

ضرورت تشکیل مراکز مشترک پایش میان سازمان محیط زیست و مدیریت شهری

asdasd
کد خبر : ۴۲۲۰۵۱

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: باید بتوانیم برای توسعه پایدار و روابط زیست‌محیطی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در همایش مشترک شورای عالی استان‌ها و سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اهمیت کارآمدی دولت گفت: بخش عمده‌ای از این کارآمدی مربوط به تعامل میان ساختارهای مشترک کشور بوده و اینکه بتوانیم؛ شاخص‌های توسعه پایدار و شاخص‌های کیفیت زندگی را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: باید تلاش جدی داشته باشیم تا کارمان بر مبنای اصول باشد و با توجه به اینکه در سال آخر کار شورا‌ها و دولت قرار داریم؛ باید تلاش کنیم تا برنامه‌هایمان عملیاتی شود.

ابتکار با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: این سیاست‌ها یک دستورالعمل و سیاست کلی برای آحاد جامعه است و دستور کاری برای تحقق محیط زیست کشور است و ضروری است؛ روسای شوراهای شهر و روستا حداقل یک بار این سیاست‌ها را مطرح و بررسی کنند.

وی با تاکید بر کارآمد، به روز و علمی بودن این دستور کار خاطرنشان کرد: این سیاست‌های کلی می‌تواند؛ تحولات خوبی را در سیاست‌گذاری‌های شوراهای شهر و روستا ایجاد کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در خصوص محیط زیست دستور کار جهانی داریم که شامل اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار است که در جامعه بین‌الملل تصویب شده و کشور ما نیز در ترسیم این اهداف نقش داشته است، اضافه کرد: این اهداف هم شاخص‌های ارزشمندی است و از آنجا که یکی از مولفه‌های مهم مدیریت شهری نیز توسعه پایدار است؛ این اهداف باید عادلانه و جامع باشد.

وی با بیان اینکه نباید شرایط به گونه‌ای باشد که به قیمت رسیدن به توسعه، شادابی و نشاط شهر‌ها را نادیده بگیریم، توصیه کرد: توسعه پایدار بحث بسیار خوبی است و شورا‌ها نیز اهداف توسعه پایدار را در دستور کار خود قرار دهند.

معاون رئیس جمهور برنامه مدیریت شهری در حوزه محیط‌زیست شهری از جمله توسعه پایدار شهر را بسیار خوب توصیف کرد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر لزوم انتقال تجربه جهانی به کشور و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی دنیا در حوزه محیط زیست عنوان کرد: استفاده از فناوری‌های جدید می‌تواند به کاهش مشکلات شهری کمک کند و استفاده از انرژی‌های نو و سوخت‌های فسیلی در این زمینه کارساز است.

ابتکار با تاکید بر ضرورت استفاده شورا‌ها از جایگاه قانونی خود بیان کرد: ما در شورای شهر سوم تمام پارک‌ها را مکلف کردیم؛ ۱۰ درصد از روشنایی خود را از انرژی خورشیدی بگیرند و در ساختمان‌های شهرداری نیز مدیریت سبز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم برای توسعه پایدار و ضوابط زیست محیطی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم، افزود: به عنوان مثال دولت مصوب کرده که ۲۰ درصد از انرژی ساختمان‌های دولتی باید از محل انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشید باشد؛ شورای شهر نیز مصوب کرده که پروژه‌های شهری دارای مطالعات زیست محیطی باشند که این موضوع گام بسیار خوبی بوده و نبود آن می‌تواند تبعات ناگواری به دنبال داشته باشد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه انتظار می‌رود؛ شوراهای شهر و روستا مشارکت مردم را در اجرای چنین برنامه‌هایی جلب کنند، ‌گفت: ‌سازمان حفاظت از محیط زیست آمادگی دارد که به لحاظ فنی، تخصص و انتقال تجریبات شورا‌ها را یاری دهد تا این نهاد با شاخص‌های جهانی محیط زیست و توسعه پایدار آشنا شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کنار برنامه‌ریزی و جلب مشارکت مردم موضوع نظارت صحیح شورا‌ها و شاخص‌گذاری مدیریت شهری برای تمام دستگاه‌های مسئول در شهر‌ها نیز مهم است، اضافه کرد: شاخص گذاری موضوعی است که در شورای سوم شهر مصوب شد تا بدانیم؛ در موضوعات مختلف چقدر پیشرفت داشته‌ایم و یکی از موارد مثبت اهداف توسعه پایدار نیز‌‌ همان شاخص‌گذاری است.

ابتکار خاطرنشان کرد: ‌با وجود تمام مشکلاتی که در تهران داشتیم، از سال ۹۲ تا ۹۵ شاهد بهبود کیفیت هوای این شهر به خصوص در پارامترهای خاص مانند بنزن است که پایش‌های مستمر ما این موضوع را تایید می‌کند.

وی با اشاره به ایجاد مراکز مشترک پایش در شهر مشهد گفت: این مراکز به صورت موفق میان شهرداری، شورای شهر و اداره کل محیط زیست مشهد ایجاد شدند و در این زمینه فعالیت می‌کنند. سیاست‌گذاری‌های کلان بر عهده سازمان محیط زیست و اجرا و امکانات بر عهده شهرداری است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه این مرکز الگوی موفقی بوده و انتظار می‌رود که در سایر شهر‌ها نیز چنین مراکزی شکل بگیرد، عنوان کرد: ما امروز هدف‌گذاری کردیم که تا پایان شورای چهارم چند شهر نیز در خصوص ایجاد مراکز پایش مشترک تفاهم کنند تا بتوانیم به صورت مستمر وضعیت آب، هوا، پسماند و... را بررسی کنیم.

وی اظهار کرد: وقتی صحبت از مسائل محیط زیست می‌کنیم؛ تنوع موضوعات زیاد است و مسائلی همچون مدیریت پسماند خانگی و ویژه، بیمارستانی، صنعتی و... بسیار مهم بوده و نیاز به استفاده از فناوری و سیاستگذاری درست دارد.

ابتکار با بیان اینکه امروز می‌گویند؛ اقتصاد خطی نبوده و دایره‌ای است، تصریح کرد: بر اساس این نظریه هر چیزی که وارد چرخه اقتصادی می‌شود، باید بازیافت شود؛ چنانچه امروز اروپا برنامه‌ریزی کرده تا ۲۵ درصد از رشد اقتصادی خود را از بازیافت به دست آورد.

رئیس حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه برخی از انواع پسماند همچون کمپوست می‌تواند دوباره وارد طبیعت شود، تصریح کرد: امروز می‌توان برای انواع پسماند برنامه‌ریزی کرد و بیشترین ارزش اقتصادی را از هر بخش آن به دست آورد.

معاون رئیس جمهور با یادآوری اینکه در سومین شورای شهر به ۲۴ محور از مسائل زیست محیطی پرداخته شده که این موضوع زمینه خوبی برا ی همکاری میان سازمان حفاظت از محیط زیست و شورای شهر است، خاطرنشان کرد: آموزش مردم و جلب مشارکت آن‌ها در موضوع محیط زیست نکته کلیدی است؛ چنانچه بسیاری از تشکل‌های مردمی امروز به نحو موفق و تاثیرگذاری به مساله محیط زیست می‌پردازند.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد پویش‌های اجتماعی عمومی بصورت مشترک میان شورا‌ها و ادارات محیط زیست ادامه داد: به عنوان مثال پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو و کمپین اسراف غذا آثار بسیار خوبی داشته است.

وی عنوان کرد: ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی ما در فاصله میان برداشت تا رسیدن به سر سفره‌ها تلف می‌شود و اصلاح الگوی مصرف آن هم در شرایطی که با مشکل آب و خاک و... مواجه هستیم؛ بسیار تاثیرگذار است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز